Marketing & Startups: Interview met Robin Wauters

De startup scene in België 

Startups, wie zijn ze, wat doen ze? En vooral, hoe ziet de startup scene eruit in België? Doen we het goed in vergelijking met de rest van Europa? En wat zijn de grote uitdagingen en kansen? We vroegen het aan Robin Wauters, oprichter en redacteur bij tech.eu.

 

Robin WautersRobin Wauters

“Ik volg het Belgische en Europese ecosysteem startups al een hele tijd op de voet”, stelt Robin. “Het afgelopen decennium heb ik een sterke evolutie gezien. Het wordt alleen maar interessanter.”

 

Wat is een startup?

“Dat is jammer genoeg een vraag zonder eenduidig antwoord”, geeft Robin toe. “Gaat het om een startende onderneming, of juist een onderneming die gemaakt is om te schalen? Zelfs bij de Europese Commissie worden er verschillende definities gegeven aan startups.”

 

Hoe zit het met de Belgische startups?

“Ik denk dat, als we Europees kijken, er heel wat interessante dingen gebeuren, die nog niet voldoende zichtbaarheid krijgen”, stelt Robin. “In Europa is echt een goede broedplaats voor startups. Althans toch in sommige regio’s, want Europa is op dat vlak best gefragmenteerd. Ik denkt dat ons land een soort van mini-Europa is. We hebben geen grote startup hubs, maar er zijn wel heel wat startups aanwezig. Alleen moet er dringend werk gemaakt worden van een sterke voedingsbodem om de startups te ondersteunen in hun groei.”

 

Hoe zit het met investeringen in Belgische startups?

“Ik denk niet dat je ze over dezelfde kam kunt scheren”, antwoordt Robin. “Maar er zijn wel enkele tendensen duidelijk. We zien dat de investeringen in startups op Europees en Belgisch niveau de afgelopen jaren sterke zijn toegenomen. Als we het op kwartaalbasis bekijken, gaat het in België wat op en af, maar dat is vooral omwille van enkele grote deals. Denk maar aan het Brusselse Collibra, een bedrijf dat big data helpt te stroomlijnen. Zij haalden begin dit jaar 47 miljoen euro op. Nog een gekend voorbeeld is het Gentse Showpad, dat 46 miljoen euro ophaalde om zijn mobiele oplossingen voor verkopers verder te ontwikkelen. We zitten hier met een aantal grote kleppers die veel aandacht krijgen, en heel wat kleinere spelers.”

 

En in vergelijking met de rest van Europa?

“We merken toch wel een zekere achterstand op het vlak van investeringsvolume”, weet Robin. “In 2016 werd er in totaal 200 miljoen euro geïnvesteerd in Belgische startups, terwijl dat in Zweden – een land met minder inwoners dan België – maar liefst 1,6 miljard euro was. Dat kan natuurlijk te maken hebben met het feit dat Belgen misschien iets meer geneigd zijn om het kapitaal van hun startup in eigen handen te houden.”

 

Wat moeten we doen om mee te spelen met de grote jongens?

“Wel, ik denk dat eerst en vooral de politiek moet volgen om die voedingsbodem te creëren”, stelt Robin. “De regelgeving is vaak te complex en verandert continu. Dat betekent dat het voor startups minder eenvoudig is om een toekomst uit te stippelen in België. Maar daarnaast – en daarin zie ik wel een goede evolutie – moeten we het ondernemerschap meer promoten in België. Heb je een goed idee? Werk het uit, experimenteer en toets het af aan de markt. Het is een kwestie van cultuur: we moeten afstappen van onze typisch Belgische risico-aversie.”