Juryvoorzitter Ronald Boeckx over de BeCommerce Awards

De beste digitale shopping experiences. Daarnaar zijn de BeCommerce Awards op zoek. Juryvoorzitter Ronald Boeckx geeft tekst en uitleg.

 

ronald boeckx

 

Op 16 mei is het zover. Dan worden voor de veertiende keer de BeCommerce Awards uitgereikt. Zij bekronen de beste e-commerce initiatieven in 10 categorieën. De winnaars worden gekozen door een jury van experts én door het publiek.

Juryvoorzitter Ronald Boeckx (Gicom, maar ook ex-e5 mode) legt uit hoe de jury werkt: “De jury is samengesteld uit specialisten van de academische, financiële, technische, juridische en ondernemerswereld. Dit heeft als voordeel dat ze telkens vanuit hun achtergrond de verschillende cases bekijken en elkaar zo aanvullen. Hieruit komt dan een onderbouwde analyse van de ingediende kandidaturen.”

Daarbij wordt de lat hoog gelegd. Boeckx: “Er is ook afgesproken dat de BeCommerce Awards alleen uitgereikt zullen worden als de jury overtuigd is van een voldoende hoog niveau. Vorig jaar werden twee awards niet uitgereikt om deze reden.”

Daarnaast is ook het grote publiek verantwoordelijk voor de helft van de stemmen. Ronald Boeckx: “De keuze die BeCommerce gemaakt heeft om het gewicht van de professionele jury gelijkwaardig te maken aan dat van de consument lijkt me de goede te zijn. 

De populaire webshops met hun grote bezoekersaantallen hebben de mogelijkheid om hun fans aan te zetten om spontaan voor hen te kiezen. Alleen een tevreden klant zal de moeite willen doen om een stem uit te brengen. Anderzijds heeft de professionele jury de mogelijkheid om dieper in te gaan op het dossier. Hier worden onder meer het business model, de technische functionaliteiten, betalingsmethodes, juridische verplichtingen en marketing campagnes doorgelicht en met elkaar vergeleken.”

Trends

Op het moment van het interview heeft de jury nog niet plaatsgevonden. Ronald Boeckx kan dus nog geen tipje van de sluier lichten. Maar hij ziet natuurlijk ook trends. “We zien dat de consument meer en meer rechtstreeks in contact wil komen met de merken” zegt hij. “Het is dan ook logisch dat de merken webshops openen en zo het traditionele Productie/Wholesale/Retail model aanpassen. Zij doen dit vooral om de eindconsument beter te leren kennen en zo hun aanbod sneller te kunnen aanpassen aan de verwachtingen van de gebruiker.”

Daarnaast zet de shift naar mobile zich verder door en zijn live chats dé manier om zo dicht mogelijk de persoonlijke service van fysieke winkels te benaderen. Boeckx vervolgt : “We zien ook dat waardevolle content belangrijker wordt in e-commerce, zowel op het niveau van product omschrijvingen, blogs, social posts als e-magazines. De succesvolle webshops wisselen hun commerciële communicatie af met inspirationele boodschappen. Dit heeft niet alleen het voordeel dat consumenten geïnteresseerd blijven in de stroom van berichten, maar ook dat minder kortingen en aanbiedingen zal leiden tot een hogere rendabiliteit. Alleen communiceren over nog grotere kortingen is voor de verwende consument gewoonweg ongeloofwaardig geworden.”

Benieuwd of het palmares deze trends weerspiegelt…

Info en inschrijvingen: https://awards.becommerce.be/nl