Belgium under the influence?

Isobar leidt een enquête samen met de Belgian Association of Marketing, Influo en Profacts.

 

 

Banner_surveyV4

 

Samenwerkingen tussen merken en influencers kan je tegenwoordig overal terugvinden. Er zijn goede voorbeelden, maar helaas ook minder goede. Merken dagen elkaar ook meer en meer uit om rechtstreeks via hen te communiceren. Ze worden hiertoe gedreven door concurrentie, nood aan vernieuwing, de toename aan adblockers, en een hele hoop virale campagnes waar heel vaak over gedroomd wordt.

Na heel wat onderzoeken uit de Verenigde Staten en grotere Europese landen, was het hoog tijd om dit ook grondig in België te bestuderen. Ons land is verdeeld door verschillende talen en culturen wat zorgt voor een interessante studie over de influencer marketing van vandaag.

Het digitale marketingbureau Isobar (Dentsu Aegis network) – met de steun van de Belgian Association of Marketing, Influo en Profacts - leidt momenteel een groot onderzoek om het “influencer fenomeen” in België te analyseren en te begrijpen. De enquête omvat 3 luiken, ondersteund door de nodige lokale cijfers: 

Een luik gericht op het begrijpen van de impact die influencers hebben op het algemene publiek (onderzoek uitgevoerd in april, waarvan de resultaten vanaf 15 mei gepubliceerd zullen worden).
Een luik gericht op het identificeren van de verlangens en verwachtingen van influencers.
Een luik gericht op de marketeers om ze te voorzien van een stand van zaken binnen de sector.

Wat bedoelen we met influencer marketing?

Om kort samen te vatten: influencer marketing is een communicatiestrategie die tot doel heeft de bekendheid of expertise van sommige mensen te gebruiken om een merk, product of dienst te promoten door de beslissingen en percepties van consumenten te beïnvloeden. In dit geval zal dit onderzoek zich richten op digitale influencers die gebruik maken van hun sociale netwerken en hun diensten aanbieden aan merken om verschillende producten te promoten. 

De voordelen van influencer marketing?

Sinds enkele jaren bestaat er een zeker wantrouwen ten aanzien van traditionele reclame. Het gebruik van adblockers lijkt deze ontevredenheid van de consument aan te tonen. In tegenstelling tot een meer "peer-to-peer" benadering lijkt influencer marketing de macht te hebben om de keuzes van de consumenten te beïnvloeden, zonder intrusief te zijn.

Influencers hebben een onmiskenbaar voordeel dat ze niet als een merk worden gezien. Ze kennen hun doelgroep en ze weten hoe ze hen moeten benaderen. Daarom wordt een bericht dat afkomstig is van een influencer als authentieker beschouwd dan het bericht afkomstig van een traditioneel medium. 

De opkomst van digitale marketing heeft duidelijk een aanzet gegeven tot dit fenomeen. Dankzij sociale netwerken kan iedereen een publiek ontwikkelen rondom een bepaald thema, en er invloed op uitoefenen.

Maar is het echt effectief? Heeft dit een echte impact? Is authenticiteit echt het sleutelwoord?

Van huisgemaakt tot ambachtelijk of hoe je de baby niet met het badwater moet weggooien 

Aangezien influencer marketing op digitaal niveau nog steeds een redelijk "jong" fenomeen is, moeten er nog enkele uitdagingen worden aangepakt in de komende jaren.

Net als elke tiener heeft influencer marketing ook enkele kinderziektes: valse volgers, valse likes, verkeerde inhoudkwaliteit, etc. Dit zijn allemaal obstakels voor een goede ontwikkeling van dit communicatiemedium. We zijn nog steeds in het Amerikaanse wilde westen met cowboys, indianen, blauwe tunieken en een "goudkoorts" instelling.

Vandaag zijn er nog steeds een reeks cruciale vragen die beantwoord moeten worden om dit touchpoint beter te begrijpen, en de rol(len) die het heeft in de consumer journey (de meetbaarheid van de impact van een campagne, het niveau van betrokkenheid van het publiek in relatie tot de inhoud die wordt voorgesteld door een influencer, de relatie tussen de relevantie van de boodschap en de doelstellingen van een merk, of de keuze van influencers in relatie tot het type merk).

Het is nu tijd om dit proces te professionaliseren en dat kan enkel gebeuren op basis van tastbare, relevante en 100% Belgische inzichten.

Een drieluik voor een INFLUENCER.PRO versie

Isobar & Profacts lanceerden een eerste onderzoek onder het Belgische publiek. Deze werd in maart uitgevoerd en heeft al interessante resultaten opgeleverd:

  • 71,7% van de Belgen onder de 26 jaar volgt influencers op sociale netwerken.
  • Influencer marketing op sociale netwerken treft 40% van de Belgische bevolking online (4,3 miljoen).
  • De originaliteit van de influencer is slechts goed voor 12% van de volgers.
  • 25% van de Belgische volgers overweegt een product te kopen die ze via een influencer hebben ontdekt.

Tweede pijler, de influencers! Zij zullen in mei worden ondervraagd met de medewerking van Influo, een platform dat meer dan 1.000 Belgische influencers bij elkaar brengt. De vragen zullen gericht zijn op het verbeteren en het maximaliseren van hun samenwerkingen. 

 

MARKETEERS! AAN JULLIE OM MEE TE DOEN!

Tot slot lanceert de Belgian Association of Marketing vandaag het derde deel van dit unieke onderzoek met de vraag aan de Belgische marketeers naar het gebruik van influencer marketing in hun campagnes. Een uitstekende gelegenheid om te begrijpen hoe influencer marketing in België effectiever kan worden gebruikt, alsook een beter inzicht te krijgen rond de wereld van influencer marketing, de uitdagingen, limieten en kansen.

 

Klik hier om deel te nemen

Montage_XA1_NL