Marketing Boek: Digital Marketing like a PRO

“Ik verwacht in 2019 de eerste deep fake reclamespot”

Bij het begin van het jaar regent het steevast lijstjes met trends en proberen we ons in te beelden hoe het jaar er zal uitzien. Wij zijn zeker geen uitzondering op de regel en gaan graag te rade bij experts. De digitale trends in 2019 volgens Clo Willaerts, auteur van Digital Marketing like a Pro.

 

Clo Willaerts 600 - 250Clo Willaertscopyright Lisa Van Damme

 

Hoe zie je 2019 op digitaal vlak?

Goh, digitaal en analoog zijn tegenwoordig helemaal verweven. Peter Hinssen schreef enkele jaren geleden al ‘Digitaal is het nieuwe normaal’ en dat is tegenwoordig helemaal realiteit geworden. De vraag zou dus eigenlijk niet meer mogen gesteld worden… 

Wat wordt de digitale trend van 2019?

Het is haast een open deur intrappen, maar de evoluties in voice search worden heel belangrijk. Heel wat mensen denken bij voice enkel aan het Alexa-toestel dat in de keuken staat, maar tegenwoordig heb je al heel wat mogelijkheden. Denk aan Amazon Echo, maar ook aan Siri, dat in elk toestel van Apple aanwezig is. Heel wat mensen hebben voice dus de hele tijd bij de hand. 

Waar moet je als marketeer op letten bij voice?

Marketeers moeten nog meer leren om mensentaal te spreken. Dan heb je het over een ‘trouwkleed’ en niet over een ‘bruidsjurk’…

Daarnaast moet je als marketeer gaan uittesten. Content is heel belangrijk, dus misschien is het een goed idee om te beginnen met podcasten. Niet noodzakelijk om goed te scoren in voice search-resultaten, wel om het onder de knie te krijgen. Ook podcasts komen steeds dichter bij de mensen: de app op je iPhone kan je niet deleten en ook Spotify is een uitstekend platform voor podcasts, zelfs in België, een land met weinig traditie op dit vlak.

Waar kijk je zelf naar uit?

Ik verwacht in 2019 de eerste deep fake reclamespot. Intussen is face swapping in video mogelijk, net als speech synthesis. Daarmee kan je een stem artificieel om het even welke tekst laten uitspreken. Als je daar nog motion transfer aan toevoegt (waarmee je artificieel een persoon kan laten bewegen), dan krijg je alle ingrediënten om de eerste deep fake reclamespot te maken. Als adverteerder heb je dan enkel de rechten op iemands stem, beweging en gezicht nodig. Je kan dan een spot opnemen met op het even wie op om het even welke locatie. Scarlett Johansson en Angelina Jolie hebben zo al ongewild in pornofilms geacteerd, maar bureaus kunnen er hun creativiteit zeker op botvieren.

Zie je los van trends ook een impact op hoe marketingteams zijn samengesteld? 

Absoluut. Enerzijds is er een trend naar meer inhousing, onder andere ingegeven door een besparingsdrang. Technieken als Facebook Advertising en de contentproductie worden steeds meer intern verzorgd. Echte expertises als programmatic buying blijven nog extern. Anderzijds moet iedere marketeer een Zwitsers zakmes worden. Dat betekent dat je van alles op de hoogte moet zijn. HR-afdelingen zijn vaak mee in deze filosofie omdat zij ook vertrekken van levenslang leren. Bij de medewerkers zelf is er nog geregeld terughoudenheid. Mensen houden nu eenmaal niet zo van verandering. Jammer want je zal je sowieso constant moeten bijscholen. De iPhone bestaat nauwelijks 12 jaar en heeft het gedrag van mensen helemaal overhoop gegooid. 

Je schreef recent het boek ‘Digital Marketing lik a Pro’. Waarom zou een marketeer het moeten lezen?

Net om een Zwitsers zakmes te kunnen worden. Ik wil in dit boek – dat trouwens samen met 31 andere marketeers geschreven is – een overzicht bieden van alles wat er op de markt is. Verwacht dus geen leesboek, wel een syllabus waarin je gericht kan zoeken naar wat je nodig hebt. Noem het gerust ‘Ons kookboek’ van digitale marketing…

 

Over de rubriek "Het marketingboek"

Bij BAM stellen we alles in het werk om onze leden te inspireren. Met dat doel vestigen we geregeld hun aandacht op interessante publicaties over marketing, door boekkritieken door te geven, verslag uit te brengen over presentaties, samenvattingen te brengen van rondetafelgesprekken, enz. Op het einde van het jaar kunnen onze leden het Marketing Book of The Year kiezen uit onze selectie.