4 vragen over Trooper

Shop je weleens online? Zit je zelf, jouw kinderen of familie in één of andere vereniging? Dan ken je Trooper al of het zal niet lang meer duren. We geven deze Belgische startup het podium tijdens het BAM Marketingcongres en konden al kort spreken met co-Founder Jan Dejonghe.


 

 

Trooper 1

 

Hoe vat je Trooper samen?

Verenigingen zijn de maïzena van Vlaanderen. Ze verdienen dan ook meer middelen om hun dromen, groot of klein, te realiseren. Dat kan door Trooper te gebruiken.De verenigingen roepen hun leden op om via hun Trooperpagina bij de bepaalde webshops hun aankopen te doen. Per aankoop gaat er dan een stevig percent recht naar hun kas. Dus naast het kopen van de gebruikelijke wafels, kan je nu ook een laptop, kledij of een hotelovernachting kopen ten voordele van de vereniging. 

Hoe loopt het?

Er zijn vandaag al 2.85O verenigingen aangesloten en is er al voor 8 miljoen € gekocht bij de Troopershops. Tegen 6 december, de dag van het marketingcongres, zullen dat er 3.OOO zijn en zal er al voor 9 miljoen € geshopt zijn bij de Troopershops, want, Trooper groeit exponentieel. Elke dag komen er 10 verenigingen bij en steeds meer leden troopen mee. 

 

Hoe verklaar je dit succes? 

Wij zijn vooral geen goeroe’s met grootse visies en hebben wij maar 1 motto: dingen doen en daaruit leren. Als iets niet werkt, stop je ermee. Dat is echt niet erg. Als een idee wel werkt, maak je het groter volgende keer. Zo was ons oorspronkelijk plan om iedereen op te roepen om ‘Trooper’ te worden om je vereniging te kunnen steunen. Dat hebben we snel geherformuleerd naar ‘Steun je vereniging’, die ‘gepowered is’ door Trooper. Met andere woorden, we hebben Trooper enkel als een enabler gepositioneerd. Achteraf lijkt dat allemaal logisch. 

Wat we ook geleerd hebben, is dat de echte motor van Trooper de Supertroopers zijn. Zij hebben hun vereniging ingeschreven. Met hen hebben we een gesloten Facebookgroep. We betrekken hen bij alles. Vragen, suggesties, feedback, we testen ideeën eerst bij hen. Wij leren alles van hen. Zij beschikken ook over een dashboard, waar ze alle aankopen en commissies kunnen opvolgen. Daarnaast zijn zij ons communicatiekanaal.

Neem nu Black Friday. Trooper zet een communicatie-pakket (Sociale media, e-mail zelf flyers en affiches) klaar op hun dashboard, maar de verdeling naar de leden wordt door de Supertroopers gedaan. Want een lid zal sneller een mail opendoen die van zijn vereniging komt dan een mail van Trooper. En plots zie je dat Supertroopers zelf communicatie beginnen op poten te zetten. 

Trooper 2

 

Waarom zou je je er als merk aan linken? 

De merken kunnen via Trooper 2850 verenigingen bereiken. En via word-of-mouth tot in de harten van de 500.000 leden geraken. 

Extra

Kom zeker naar de Trooperkeynote op donderdag 6 december tijdens het BAM Marketingcongres. De initiatiefnemers (naast Jan Dejonghe ook Elisabet Lamote en Klaas Olbrechts) beloven heel wat learnings.

Het BAM Marketing Congres vindt plaats op donderdag 6 en vrijdag 7 december in Brussels Expo. Check https://www.marketingcongress.be/ voor alle informatie rond het programma, de sprekers en om een ticket te kopen!