MarTech prominent op de IAB Mixx Awards!

Als referentie inzake de erkenning van de beste digitale cases bekronen de IAB Mixx Awards ook ‘MarTech’ in alle vormen. Juryvoorzitter Olivier Simonis, de CEO van Qualifio, geeft tekst en uitleg.

 

Olivier Simonis PhotoOlivier SimonisPresident of the jury MarTech

 

Is het logisch dat de IAB Mixx Awards een categorie MarTech invoeren?

Ja. Het is een boeiende sector die permanent evolueert. Voor de professionals was het essentieel dat deze categorie er kwam.

Waarom?

In de eerste plaats omdat ze een duidelijke evolutie weerspiegelt in de marketing- en communicatiepraktijken doorheen het groeiende belang van de tools en platformen die gebruikt worden door de adverteerders zelf of de communicatiebureaus. Vervolgens omdat deze tools een belangrijke impact hebben op de manier waarop bedrijven communiceren en interageren met hun klanten en prospecten. Tot slot openen ze nieuwe horizonten en nieuwe praktijken. Ze herdefiniëren immers voortdurend het hele ecosysteem van de marketing en de rol van elke betrokkene: adverteerders, bureaus, media…

Betekent de komst van deze categorie ook dat er een reëel enthousiasme bestaat voor ‘MarTech’?

Ja! Vooral met het groeiend belang van data in al hun vormen. Dankzij data kan er meer relevante en kwalitatieve informatie verzameld worden over klanten en prospecten. Met als resultaat relevantere communicatie en content. Wettelijke veranderingen, zoals de GDPR, verleggen de contouren ook en rechtvaardigen de invoering van nieuwe praktijken en dus andere tools. Dan denk ik bijvoorbeeld aan de ‘Consent management platforms’ (CMP) of de doorbraak van ‘first-party data’.

Voorlopig komen nog heel wat ‘MarTech’ tools uit het buitenland. Kunnen die zich inschrijven in een van de twee categorieën (Tools en Best Use of MarTech)?

Zeker en vast! Iedereen is welkom. Waar de tools precies vandaan komen, heeft geen belang. Op de IAB Mixx Awards is het hun efficiëntie die telt.

Wat is het precieze verschil tussen de categorieën Best Tool en Best Use?

‘Best tool’ wil de tool op zich bekronen. Het gaat om de functies, de integratiemogelijkheden met andere tools (dashboarding, CRM…), het gebruiksgemak en de ergonomie (UX). ‘Best Use of’ mikt dan weer op de gebruikers van de tools, hun bekwaamheid om ROI te behalen. Sommigen doen dat beter dan anderen. In deze categorie bekronen we de combinatie tussen mens/machine.

Bestaan er producten of tools waar we niet om heen kunnen?

Alle MarcTech tools zijn welkom. Dan denken we aan DSP, SSP, DMP, CRM, SSO, CMP, Marketing Automation, analytics, en content management. Uiteraard is er ook plaats voor spelers als Actito, Cumul.io, Tappable, Rubicon, Appnexus, Improve Digital, Qualifio en konsoorten. Kortom, zowat alle tools die voorgesteld zullen worden op ‘The Rentree/Belgian Digital Champions’: dat koestert de ambitie om 100% Belgische tools te promoten.

Wacht niet langer en schrijf uw cases in voor de IAB Mixx Awards! Deadline? 22 september. Klik hier om je case in te sturen.

Award uitreiking

De IAB Mixx Awards worden uitgereikt op woensdag 16 oktober in Tour & Taxis. Klik hier om aanwezig te zijn en je in te schrijven voor de uitreiking.

 

Download de entry kit