Marketing Congress: Concentratie in medialandschap: is het einde in zicht?

De geboorte van Mediahuis, de fusie van Medialaan en De Persgroep, de volledige controle van Telenet in SBS…. Ook in ons land gaat de evolutie in het medialandschap razendsnel. Is het einde van de concentratie in zicht?

 

 

media in beweging_600-250

 

Herinnert u zich nog de naamsverandering van Sanoma Magazines Belgium naar Sanoma Media Belgium? Ze moest het begin inluiden van een crossmediale groep die niet enkel in magazines, maar ook in tv en andere media actief zou zijn. Het liep anders. Ondertussen is Sanoma nog slechts een schim van de grote speler die het ooit was.

Nieuw is ze niet, de concentratie in het Belgische medialandschap. In magazineland is het aantal groepen doorheen de jaren steeds maar gedaald. In krantenland zagen we een gelijkaardige evolutie. Specifieke titels of zelfs hele groepen werden overgenomen. Ofwel was het versterken van de positie in een bepaald medium de reden, ofwel was dat de noodzakelijke drang naar crossmedialiteit.

Dat is immers een vaststelling waar we niet naast kunnen: enkel wie investeert in verschillende mediatypes slaagt erin om succes te hebben (het voorbeeld van Sanoma leert ons dat het echter geen garantie is). Wellicht is De Persgroep de primus inter pares op dit vlak: van een ‘eenvoudige’ krantengroep ging het naar een multimediale groep die in elk mogelijk mediatype actief is.

Versnelling afgelopen 12 maanden

Zo ging de concentratie jaar na jaar verder. De afgelopen 12 maanden ging het wel zeer snel. Op 2 oktober 2017 maakten Roularta en De Persgroep bekend dat eerstgenoemde zijn aandelen in Medialaan afstond in ruil voor 50% van Mediafin (en de nodige cash). Het betekende dat De Persgroep Medialaan volledig in handen kreeg. Dat leidde uiteraard tot een fusie die nu zo ongeveer tot een nieuwe naam moet leiden. Tussendoor nam het Uitgeverij Cascade (met o.a. Eos) over, terwijl Roularta van zijn kant investeerde in heel wat Sanoma-titels.

Begin dit jaar werd Telenet dan weer de enige aandeelhouder in SBS, de andere grote tv-groep in ons land. Mediahuis, het resultaat van de fusie tussen krantengroepen Corelio en Concentra, maakt als gevolg daarvan geen deel meer uit van SBS, maar investeerde in een nieuw radiostation (NRJ) en zette een aantal digitale projecten op.

Einde van de concentratie?

Het zorgt ervoor dat de kaarten eindelijk geschud lijken. Mediahuis staat sterk in kranten, radio en online (in België, maar ook in Nederland); De Persgroep-Medialaan investeert in populaire media op welk kanaal dan ook, en Telenet focust op audiovisuele media, wat complementair is met zijn telecomactiviteiten.

In het zuiden van het land zijn er met Rossel, L’Avenir en IPM drie sterke spelers, die het echter minder van tv moeten hebben. Het leidde ertoe dat hier minder beweging te noteren viel, al investeerden ze wel in online en zet Rossel steeds vaker de stap naar Frankrijk. Zouden zij volgend jaar een versnelling hoger schakelen? En hebben ze daar überhaupt wel de financiële middelen voor?

2019, voor Wallonië het jaar van een verdere concentratie, voor Vlaanderen het jaar van de consolidatie? Of denken we dat maar? De toekomst zal het uitwijzen…

 

Extra

We sluiten het BAM-marketingcongres af met een namiddag rond ‘Death and Rise of Media Tycoons’. Sprekers van o.a. The Atlantic, Al Jazeera en RTBF gaan dieper in op het thema. Wilt u erbij zijn?

Het congres gaat door op donderdag 6 en vrijdag 7 december in Brussels Expo. Check https://www.marketingcongress.be/ voor alle informatie rond het programma, de sprekers en om een ticket te kopen!