Ann Maes met een leger vrienden naar het Marketing Congress
Ann Maes is een van die straffe keynote speakers die u tijdens het BAM Marketing Congress aan het woord kan horen. De oprichtster van PR-bureau Pride (tegenwoordig TBWA) raadt als managing director van Flrish bedrijven aan om zich te omringen met een ‘army of friends’. Dat verdient een woordje uitleg.
Waarover zal u het hebben op het congres?
“Ik pleit ervoor dat bedrijven zich laten omringen door een ‘army of friends’. Dat mag je vrij letterlijk nemen. Bedrijven en organisaties kunnen rond zich een groot vriendennetwerk bouwen.
Doel is om rond de basisprincipes van het bedrijf mensen te verzamelen die je enerzijds informeert, maar anderzijds ook van de nodige munitie voorziet om gelijkgestemden te overtuigen.
Je ‘army of friends’ zijn je dna-ambassadeurs. Ze hebben het niet voor je merk omdat ze je product of dienst zo lekker of goed vinden, maar omwille van wie je bent, omwille van je waarden. Ze gaan je dus steevast verdedigen.
Ik ben van plan om tijdens het BAM Marketing Congress in een interactieve sessie marketeers wakker te schudden. Ik vind immers dat merken veel te veel vanuit hun eigen perspectief roepen en dat naar te veel mensen.”
Waarom is dit leger zo belangrijk?
“Merken moeten steeds harder vechten om de aandacht van consumenten. Ze investeren heel wat geld om mensen kort en vooral vluchtig te laten luisteren. Ze roepen, de consumenten kijken even op, maar de boodschap glijdt van hen af. De oplossing is goede content die gebracht wordt door iemand die jouw klanten geloven.”
Kan je het vergelijken met brand ambassadors?
“Brand ambassadors zijn vaak een clubje van (half)bekende mensen die betaald worden en die ambassadeur zijn zolang er een relatie is. Noem het betaalde liefde. Daar staan vriend-soldaten natuurlijk ver van af.”
Hoe denkt u over tools als Ambassify en Social Seeder om het leger aan te sporen?
“Ik gebruik zelf voortdurend tal van tools, maar tools als Ambassify hebben voor mij een andere functie. Die zijn vooral goed in het detecteren van mensen en het geven van impulsen. Eigenlijk moet je je ‘army of friends’ tools in handen geven waarmee ze zelf de boodschap kunnen gaan verspreiden. Ik denk daarbij bijvoorbeeld aan het naambordje dat werd gebruikt bij de campagne ‘Zonder Haat Straat’.”
U schreef samen met Herman Toch het boek ‘The Positive Sum Game’. Hoe is dit thema hieraan gelinkt?
‘The Positive Sum Game’ gaat over purpose. Bedrijven met een duidelijke purpose hebben het veel gemakkelijker om hun leger op de been te brengen. Dat is meteen ook goed nieuws voor bedrijven en organisaties die over een klein budget beschikken: jullie hebben vaak al een leger. Door de juiste regie en magie kan je je geld veel slimmer uitgeven. Maar dit betekent niet dat een ‘army of friends’ enkel voor merken met een purpose is weggelegd. Daarop ga ik dieper in tijdens het congres.”
Meer weten over deze spreker op het BAM Marketing Congress