Content Marketing buiten de online lijntjes

Mind-ranking gaat boven Google-ranking.

Even googelen. Hoeveel hits levert de term 'contentmarketing' vandaag op. Bijna 2,5 miljoen resultaten, zo blijkt na 0,70 seconden. Om maar te zeggen: contentmarketing is hot. Maar wat bedoelen we er eigenlijk mee? En zien we niets over het hoofd?

 

content marketing

Bij contentmarketing staat 'content' – inhoud of informatie voor de klant – uiteraard centraal. De vorm kan heel divers zijn in deze multimediale wereld: tekstueel via blogberichten, casestudy's of zelfs checklists, audiovisueel via video's of infographics. Wat daarbij anders is dan vroeger, is dat de klant nu zelf aan het roer staat. Hij bepaalt wat hij wil lezen. Hij tikt de zoektermen in die hem naar de informatie zullen leiden waarop hij zijn aankoop zal baseren. Logisch dat bedrijven zoveel mogelijk klanten naar hun webpagina's willen lokken, door hoog te scoren in de Google-rankings.

 

Afgestemd op persona's

Over de bezoekers die op hun website terechtkomen, verzamelen ze intussen informatie. Ook contactinformatie, om hen straks een passend, relevant voorstel te kunnen doen, afhankelijk van de persona-categorie waar die potentiële klant toe behoort. Op die manier stippelen ze een customer journey uit die alle touchpoints met het bedrijf in kaart brengt. En elk touchpoint levert telkens extra info op én verhoogt de kans op succes.

 

1-to-1

Van bestaande klanten hebben ze al massa's gegevens – dankzij big data. Ook hier is relevant blijven het sleutelwoord – ook na de aankoop, want de customer journey loopt natuurlijk verder. Content marketing neemt hier eerder de vorm aan van 1-to-1-marketing. Op basis van de kennis die we hebben van de klant, sturen we hem informatie én voorstellen specifiek op maat, zodat we top of mind blijven bij die klant en blijvend aan zijn behoeften voldoen. De technologie is er bovendien klaar voor om dat geautomatiseerd te doen. Via e-mail, maar ook via print.

 

Storytelling

Maar contentmarketing is ook verhalen vertellen. Mensen boeien en inspireren, sluimerende vragen wakker maken, of gewoon banden versterken. Voor dat soort content nemen mensen graag de tijd om die in zich op te nemen en aan het denken te gaan. Het is content die je bewaart voor een rustig moment, als je wacht voor je volgende afspraak, of als je onderweg bent met bv. de trein. Het is een tak van contentmarketing die wat uit het oog werd verloren. Meer en meer bedrijven zien dat in, en maken naast hun online contentmarketing nu ook (of moeten we zeggen: opnieuw) budget vrij voor bv. een trendy bedrijfsmagazine. Soms digitaal, maar nog vaker op classy papier.

 

It's in the mix

Sommige bedrijven gaan nog een stap verder en passen 1-to1-technologie toe in hun bedrijfsmagazines. Communicatiebureau Comith bv. ontwikkelde voor Group Joos zo'n gepersonaliseerd magazine ter gelegenheid van een bedrijfsevent. En dat ging veel verder dan enkel de cover personaliseren met een naam.

Group Joos profileert zich met 'Unlimited digital solutions & print' als de drukkerij van de volgende generatie. De printgroep laat bedrijven toe om met elke klant individueel te communiceren en hyperpersonaliseert big data, binnen steeds snellere deadlines en kostenefficiënter dan ooit. Hun Canon Océ ImageStream 2400 speelt daarin een belangrijke rol. En zo zijn er nog maar enkele gebouwd in de hele wereld.

Met het gepersonaliseerde magazine dreef Comith de technologische mogelijkheden op de spits. Het bureau begeleidde Group Joos van plank tot printer. Ze schreven en selecteerden artikels op basis van het profiel van elke klant – inclusief persoonlijke horoscoop en recensies van hun favoriete bands. Op de cover plaatsten ze een catchy beeld gelinkt aan de hobby van de lezer. Bovendien voegden ze augmented reality toe, zoals video-interviews, met de VEEEW-technologie van Group Joos. De lezer kreeg een eigen uniek magazine, over hemzelf en zijn passies, en over de eindeloze mogelijkheden van contentmarketing.

Het resultaat: meer aandacht, meer impact, en hoger in de mind-ranking van de (potentiële) klant. En daar kan geen enkele Google-ranking tegenop.

 

Meer weten over Content Marketing?

  • We geven 2x per jaar een opleiding Content Marketing. Tijdens deze opleiding krijg je van topexperts in 5 boeiende sessies inzicht hoe Content Marketing voor je merk succesvol in te zetten.  In de cursus balanceert theorie met praktijk, telkens met handige tips & tricks. 
  • We hebben een experthub Content Marketing onder leiding van voorzitter Michel Libens. Wens je graag deel uit te maken van deze groep? De groep komt omgeveer maandelijks samen. Stuur ons een mailtje en we brengen jullie in contact!