Belgium's New Brand of the Year 2018: De winnaar is...

Trooper is het beste nieuwe merk!

 

Brussel, 7 december 2018. Trooper kaapt dit jaar de titel weg van Belgium’s New Brand of the Year, de award die de Belgian Association of Marketing voor de 4de keer organiseert in samenwerking met De Tijd en L’Echo.

Trooper (www.trooper.be), gestart in 2016, is naast een snel groeiend online shop platform vooral een netwerk van verenigingen. Gemiddeld 5% van je aankoop vloeit terug naar een vereniging naar keuze. Trooper heeft in relatief korte tijd een netwerk van meer dan 3000 verenigingen opgebouwd, evenals samenwerking met 240 e-shops. De omzet groeit gestaag. Het netwerk wordt actief ingezet om Trooper te promoten en te verbeteren.

Elisabet Lamote en Jan Dejonghe van Trooper maakten indruk door het gedegen strategisch denkwerk, het gestaag uitbouwen van een gemotiveerd netwerk, de vele tactische initiatieven die het merk op de kaart zetten en houden en hun toekomstgericht strategisch denken.

Trooper heeft een manier gevonden om twee werelden die ogenschijnlijk heel ver van elkaar liggen (vrijwilligerswerk en e-commerce) wederzijds te versterken met digitale marketingtechnieken. Zonder grote budgetten, maar met de kracht van een geëngageerde community, slagen ze erin om hun bedrijf snel op te schalen en duizenden verenigingen van extra fondsen te voorzien.

Proces

Na het bestuderen van 30 kandidaturen, werden 5 merken door de jury weerhouden voor de editie 2018. De geselecteerde kandidaten hebben eind november hun case voor de jury gepresenteerd.

De laureaat werd verkozen op basis van publiekstemming (30% van de stemmen) samen met de keuze van de jury (70%). Zowel bij de jury als in de publieke voting kwam Trooper als eerste uit de bus!

De bekendmaking van de winnaar vond plaats tijdens het Marketing Congres op 7 december 2018 in Brussel Expo. (https://www.marketingcongress.be/).

 

De andere finalisten waren: 

Drivity www.drivity.eu

Drivity werd gelanceerd in 2016 en is een aanbieder van een concept waarbij telematica (of hardware) en software worden gebruikt om het rijgedrag van chauffeurs van interne transportmiddelen in kaart te brengen. 

Gemini www.gemini-official.com

Gemini werd gelanceerd in 2013 en richt zich exclusief naar een mannelijk publiek. Gemini produceert "Handmade in Belgium" armbanden en covers voor iPhones/iPads uit natuursteen. 

Manhattn’s www.manhattns.com

Manhattn’s experience werd opgestart in 2014. Bij Manhattn’s gaat het niet enkel over burgers maar over een uistap naar Manhatten - New York. 

Wooclap www.wooclap.com

Wooclap werd gelanceerd in 2015 en verovert in snelle vaart hogescholen en universiteiten. Op een innovatieve wijze wordt de interactie met de studenten tijdens de lessen gestimuleerd.

 

Belgium's New Brand of the Year

Over de Award Belgium’s New Brand of the Year

Belgium’s New Brand of the Year is een concept en organisatie van de BAM Expert Hub Branding in samenwerking met De Tijd en L’Echo. De wedstrijdjury wordt voorgezeten door Patrick De Pelsmacker, gewoon hoogleraar marketing verbonden aan het marketingdepartement van de faculteit Bedrijfswetenschappen en Economie aan de Universiteit Antwerpen en tevens auteur van verschillende marketingboeken. De jury bestudeert verschillende criteria om de kandidaturen te evalueren, waaronder de elementen van differentiatie, acties die genomen werden om het merk te lanceren, de brand experience, en de groei van marktaandeel.

Meer info op http://nl.belgiumsnewbrand.be/

Deze award is een initiatief van BAM in samenwerking met De Tijd.

De_Tijd_CMYK_Grand carré