Hoe verklaar je dit succes?
Wij zijn vooral geen goeroe’s met grootse visies en hebben wij maar 1 motto: dingen doen en daaruit leren. Als iets niet werkt, stop je ermee. Dat is echt niet erg. Als een idee wel werkt, maak je het groter volgende keer. Zo was ons oorspronkelijk plan om iedereen op te roepen om ‘Trooper’ te worden om je vereniging te kunnen steunen. Dat hebben we snel geherformuleerd naar ‘Steun je vereniging’, die ‘gepowered is’ door Trooper. Met andere woorden, we hebben Trooper enkel als een enabler gepositioneerd. Achteraf lijkt dat allemaal logisch.
Wat we ook geleerd hebben, is dat de echte motor van Trooper de Supertroopers zijn. Zij hebben hun vereniging ingeschreven. Met hen hebben we een gesloten Facebookgroep. We betrekken hen bij alles. Vragen, suggesties, feedback, we testen ideeën eerst bij hen. Wij leren alles van hen. Zij beschikken ook over een dashboard, waar ze alle aankopen en commissies kunnen opvolgen. Daarnaast zijn zij ons communicatiekanaal.
Neem nu Black Friday. Trooper zet een communicatie-pakket (Sociale media, e-mail zelf flyers en affiches) klaar op hun dashboard, maar de verdeling naar de leden wordt door de Supertroopers gedaan. Want een lid zal sneller een mail opendoen die van zijn vereniging komt dan een mail van Trooper. En plots zie je dat Supertroopers zelf communicatie beginnen op poten te zetten.
De merken kunnen via Trooper 2850 verenigingen bereiken. En via word-of-mouth tot in de harten van de 500.000 leden geraken.
Kom zeker naar de Trooperkeynote op donderdag 6 december tijdens het BAM Marketingcongres. De initiatiefnemers (naast Jan Dejonghe ook Elisabet Lamote en Klaas Olbrechts) beloven heel wat learnings.