Alles voor de consument

Test Aankoop is in ons land een van de belangrijkste spelers die de consument vertegenwoordigt in zijn relatie met bedrijven. Ook marketing en reclame maken daar een essentieel onderdeel van uit. We vroegen Campaign Manager Fabienne Maes naar de exacte rol van de organisatie én naar de manier waarop ze zelf aan communicatie doet.

 

Marketing & society

 

Hebben jullie zicht op hoe de consument over marketing en reclame denkt?

Exhaustieve onderzoeken hebben we hierover nog niet gevoerd. Wel ontvangen we geregeld klachten van consumenten die zich ergens toe verbonden hebben zonder dat ze zich daarvan bewust waren of die niet ontvangen hebben wat ze bestelden. Test Aankoop is tegen misleidende reclame en ondersteunt de consument daarin.

Hoe doen jullie dat?

We bieden vaak individuele hulp. Wanneer het om een gegronde klacht gaat, proberen we door bemiddeling tussen consument en bedrijf de situatie op te lossen. Wanneer we merken dat er meerdere klachten over eenzelfde bedrijf zijn, gaan we er dieper op in. We doen een oproep tot getuigen of tot andere slachtoffers om zo de situatie in kaart te brengen. Daarna gaan we de discussie met het bedrijf aan met als bedoeling een akkoord te vinden. Dat kan een rechtzetting zijn, een aanpassing van de praktijk of een schadevergoeding. Indien nodig ondernemen we daarna juridische stappen.

In bepaalde domeinen – zoals voeding en gezondheid – gaan we zelf op zoek naar misleidende en leugenachtige boodschappen. Een recent voorbeeld is dat van de elektrische autobatterijen die de consument bedriegen als het gaat om hun reële autonomie.

Test Aankoop is zelf actief met reclame. Hoe is die geëvolueerd?

Voor sommigen is dat inderdaad wat ambigu. Als onafhankelijk orgaan kunnen we onze activiteiten enkel ontplooien dankzij de steun van de consument. Om onze rol te vervullen, hebben we de nodige financiële middelen nodig. En om die rol bekend te maken zetten we de nodige budgetten in. We staan bekend – en soms berucht – om onze mailings, maar tegenwoordig is onze aanpak veel gediversifieerder. We zetten geleidelijkaan minder in op promo, maar gaan meer een relatie opbouwen met de consument – ook de niet-leden trouwens. Petities en groepsaankopen zijn maar enkele van de tools die we daarvoor inzetten.

 

Fabienne Maes vertelt tijdens het BAM Marketing Congres in een Lunch & Learn-sessie samen met IBM hoe Test Aankoop met die veelheid aan campagnes omgaat. Met jouw congres ticket kun je hier inschrijven voor deze sessie! Voor vragen, neem contact op via congress@marketing.be.