Markt beseft dat het einde van 3th party cookies in zicht is

Marketeers beseffen dat third party cookies binnenkort niet meer bruikbaar zijn voor online advertising. Dat blijkt uit enkele polls die BAM onder haar leden hield. Over de oplossingen is minder eenduidigheid.

cookieless_250-145

 

Vanaf begin 2022 zal ook Google Chrome niet langer third party cookies aanvaarden. Vermits Chrome met een marktaandeel van 58% veruit de meest populaire browser in België is, kunnen we stellen dat het officieel het einde is van deze techniek die veel gebruikt wordt in online advertising.

We bevroegen onze community in mei om na te gaan in hoeverre deze veranderingen gekend zijn en welke voorbereidingen marketeers treffen. Daaruit blijkt dat 65% van de respondenten (96 stemmen via de LinkedIn-pagina van BAM) weet wat de impact van het verdwijnen van third party cookies zal zijn, 24% weet het niet en 11% weet nog niet exact waarover het gaat.

De overgrote meerderheid van de marketeers (45 stemmen) kent niet alleen de uitdaging (27%), maar ook exact de impact van wat er te gebeuren staat (7%). 44% werkt zelfs al aan oplossingen. Dat betekent ook dat 22% zich nog niet aan het voorbereiden is.

Tot slot vroegen we naar de oplossingen die marketeers onderzoeken. 56% geeft daarbij aan voor nieuwe first party data tools (zoals CDP) te kiezen, 24% zal contextual targeting gebruiken, terwijl 20% AI targeting solutions zal testen.

Waar het gros van de marketeers dus al grondig bezig is met deze oefening, is vooral de richting die deze oplossing moet uitgaan nog verschillend. Benieuwd of tegen het einde van het jaar een duidelijke oplossing naar voren komt of het antwoord meerdere facetten kan hebben.

Over het artikel:

Publicatie: 24 juni 2021

Redacteur: Bart Lombaerts