Meaningful Marketing Talks over diversiteit & inclusie: omarm de verschillen!
De Kruitfabriek in Vilvoorde vormde op 14 juni het decor voor de tweede Meaningful Marketing Talks van BAM. Op het programma stonden onder meer twee geanimeerde debatten met telkens vijf experts rond diversiteit en inclusie, twee hete hangijzers in zowel maatschappij als marketingwereld. We stelden vijf aanwezigen drie vragen over de debatten en kregen vijf verschillende meningen.
Waarom wilde je deelnemen aan deze debatten rond diversiteit en inclusie?
“Ik merk dat het bij alsmaar meer bedrijven hoger op de agenda komt te staan, maar ook dat veel bedrijven moeilijkheden hebben om het door te voeren. Ik zie goede, maar soms ook verkrampte voorbeelden. Ook in mijn persoonlijke levenssfeer krijg ik er mee te maken. Ik woon op een steenworp van Molenbeek en het maakt me verdrietig als er steeds naar dezelfde gemeente wordt gewezen als er iets foutloopt. Mijn zoon en dochter hebben heel wat gekleurde vrienden, maar ook veel vrienden uit de LGBTQ+ gemeenschap. De gesprekken met mijn kinderen hebben mijn ogen geopend.”
Leen Van Parys, Senior Consultant & Partner bij Outsource communications
“Om de zaken een beetje beter te begrijpen en niet enkel te moeten afgaan op wat er in de media verschijnt. Ik vind dat er veel over wordt gesproken, maar dat de concrete invulling vaak vaag blijft. Ik wilde dus horen wat de problematiek was, welke oplossingen er zijn, welke vragen er worden gesteld en wat de ervaringen van mensen zijn. De debatten hebben me alvast ‘food for thought’ opgeleverd om er verder mee aan de slag te gaan en er meer rekening mee te houden.”
Marie Pizzo, Digital Marketing Strategist – Customer Acquisition bij Proximus en oprichter Digital Booster
“Het topic ligt me als persoon al na aan het hart, maar ook voor mijn job bij Allyens, waar ik elke dag met deze thema’s te maken krijg, is het interessant om aanwezig te zijn en de verschillende standpunten te horen. Inclusie is het tegengestelde van exclusiviteit. Ik heb van kleins af aan al de behoefte gehad om mensen te betrekken die zich uitgesloten voelen. Ik vind het zelf niet fijn om aan de kant geduwd te worden.”
Romina Battaglia, Account Manager bij Allyens
“Diversiteit en inclusie zijn fundamentele zaken die naar de toekomst toe in ons denken moeten geworteld zijn. Daarnaast wilde ik erover discussiëren met sectorgenoten en collega’s en vond ik het fijn om ze nog eens in levende lijve terug te zien.”
Xavier Dumon, Managing Director Cecoforma Events & Communication
“Ik vind dat BAM interessant werk doet en ik had een goed en menselijk contact met de organisatie. Ik ben zelf een framework rond inclusie aan het opstellen en ik geef opleidingen, coaching en consultancy rond maatschappelijke vraagstukken waaronder inclusie. Het interesseerde me dus om mijn mening te delen met het publiek.”
Ihsane Haouach, Oprichter & CEO van Alyna
Is er een inzicht, cijfer of uitspraak die je is bijgebleven?
“Het is me vooral duidelijk geworden dat diversiteit meerlagig is. Soms heeft het ook met duurzaamheid te maken. Bedrijven gaan bijvoorbeeld aan de slag met mensen die uit de arbeidsmarkt vallen. De uitspraak van Ihsane Haouach dat we vooral moeten kijken naar het profiel van een persoon en niet naar het uiterlijk is me het meest bijgebleven.”
Leen Van Parys, Senior Consultant & Partner bij Outsource communications
“Iets dat me geïnspireerd heeft, is het voorbeeld van Ikea dat inclusieve reclame maakte met gays, vluchtelingen of gekleurde mensen die bij het bedrijf werken. Ik weet heus wel dat Ikea hiermee niet het warm water heeft uitgevonden, maar dit doen als grote groep, faut le faire! Het doet me nadenken over wat we bij Proximus kunnen doen met foto’s of shootings van onze diverse medewerkers.”
Marie Pizzo, Digital Marketing Strategist – Customer Acquisition bij Proximus en oprichter Digital Booster
“Dat we de verschillen tussen mensen juist moeten omarmen en niet per se als iets negatiefs moeten zien. Het is belangrijk om verschillen te durven erkennen en ook te zeggen dat die verschillen elkaar versterken. Dus in plaats van altijd te benadrukken dat we voor neutraliteit moeten gaan, moeten we juist die verschillen tussen mensen naar waarde schatten.”
Romina Battaglia, Account Manager bij Allyens
“Dat inclusie staat voor exclusiviteit wegwerken. Zolang dat niet gebeurd is, zal het moeilijk blijven. We spreken in feite meer over mensen die zich uitgesloten voelen of worden dan dat we aan inclusie werken. We hebben nog een lange weg te gaan, zeker in combinatie met al de huidige verschillende crisissen. Winstgevendheid mag in heel het debat trouwens geen vies woord zijn. Je moet nadenken over hoe je die twee kan combineren.”
Xavier Dumon, Managing Director Cecoforma Events & Communication
“Ik vond het een open debat rond de moeilijkheden die er bij diversiteit en inclusie komen kijken. Dat is al een eerste stap. Als we er niet in slagen om de dingen te erkennen, dan zullen we ons niet bewust worden van de uitdagingen. De panelleden waren redelijk divers en dat was positief. En zoals ik uitgelegd heb tijdens het debat heeft dat niet te maken met het uiterlijk van de mensen of hun afkomst, maar met hun profiel en parcours.”
Ihsane Haouach, Oprichter & CEO van Alyna
Overweeg je na deze dag iets te veranderen in je eigen denkwijze of in de organisatie waarin je werkt?
“Ik wil mijn stem nog luider laten klinken. Ik ga er nog meer op hameren bij klanten. Er zijn trouwens al een paar bedrijven die het goed doen, maar het soms zelf niet beseffen. Wat Albert Heijn doet, is top. Het feit dat zijn Ramadan-campagne zo goed gewerkt heeft, is omdat de diversiteit op de werkvloer goed zit (‘RamAHdan aan huis’, een actie waarbij de supermarktketen de boodschappen van de moslimgemeenschap gratis aan huis leverde in april, nvdr.). Als je zo een campagne ziet, ben je daar niet verbaasd over. Ze hoort gewoon bij dat bedrijf en ze is spontaan. Sommige initiatieven zijn dan weer tenenkrullend: soms zie je een merk dat zich plots op de sociale media rond een of andere diversiteitsweek profileert of het post vanuit het niets een regenboogvlag...”
Leen Van Parys, Senior Consultant & Partner bij Outsource communications
“We hebben allemaal voorkeuren voor de mensen waarmee we samenwerken. Sommigen werken bijvoorbeeld liever met Vlamingen of Walen of met Nederlanders samen. Dat is menselijk, maar misschien moet ik hier zelf wat meer aandacht aan besteden en uit mijn comfortzone treden. Ik wil ook bekijken met het management of we iets kunnen doen rond dit thema, zoals een teambuilding of workshops. Mensen willen wel degelijk dingen veranderen, maar vaak zijn ze simpelweg niet voldoende geïnformeerd.”
Marie Pizzo, Digital Marketing Strategist – Customer Acquisition bij Proximus en oprichter Digital Booster
“Ik ben al redelijk activistisch en het zit al verstrengeld in mijn persoonlijkheid, maar ik wil me nog harder inspannen om deze waarden van diversiteit en inclusie te delen met zoveel mogelijk mensen. Ik was trouwens aangenaam verrast door het aantal aanwezigen. Op dit soort events is de opkomst vaak beperkt. Ik voelde wel het enthousiasme bij het publiek om er mee aan de slag te gaan. Dat is dus hoopvol.”
Romina Battaglia, Account Manager bij Allyens
“Ik heb altijd voor diversiteit gestaan in de verschillende jobs die ik uitgeoefend heb. Die andere manier van denken en andere mensen betrekken, dat heb ik altijd gepromoot. Ik ga me nog harder inzetten om mensen die niet in beeld komen, op de voorgrond te plaatsen. Dit debat speelt natuurlijk al langer in onze maatschappij. De marketingsector is er enkel wat laat mee om het te vertalen naar de day to day werking. Ik voel wel dat het geworteld moet zijn in je bedrijfscultuur. En als je je management en je board niet mee hebt, dan geloof ik er niet in. Dan wordt het zoals greenwashing. Net zoals ik niet geloof in ‘sustainability managers’ die aan het directiecomité worden toegevoegd, geloof ik ook niet in ‘diversity & inclusion managers’. Het moet de verantwoordelijkheid zijn van iedereen in het directiecomité!”
Xavier Dumon, Managing Director Cecoforma Events & Communication
“Het heeft me gevoed, maar ik ben er zelf al elke dag mee bezig. Het heeft me enkele elementen opgeleverd waar ik mijn visie over inclusie mee kan vervolledigen.”
Ihsane Haouach, Oprichter & CEO van Alyna
Meer info over de Meaningful Marketing Talks