Neurowetenschap de toekomst van marketing?

Data-analyse op basis van neurowetenschappelijk onderzoek. Dat is volgens Hannes De Wachter, één van de oprichters van Mindspeller – een spin-off van de KU Leuven, de toekomst van marketing. “Onbewuste associaties die gelegd worden in een fractie van een seconde zijn verantwoordelijk voor 95% van onze aankoopbeslissingen.” Hij komt het verhaal als keynote toelichten op Get Smart.

Get Smart 600 250

 

”In 2030 zullen marketeers nauwelijks nog hun buikgevoel gebruiken. Dankzij neuromarketing kunnen we KPI’s opstellen voor de impact van creatieve ontwerpen en reclamecampagnes. Klinkt sciencefiction, maar dat is het niet. De markt van neuromarketing is volop aan het openbreken. De neuromarketeer kan adverteerders, reclamebureaus en content agencies helpen, voor en tijdens het creëren van een campagne.”

Aan het woord is Hannes De Wachter, die Mindspeller oprichtte samen met professor Marc Van Hulle. Het bedrijf bracht een semantisch netwerk van meer dan 2 miljoen onderbewuste associaties in kaart door hersensignalen te meten die aangeven hoe sterk concepten met elkaar geassocieerd worden. 


Neuromarketeers zullen ontwerpers en communicatiebedrijven advies geven over hoe ze onbewuste merkassociaties zo goed mogelijk kunnen oproepen met bijvoorbeeld tekst, logo’s, beelden, video, audio. Hannes De Wachter onderscheidt de mogelijkheden: “Je kan briefings onderbouwen met neurometriek en creatieve concepten op deze manier benchmarken, reclameboodschappen op het niveau van een milliseconde analyseren om stapsgewijs de manier waarop shoppers reclame verteren te veranderen, de ROI van campagnes op het onderbewuste niveau meten of meten hoe sterk de onderbewuste associatie is tussen de woorden in een reclameslogan en een aantal gewenste associaties met betrekking tot de positionering van een merk.”

Hannes De Wachter is een van de keynote speakers op Get Smart, het event voor grafische mediabedrijven en de print- en signindustrie, dat plaatsvindt op 13 juni in Montil (Affligem).

Meer info over Get Smart: www.getsmart.be