De 4 belangrijkste kenmerken van een goed logo
Het belang van een goed logo is niet te onderschatten. Een logo is hét uithangbord en herkenningspunt van elk bedrijf of organisatie. Het loont dus om hierin te investeren. Michael Buelens (Academy Manager bij Typografics) en zijn collega Elke Drieghe (senior grafisch vormgever) leggen uit wat de 4 basiseigenschappen zijn van een goed logo op basis van het design dat Typografics ontwierp voor MOTY.
1. Tijdloos design
Eén van de belangrijkste voorwaarden van een goed logo is het tijdloze karakter. Sommige logo’s gaan al decennia lang mee en werden gedurende die tijd telkens gefinetuned. Denk aan Coca Cola, Shell, Lufthansa, Nike, … Hun logo’s zijn eerder trendloos, maar werden wel steeds zorgvuldig bijgeschaafd.
Bij het logo dat Typografics ontwierp voor MOTY (Marketer of the Year) spiegelde grafisch vormgever Elke de binnenvorm van de M om een een ribbon te creëren als kwaliteitslabel. Op die manier ziet het geheel eruit als een certificaat dat als een universele, stevige vierkante vorm het logo draagt.
2. Eenvoud siert
Een goed logo is bij voorkeur eenvoudig. Een logo wordt namelijk vaak toegepast op objecten van diverse formaten: van balpennen tot spandoeken. Een eenvoudig design zorgt ervoor dat je logo zowel op klein als groot formaat duidelijk blijft. Complex tekenwerk en fijne lijntjes vermijd je dan ook beter. Een iconisch beeld in combinatie met een woordmerk is vaak de beste combinatie.
Elke koos heel bewust voor Gotham Black als font voor het logo van MOTY. Dit omwille van de no-nonsense geometrische stijl. Het is een hedendaags lettertype (2000) dat stijlen overstijgt.
3. Kleur bekennen
Veel logo designers starten het ontwerpproces zonder kleur. Ook het logo van MOTY werd eerst ontworpen in zwart en wit. Zo is het mogelijk om op de essentie en de vorm van het logo te focussen. Ook kan op die manier het juiste gewicht gegeven worden aan alle onderdelen van het logo. Later heeft Elke het logo dan gefinetuned met een zacht kleurverloop om de creatieve skills van een marketeer in de kijker te zetten.
4. Zorg voor variaties
Het is aan te raden om meerdere versies van je logo te laten ontwerpen, afhankelijk van het medium (web, print) en de drager. Het is wel cruciaal dat elke logo variant dezelfde basisonderdelen bevat, zoals het beeld- en woordmerk.