“Een marketeer is niet wie ik ben”
We leren het meest van mensen die met heel andere dingen bezig zijn. Net daarom is Jasna Rok, het alter ego van Jasna Rokegem, een van de keynotes tijdens het BAM Marketing Congress. Ze combineert mode met digitalisering wat leidt tot kleding die emotioneel intelligent is, die de drager ondersteunt, verrijkt en een tool vormt om onze emotionele intelligentie verder te ontwikkelen. Wat kunnen marketeers hiermee?
Hoe zal de fashion industrie er binnen 10 of 20 jaar uitzien?
Ik ga ervan uit dat die veel meer gedigitaliseerd zal zijn. Met het Jasna Rok Lab willen we mensen empoweren met kleding waarin technologie verwerkt is. De mode heeft de komende jaren een unieke kans om van een vervuilende industrie – fast fashion – uit te groeien naar een platform dat ons slimmer en mooier maakt. Kleding kan energie opslaan, ons energie geven, van kleur veranderen, … We gaan misschien onze beschaving niet redden, maar kunnen al stoppen met ze te verwoesten.
Elk project van Jasna Rok Lab is een voorbeeld dat het ook anders kan. Zo willen we de verandering stuwen. Dankzij partners als NASA, Nokia en Fujitsu creëren we draagvlak.
Hoe belangrijk is duurzaamheid daarin?
Ik droom stiekem van een enkel kledingstuk dat zich aanpast aan je noden. Een digital twin zeg maar. Dat ondersteunt je om de beste versie van jezelf te zijn. Op deze manier kunnen we ervoor zorgen dat we niet langer een van de meest vervuilende sectoren zijn.
Verandert in jouw ogen de rol van een marketeer in deze industrie?
Wanneer een marketeer dankzij kleding en technologie exact weet hoe ik me voel, kan hij daar heel goed mee omspringen of kan het gigantisch fout lopen. Een ethische verantwoordelijkheid is dus van groot belang. Misschien moeten er nieuwe regels komen…
Daarnaast kunnen marketeers de keten in fashion ook veranderen. Het is echt bizar hoe die nu loopt. Op dit moment maakt een designer een ontwerp, daarna komt de catwalk en dat hoopt het merk op verkoop. Marketeers gaan toch uit van noden, van A/B testing? Ze zouden zoveel kunnen toevoegen aan de sector.
Wat kunnen marketeers in andere sectoren met jouw visie doen?
Kijk eens over het muurtje! De sleutel om snel vooruit te gaan, zit ‘m in crossindustriële projecten. Samen maak je sneller impact. Die rol van mensen en bedrijven samenbrengen, kunnen marketeers perfect op zich nemen.
Verder raad ik merken aan om meer artiesten als gezichten te gebruiken. Ik word zelf vaak gezicht of ambassadeur van merken. Dat betekent dat die merken meestappen in mijn visie.
Tot slot is het belangrijk om out-of-the box te denken. Emotionele content wordt steeds belangrijker in marketing. Met artiesten kan je zo’n zotte dingen doen!
Maar het gaat verder. Kijk naar nieuwe technologieën of interfaces als je iets wil lanceren. Je trekt er de aandacht mee. En bekijk ook fashion als een interface. Het kan je data opleveren.
Slotvraag: ziet je jezelf als marketeer?
Neen, dat is niet wie ik ben. Ik zie me als een artiest die via kledij en technologie onze emotionele intelligentie nog verder wil ontwikkelen.
Bekijk het volledige programma van het BAM Marketing Congress