Duurzaamheid: 4 stappen die een marketeer kan/moet zetten
De rol van marketing bij de duurzaamheidstransitie is niet te onderschatten. Het gaat daarbij niet enkel over communicatie, ook over een goed gebruik van data om een transparant beeld te scheppen. Tekst en uitleg door Hodan Saeed, duurzaamheidsexpert bij IBM iX.
“Er wordt tegenwoordig heel veel gepraat over duurzaamheid, maar concrete resultaten zijn er veel minder.” Aan het woord is Hodan Saeed, Managing Consultant Customer Experience & Sustainability bij IBM iX, het digitale en designbureau van de technogigant.
“Duurzaamheid vraagt een grondige transformatie in de bedrijfswereld, maar er blijft een groot verschil tussen woord en daad. Uit een onderzoek van IBM blijkt dat wereldwijd 86% van de bedrijven een sustainability strategy hebben. Slechts 35% onderneemt op dit moment echter actie.”
De grote discrepantie tussen de twee zit volgens Hodan Saeed in twee elementen: enerzijds zijn er bepaalde bedrijven die bewust de weg naar duurzaamheid niet willen inslaan en doelbewust ervoor kiezen om er een ‘marketingspelletje’ van te maken, om aan greenwashing te doen. Anderzijds zijn er bedrijven die het - terecht - als een zwaar traject zien, eentje waarvan ze niet inzien hoe ze er winst mee kunnen maken.
Geen keuze
“Je kan het ook van een andere kant bekijken”, zegt Hodan Saeed. “Als je niet verandert, zal je worden ingehaald door je concurrenten en door de regelgeving die je niet alleen beperkingen zal opleggen, maar ook zal straffen indien je de weg naar duurzaamheid niet inslaat.”
“Vergeet ook de rol van de consument niet”, voegt ze eraan toe. “Uit het IBM-onderzoek blijkt dat 84% van de consumenten ook de stap willen zetten. Zij zullen keuzes maken voor duurzame bedrijven. Bedrijven hebben dan weer een rol om hen de kennis over duurzaamheid bij te brengen.”
Data en digital essentieel
Al dan niet verrassend is het feit dat data en digital een essentiële rol spelen bij duurzaamheid. Hodan Saeed: “Ze bezorgen jou een beter overzicht van je inspanningen, laten je toe om effectiever te rapporteren en geven duidelijker aan waarom je op bepaalde vlakken voorloopt dan wel achterophinkt. Data en digitale tools zorgen voor de broodnodige transparantie.”
Volgens de duurzaamheidsexpert bij IBM iX gaat het zelfs nog verder. Volgens haar kan de digitale transformatie ook de duurzaamheidstransformatie versnellen. “Het zal de vergaring van data vergemakkelijken en meteen ook zorgen dat de data en de rapportering gebeurt in de formattering die de regulering wil.”
Vier stappen voor de marketeer
Ook voor marketing is volgens Hodan Saeed een belangrijke rol weggelegd. “Marketing moet zorgen voor transparantie en zo greenwashing tegengaan en daarnaast moet marketing ook staan voor een waarheidsbarrière. Enkel wat klopt mag naar buiten.”
“Volgens mij speelt marketing op drie niveaus”, aldus Saeed. “Ten eerste speelt het deze rol binnen het hele bedrijf, ten tweede moet het de activiteiten binnen de eigen afdeling natuurlijk verduurzamen en ten derde is ook de opvoedingstaak van de consument een verantwoordelijk die binnen het bedrijf bij marketing hoort. Voor dit stuk is het belangrijk tastbare acties te kunnen tonen en te kunnen uitleggen waarom duurzame producten eventueel duurder zijn.”
Ze ziet vier stappen die marketeers moeten ondernemen: allereerst een overzicht maken van de huidige situatie, vervolgens doelstellingen bepalen, dan overgaan tot actie met de uitdrukkelijke noodzaak om greenwashing te vermijden en tot slot het beïnvloeden van anderen, zowel intern als extern. “Zo kunnen marketeers hun rol optimaal vervullen”, besluit ze.