Nieuwe mogelijkheden voor telemarketeers met Bel-me-niet-meer-lijst
Bel-me-niet-meer.be zit in een nieuw kleedje. Consumenten en bedrijven vinden er sneller hun weg en voor die laatste worden snufjes toegevoegd om het hen gemakkelijker te maken de lijst te gebruiken (een verplichting voor wie het niet zou weten). Lees: webservices en API’s… We overlopen de nieuwigheden met Burt Riské, onder andere voorzitter van vzw DNCM (Do Not Call Me).
Waarom deze nieuwe website?
We hadden drie doelstellingen. De vorige site was verouderd en we kregen vaak de opmerking dat het onderscheid tussen consument en bedrijf er niet duidelijk was. In de nieuwe look ’n’ feel hebben we dat helemaal ondervangen: de consument weet meteen hoe hij zich kan inschrijven, terwijl bedrijven op de verplichting de lijst te gebruiken wordt gewezen en zich kunnen registreren. Ten tweede houden we de content van de website nu in eigen beheer. Dat betekent dat we snel kunnen inspelen op nieuwe evoluties en die zullen er met GDPR in aantocht zeker zijn. Ten derde voorzien we nieuwe functionaliteiten voor telemarketeers. Zij zullen via technische hulpmiddelen – webservices en API’s – gemakkelijker gebruik kunnen maken van de lijst. Deze mogelijkheden zitten nu in een testfase en zullen binnen enkele maanden operationeel zijn.
Kan u nog even samenvatten wat bedrijven er te zoeken hebben?
Ze vinden er alle informatie terug over de wettelijke verplichting om de lijst te gebruiken voor wie voor commerciële doeleinden aan telemarketing doet. Dankzij DNCM worden de gegevens van alle telecomoperatoren gebundeld zodat een bedrijf maar één lijst hoeft te raadplegen.
Zullen jullie de vernieuwingen communiceren?
Er volgt inderdaad een campagne in het tweede kwartaal om de site bekend te maken. Die richt zich zowel naar het grote publiek als naar de bedrijven.
In hoeverre past deze lijst in de GDPR-actualiteit?
Met deze lijst respecteren we de richtlijnen van de GDPR: we leveren enkel telefoonnummers uit aan de gebruikers en geen andere contactgegevens. Verder is het wachten op de e-privacy regulering. Telecommunicatie en telemarketing vallen hieronder. We zullen ons in ieder geval aanpassen aan de nieuwe vereisten die vanuit Europa zullen komen.
Boilerplate:
BAM ondersteunt Do Not Call Me door de marketingcommunity op de hoogte te brengen van dit initiatief. Marketeers kunnen zich zo in regel stellen met de wettelijke verplichtingen en aan meaningful marketing doen.
Bezoek de nieuwe site