Een bakkie troost met Frederic Larmuseau

Frederic Larmuseau, CEO van Jacobs Douwe Egberts sinds een jaar, hoeft het niet ver te zoeken om een inspirerende lezing te geven. Zijn rijke en gevarieerde beroepservaring maakt hem immers tot een geloofwaardige, bekwame en volmaakte spreker op het BAM Marketing Congress dat plaatsvindt op 5 en 6 december.

BAM_Mediakit2019_FB_Visual_Speaker_V01_1200x628

 

Zijn vader leerde hem dat hij zichzelf ambitieuze doelstellingen moest opleggen en hard moest werken. Die goede raad viel niet in dovemansoren bij Frederic Larmuseau. Hoewel hij pas vorig jaar aan de slag ging bij Jacobs Douwe Egberts (JDE), dat de mensen al sinds 1735 verenigt rond een dampende kop koffie, kon hij ook daarvoor al prat gaan op een stevige ervaring. Momenteel vertegenwoordigt JDE een omzet van 6 miljard dollar, maar Frederic legt de lat graag hoog en wil dat cijfer dus graag doen stijgen tot tien miljard, waarmee JDE het grootste bedrijf gespecialiseerd in koffie ter wereld zou worden.

Het is nog maar eens een uitdaging die Larmuseau denkt aan te kunnen, gezien zijn ruime ervaring. Voor hij aan de slag ging bij JDE, werkte hij gedurende zeventien jaar bij Reckitt Benckiser, de fabrikant van farmaceutische en onderhoudsproducten. De structuur die ontstond uit de fusie in december 1999 van het Britse Reckitt & Colman en het Nederlandse Benckiser, groeide uit tot ’s werelds nummer een in huishoudelijke onderhoudsproducten.

De job bleek niet enkel een goede spingplank voor de toekomst, het was ook een uitdaging die Larmuseau hielp om carrière te maken op zeer uiteenlopende posten, zowel op lokaal als op centraal niveau, met een zeer internationale motivatie als rode draad. Hij was achtereenvolgens Marketing Director Maleisië-Singapore (2001), Global Category Director (2005), General Manager Brazilië (2008), SVP Latijns-Amerika (2009) en Senior Vice-President Noord-Amerika. Deze carrière leverde hem een globale en zeer ruime visie op in diverse sectoren van de industrie en die komt hem ook vandaag nog steeds van pas. Al zijn ervaringen zal hij uiteraard graag met ons delen.

Daarnaast mogen we zijn eerste stappen op de werkvloer niet vergeten. Die zette hij bij Procter & Gamble, waar hij van 1994 tot 2001 verschillende marketingfuncties vervulde in Nederland en België. Ook die ervaring heeft hem ongetwijfeld geholpen een stevige en kostbare basis voor de rest van zijn carrière te leggen. Dat geldt ook voor zijn diploma in Commercial Engineering dat hij behaalde aan de Katholieke Universiteit van Leuven, gevolgd door een ‘Master of Business Administration’ aan de universiteit van Iowa: het beste bewijs dat reizen de beste vorming is die jongeren kunnen krijgen.

Als hij gevraagd wordt om zichzelf te omschrijven, laat het antwoord van deze vader van twee niet lang op zich wachten: “Ik beschouw mezelf in de eerste plaats als een inspirator. Ik vind niets fijner dan op een podium staan en de troepen begeesteren met een zorgvuldig samengestelde strategie. Verder vind ik het heerlijk om de ogen van mijn medewerkers te zien blinken als ze gemotiveerd worden door hun toekomstige uitdagingen.” Hij vervolgt: “De eerste voorbeelden die mezelf geïnspireerd hebben, heb ik van thuis meegekregen. Ik heb veel geleerd van de manier waarop mijn vader de uitdagingen in zijn job aanging. Een van mijn zwakke punten is de manier waarop ik soms onterecht mijn kwaliteitsnormen wil opleggen aan anderen. En het feit dat ik te vaak werk mee naar huis neem. Vraag maar aan mijn kinderen. Bovendien kan ik niet goed neen zeggen.”

De balans van dit uitzonderlijke parcours? Zijn gevarieerde ervaring heeft ervoor gezorgd dat hij zijn marketingkennis tot op managementniveau kon brengen en een mate van uitmuntendheid bereiken die geïllustreerd wordt door de titel van Master Marketeer die hij dit jaar mocht ontvangen. Het is net deze mix van vaardigheden en deze vorm van niet-aflatend enthousiasme dat hij graag met ons zal delen, niet zonder blik op een van de mensen uit de sector die hij het meest bewondert: Chris Burggraeve. “Vanwege zijn enorme passie voor merken en marketing. Chris is zowel een vriend als een informele mentor sinds het begin van mijn carrière.”

Als doorgewinterde sporter (met een grote voorliefde voor lopen en fietsen) zal Frederic Larmuseau een uitgesproken visie delen die geïnspireerd wordt door zijn gevarieerde, maar coherente parcours. Dat doet hij altijd openhartig en recht voor de raap: de man schenkt altijd zuivere koffie.

Meer weten over deze spreker op het BAM Marketing Congress