Influencers in België: de 5 belangrijkste cijfers

Een primeur voor ons land! Voor het eerst hebben we een duidelijk zicht op wat zich op Instagram afspeelt, met dank aan Stellar en HypeAuditor. Zij voerden een studie uit in Benelux, wij haalden er 5 sprekende cijfers voor ons land uit.

 

Influencer marketing 600-250

 

3.457.000

Het aantal Instagramgebruikers in ons land (in december 2019). Daarmee heeft 29,7% van de Belgische bevolking een account op het socialemedianetwerk.

2,6%

Het procent macro-influencers in ons land. Zij hebben tussen 100.000 en 1 miljoen volgers. Belgen met meer dan 1 miljoen volgers zijn nog moeilijker te vinden. Het gaat om nauwelijks 0,11%. Om influencer te zijn heb je trouwens meer dan 1000 volgers nodig.

“Macro- en mega-influencers zijn in ons land moeilijk te vinden”, bevestigt Sarah Levin Weinberg, co-Founder en CMO van Stellar. “Bovendien hebben de meeste mega-influencers een bereik van veel meer dan alleen maar Belgen. Deze cijfers tonen dus aan dat je als merk best inzet op ‘kleinere’ influencers.”

De meeste influencers zijn vrouwen tussen 18 en 34 en mannen tussen 25 en 34, al beginnen er ook in oudere leeftijdsgroepen meer influencers te komen.

Opvallend: in Nederland ligt het percentage influencers met een groot bereik opvallend hoger dan in België. Het land mag dan wat groter zijn, dat verklaart nog niet het grote verschil in aantal ‘grote’ influencers.

29,33%

Het percentage influencers actief in ‘Beauty & Fashion’. Dat is daarmee de belangrijkste sector. Minst populaire sectoren zijn Business & Career (0,47%) en Technology & Science (0,33%). Opvallend: de minst populaire sectoren halen wel het hoogste engagement (likes en comments).

“Dat is an sich niet onlogisch”, zegt Sarah Levin Weinberg. “Hoe meer influencers je in een sector hebt, hoe meer die de aandacht moeten verdelen. Bij sectoren als Technology & Science is het net omgekeerd. We kunnen wel stellen dat er relatief weinig B2B op Instagram te zien is. Daarvoor worden kanalen als LinkedIn en Twitter ingezet.”

5,31%

Het hoogste gemiddelde engagementpercentage. Dat komt voor bij de influencers uit de sector ‘Sports’. Trouwens: hoe meer volgers de influencer, hoe lager dat engagementpercentage.

“Het gemiddelde percentage ligt in België heel wat hoger dan in de rest van de wereld”, aldus Sarah Levin Weinberg. “Het is dus fout om te denken dat het engagement op Instagram laag ligt. Die indruk komt van internationale studies. Gelukkig toont deze studie voor het eerst aan dat de situatie in België anders is.”

58,29%

Het percentage influencers dat fraudeert. “Maar miskijk je niet op dit getal”, waarschuwt Sarah Levin Weinberg. “Het klopt dat de meerderheid van de influencers al eens een beroep heeft gedaan op technieken als het aankopen van extra volgers of van likes of comments, maar vaak gaat het om toevallige fraude: spam of andere externe interacties waarvoor ze zelf niet verantwoordelijk zijn of waarvan ze zich zelfs niet bewust zijn. Nu, hoe groter het aantal volgers, hoe groter de neiging om volgers of likes te kopen. Wij schatten dat 10% van de macro en mega influencers doelbewust hun engagement en aantal volgers artificieel opblazen. Gelukkig bestaan er tools om deze te filteren.”

Bekijk de volledige studie

Over dit artikel:

Publicatiedatum: 11 maart 2020

Redacteur: Bart Lombaerts