Zo beleefden zij de 33ste editie van het BAM Student Congress
Het BAM Student Congress, de marketinghoogmis voor studenten, vond dit jaar plaats tussen 8 en 13 maart. Digitaal weliswaar, gezien de huidige maatregelen. Het congres, georganiseerd door BAM campus, wist 1.600 deelnemers te trekken. BAM vroeg enkele studenten naar hun ervaring.
Anaïs De Troy, studente bedrijfsmanagement - marketing, Odisee Brussel
De deelname aan het BAM-congres was voor mij een uitlaatklep om eens andere mensen over bepaalde topics te horen spreken, zonder op voorhand een beeld te hebben van die mensen. Het was interessant om verschillende topics eens op een andere manier besproken te zien. Onderwerpen waar ik nooit eerder over nadacht, zetten me toch aan het denken. Dat vond ik enorm positief.
De sessie van "Fighting food waste together" en de sessie "Why changing your media diet can change the world" waren voor mij de hot topics en de meest inspirerende van het hele congres. Omdat ik volledige dagen les heb, kon ik niet alle sessies volledig bijwonen maar toch spraken deze sessies mij het meeste aan. Onder meer door het feit dat we er zelden bij stilstaan. Voedselverspilling is vaak aan de orde, maar als we thuis eten weggooien denk je niet aan het probleem ervan. Hetzelfde bij het nieuws dat enkel negatieve topics in de kijker zet. Als wij zelf kiezen om meer naar positieve nieuwsberichten te kijken, voelen we ons veel gelukkiger en leren we uit onszelf.
Het belangrijkste dat ik geleerd heb, is dat we niet enkel moeten kijken naar de oppervlakkige aspecten van topics. Je moet de achterliggende redenen zoeken en jezelf vooropzetten. We moeten kijken naar onszelf en hoe we ons in de maatschappij willen plaatsen.
Beste quote van het congres: "Digitalis will make us more human”
Bérénice Jouaffre, studente marketing, Henallux-IESN Namen
Elk jaar schrijft onze school haar studenten in voor de conferentie. Niet enkel om marketeers te ontmoeten, maar ook om meer te weten te komen over de sector.
Van twee sessies heb ik echt genoten en het is moeilijk om er eentje te kiezen. De eerste is "Fighting Food Waste Together" van Jonas Mallisse omdat ik het zeer inspirerend en overtuigend vond. Na het zien van zijn toespraak wou ik enkel beter en meer verantwoordelijk leren consumeren. De tweede sessie die ma aansprak was "Do marketeers have a soul?" van Eric Hollander. Zijn persoonlijkheid, zijn manier van spreken en zich uitdrukken weten mijn aandacht vast te houden. De 30 minuten van de conferentie gingen zeer snel voorbij. Bovendien vind ik hem inspirerend voor jonge mensen. Hij moedigt ons aan in onze dromen te geloven want volgens hem kan onze creativiteit ons tot grootse dingen brengen.
De belangrijkste "learning" was dat we onze consumptiepatronen moeten veranderen om de planeet te redden, omdat we te veel verspillen en vervuilen.
Beste quote van het congres: “The right decisions about food can change the world”
Kaat Depraetere, studente bedrijfsmanagement – marketing, Odisee Brussel
De deelname aan het BAM Student Congress werd opgelegd vanuit het opleidingsonderdeel Topics uit het werkveld. Ik vond het interessant om mensen uit het werkveld, zowel nationaal als internationaal, te horen. Ik zou graag mijn stage volgend jaar in het buitenland doen en het was fijn om ook sprekers te horen die buiten België werken. Ik heb in totaal 10 sessies gevolgd en vond het fijn dat ze in Nederlands, Engels en Frans waren, zo verruim ik ook mijn talenkennis en pas ik ze toe.
De sessies over storytelling en voice marketing vond ik heel interessant, maar als ik toch 1 moet kiezen, kies ik voor “Why changing your media diet can change the world.” Ik herkende mezelf erin en vond het altijd interessant om te leren over het verminderen van ons mediagebruik en mental health issues. De sessie was heel overtuigend en heel eerlijk, en werd gebracht op een zachte en begrijpbare manier.
Het belangrijkste dat ik leerde is dat voice marketing steeds belangrijk wordt. Je moet je waarden uitoefenen en zichtbaar zijn in je product.
Er is niet echt een quote die me bijbleef, maar de uitleg over AirBnb is me wel bijgebleven. Hun systeem van reviews en commentaar vond ik zeer interessant en goed om te gebruiken.
Matthew Van Landeghem, voorzitter BAM Campus
Ook bij BAM Campus waren ze tevreden over hun digitale event. “Desondanks we elkaar niet fysiek konden ontmoeten is het ons toch gelukt een brug te slaan tussen de studenten en de professionele wereld”, reageert Matthew Van Landeghem, voorzitter van BAM-campus.