“Nu iedereen na het eerste deel al minstens 1 nieuw inzicht heeft, kunnen we de BAM Member Day geslaagd noemen”
Een heuse tv-studio met tribunes aan beide kanten gevuld met BAM-leden. Ze wilden op 28 mei bij de BAM Member Day zijn, maar vooral een update krijgen van de belangrijkste nieuwigheden in ons snel evoluerende vakgebied.
“BAM is een ledenorganisatie. Zonder jullie zouden we niet bestaan. En net daarom willen we jullie expliciet iets waardevols teruggeven.” De belofte die BAM-voorzitter Kris Michiels bij de start van de BAM Member Day deed, was enkele uren later helemaal nagekomen. Een groot deel van de meer dan 140 deelnemers was immers nog aan het napraten over de topics en trends die in de namiddag de revue passeerden.
Onderzoekers delen belangrijkste inzichten
Maar eerst een flashback naar het begin van de namiddag. En naar de bijzondere setting. Dat was immers een uit de kluiten gewassen tv-studio, met centraal enkele stoelen en op de grote tribunes errond enthousiaste marketeers die benieuwd waren naar de nieuwste evoluties in hun (lees: ons) vakgebied. De aanwezigen waren een dwarsdoorsnede van de BAM-leden: ervaren en minder ervaren, uit de bureauwereld, van adverteerderskant, specialist in marktonderzoek, design, project management, …
In de stoelen centraal zaten vijf personen die van kennis en expertise hun beroep hebben gemaakt. Kathleen Peeters (Deloitte Digital), Gerd Callewaert (IPSOS), Corinne Mostaert (Kantar), Sarah Van Oerle (Human8) en Kristel Vanderlinden (futurekind) deelden elk om beurt enkele van hun belangrijkste bevindingen uit hun onderzoeken. Fijn was dat de meesten onder hen inzoomden op één of enkele van de inzichten en daarover in de diepte gingen.
Door TikTok willen we meer van hetzelfde
En die inzichten gingen breed: van AI (uiteraard) over het belang van sociale media bij innovaties tot regeneratie en zelfs de menselijke paradox. Als we dan toch een voorkeur mogen uitspreken: die laatste presentatie – van Kristel Vanderlinden – hebben we het meest gesmaakt.
Ze had het over hoe TikTok ervoor heeft gezorgd dat we steeds meer van hetzelfde willen (denk maar aan het feit dat tegenwoordig de grote meerderheid van nieuwe filmreleases sequels zijn). Dat komt doordat het socialemediakanaal groot is geworden door dansjes en andere content die zeer gemakkelijk kan geïmiteerd worden. Ook voor andere content zoeken we tegenwoordig dus naar de content.
Maar elke trend heeft een tegentrend (alfa en beta trends, noemt Vanderlinden ze). Naast template-content willen we buitengewone ervaringen beleven. Met het succes van Tomorrowland en Pukkelpop als exponent. Collective excitement als tegentrend voor de templates.
Of de andere aanwezigen ook deze presentatie verkozen, weten we niet. Wat we wel weten, is dat nagenoeg iedereen de hand opstak toen master of ceremony Joke Claessen vroeg wie er minstens een nieuw inzicht had opgedaan tijdens de presentaties…
Van kennisoverdracht naar ervaren
Hoe (en vooral wanneer) ze het gedaan hebben, geen idee, maar na de plenaire sessie hing de post-it wall al vol met marketeers die anderen wilden helpen. Het was, samen met de conversation starters en de spelen die her en der opgesteld stonden, een extra duwtje om mensen met elkaar te laten kennismaken.
Dat kon natuurlijk ook al tijdens de workshops die meteen na het delen van de kennis op het programma stonden. And workshop it was! In zowat elk van de vijf zalen – elke ThinkTank kreeg een zaal – waren in een mum van tijd de mensen aan het werk. Of het nu was om op vlak van duurzaamheid het onderscheid te maken tussen promotie en communicatie of om guidelines rond het gebruik van AI in marketing proberen vast te leggen.
Elke workshop had daarbij zijn eigen stijl en output. De Think Tank Diversity & Inclusion wilde de deelnemers bijvoorbeeld leren hoe je dit thema in vijf minuten kan pitchen bij wie nog niet overtuigd is (om voor wie het onbekend is). Bij de Think Tank Sustainability ging het dan weer over de hefbomen om tot duurzame marketing te komen.
Mission accomplished
Hoeft het te verbazen dat na drie uur inzichten vergaren en ervaren de kelen wat droog waren? Wat het derde deel van de avond inhield, weet u al. Het werd een moment om verder door te bomen, om nieuwe mensen te leren kennen, om gewoon gezellig bij te keuvelen over het vak of om in te gaan op de professionele uitdagingen waarvoor onze marketeers stonden. En zo bleek BAM na een boordevolle namiddag meer dan z’n belofte te houden. Iets waardevols teruggeven aan de leden…
Ontdek de foto's van het evenement >