Community Management Trainee bij BAM - Belgian Association of Marketing

BAM_600-200 (1)

 

  • Taal: [Moedertaal: Nederlands / Bij voorkeur: tweetalig Nederlands-Frans]
  • Plaats: [Brussel, Zellik 2 dagen / week + homeworking]
  • Duur stage: [4 maanden]

Functieomschrijving:

Als stagiair Community Management ben je een belangrijk lid van ons kleine team dat in opstartmodus werkt. Je rapporteert aan de verantwoordelijke voor communicatie.

Deze functie is gericht op het verbeteren en animeren van onze community aan vrijwillers (120+),  die zich voornamelijk richt op onze 5 think tanks. Dit, door middel van betrokken, frequente communicatie en het faciliteren van uitwisselingen tussen vrijwilligers, om zo een nog dynamischere, unieke en meer betrokken community rond onze missie te creëren.

Verantwoordelijkheden:

  1. Community management:
    1. Actief discussies monitoren binnen de online community (whatsapp in 1, basecamp in 2).
    2. Deelname van leden aanmoedigen en eventuele problemen oplossen via whatsapp, linkedin en basecamp.
  2. Ondersteunen van het beheer van sociale netwerken:
    1. Creëren en plannen van boeiende content op onze verschillende sociale platforms ( LinkedIn voor het zakelijke gedeelte, Facebook, Instagram en Whatsapp van think tanks om onze communities te betrekken).
    2. De community betrekken door te reageren op opmerkingen, uitdagende vragen te stellen en discussies aan te moedigen.
  3. Ondersteunen van contentontwikkeling:
    1. Samenwerken met interne teams om informatieve en boeiende content te creëren, waaronder artikelen, infographics en video's.
    2. Identificeer trends in de sector en stel relevante ideeën voor content voor.
  4. Analyse en rapportage:
    1. De belangrijkste sociale-media metrics monitoren om de effectiviteit van strategieën te beoordelen en waar nodig aanpassingen voor te stellen.
    2. Regelmatige rapporten opstellen over de groei en betrokkenheid van de community.

Vereiste vaardigheden:

  • Passie voor communicatie, nudging en inzicht in gerelateerde kwesties.
  • Uitstekende schriftelijke en verbale communicatievaardigheden.
  • Diepgaande kennis van de belangrijkste sociale netwerken.
  • Het vermogen om zelfstandig te werken en effectief samen te werken in een team.
  • Creativiteit en het vermogen om boeiende inhoud te genereren.

Kwalificaties:

  • Verplicht: Student communicatie, marketing, social media management of aanverwante richting.
  • Good knowledge of the office suite (ppt, excel)
  • Canva, basecamp, whatsapp, photoshop, adobe
  • Nederlands is een must (moedertaal), leuk om tweetalig (FR/NL) te zijn.
  • Een pluspunt? Eerdere ervaring in community management, bij voorkeur in een professionele of associatieve context.

Hoe solliciteren?

Stuur je CV en motivatiebrief naar info@marketing.be met "Sollicitatie - Community Management Trainee" in de onderwerpregel. De sluitingsdatum voor sollicitaties is 31 maart 2024.

We kijken ernaar uit om samen te werken met een gepassioneerd en gemotiveerd persoon om onze community te versterken en onze missie te promoten binnen de marketingindustrie in België.

Na beëindiging van de stage is er mogelijkheid op een vast contract van onbepaalde duur.

Ik wil solliciteren

Beschrijving van de vereniging:

/ Belgian Association of Marketing (BAM)

BAM is de grootste marketing community in België en helpt marketeers en bedrijven – groot en klein – om relevant te blijven als professional en als merk door meer meaningful marketing in de praktijk te brengen.

/ Waarom BAM?

De relatie tussen consumenten en merken ondergaat al enkele decennia ingrijpende veranderingen. Globalisering, technologie en een voortdurend veranderend medialandschap zorgen ervoor dat business, politiek en samenleving permanent op zoek moeten naar een nieuw evenwicht, in een omgeving waarin het individu meer dan ooit centraal staat.

Wie als marketeer en als merk zijn relevantie wil behouden, moet dan ook wendbaar zijn en zich voortdurend heruitvinden.

/ Wat?

BAM is de voornaamste marketing community in België en wil marketeers en bedrijven helpen zo vlot mogelijk doorheen die constante evoluties te navigeren. En dat voor marketeers in om het even welke sector; juniors, mediors en seniors; actief in een bedrijfscontext of als freelancer. Ook voor merken is BAM inclusief: groot of klein, B2B of B2C, startup of corporate…   

/ Hoe?

Door nauw samen te werken met marketeers, maar ook met partners en andere vakorganisaties, wil BAM marketeers en bedrijven bijstaan in het ondernemen van meer verantwoorde marketingacties.

Het ontwikkelt daarom verschillende activiteiten, gestuurd vanuit de gemeenschap:

Inspire & Educate 

Het verspreiden en delen van kennis is een van de hoofdopdrachten van BAM. Dat doet de vakvereniging via artikels, conferenties, congressen en workshops. Daarnaast biedt BAM een breed aanbod aan opleidingen over de belangrijkste marketing onderwerpen. Deze opleidingen worden gegeven door ervaren professionals en laten de deelnemers toe om hun vaardigheden aan te scherpen. Zo zorgt BAM ervoor dat marketeers en marketingafdelingen mee zijn met de belangrijke ontwikkelingen in ons vakdomein.

Connect & Reward 

Meer verbinding creëren tussen marketeers is een tweede activiteiten pijler van BAM. De vakvereniging wil marketing professionals met elkaar in contact brengen in een open community waardoor ze actief kunnen bijdragen aan de evolutie van de industrie op basis van hun behoeften, ideeën en doelstellingen. De vijf Think Tanks  spelen hierbij een belangrijke rol.

Zelf werkt BAM ook samen met de andere belangrijke beroepsverenigingen in de sector, zoals UBA, ACC, UMA, BMMA en CUBE. Ook buiten de zuivere marketingsector is BAM actief, met name samen met het VBO, SafeShops/BeCommerce. Dit om een zo groot mogelijke verbinding binnen de markt tot stand te brengen.

Daarnaast zet BAM de beste prestaties en mooiste realisaties op marketingvlak in de bloemetjes. Dit doet het met de organisatie van o.a. de Belgian Marketing Awards en de Mixx Awards.

Regulate & Transform

Een laatste activiteitenpijler is marketeers en merken te begeleiden naar een verantwoorde marketingpraktijk. BAM positioneert zich daarbij als interface tussen de marktspelers en de overheid om zo een constructieve en interactieve dialoog tot stand te brengen. Enerzijds geeft het met behulp van position papers en permanent contact met overheden en regulatoren de mening van de sector over belangrijke evoluties mee, anderzijds informeert het de leden over de bestaande wetgeving en de wijze waarop deze moet worden toegepast.