De job van… Ad Ops, loodgieter voor digitale reclame
Ad Operation is wellicht het meest miskende vak binnen digital marketing. Nochtans is het beroep onmisbaar geworden sinds zijn ontstaan ten tijde van de eerste online reclame, in de jaren ‘90. Zijn rol als ‘probleemoplosser’ verplicht diegenen die de functie uitvoeren om net zo goed te interageren met interne als met externe teams. Interview met François Fernandez-Corrales (Group M).
François Fernandez-Corrales (Group M)
“Ad Ops is het centrale aanspreekpunt waar alle informatie samenkomt. Een schakel tussen enerzijds de klant en anderzijds het ontwerpbureau,” steekt François Fernandez-Corrales, Digital Tracking & Analytics Consultant en Head of Technical bij GroupM, van wal.
Als advertising agent of digital tracker heeft deze expert als taak, alles te centraliseren en zich ervan te vergewissen dat de reclamecampagnes correct werken. ”We moeten knopen ontwarren en daarbij kort op de bal spelen. Het is een manueel beroep, dat ook een groot deel uitmaakt van datatracking.”
Zeer gevarieerde taken
“De ene campagne is de andere niet,” verklaart François Fernandez-Corrales. De opdrachten van Ad Ops variëren inderdaad naargelang de klanten. “Onze dagelijkse activiteit bestaat in het plaatsen van reclamecampagnes voor adverteerders via reclameservers (Ad servers). We doen aan datatracking om de conversies te vermeerderen. En om de problemen op te lossen die in elke fase van de campagne kunnen opduiken.”
Een taak die in feite een goed begrip vereist van de werking van het ‘systeem’ om digitale reclame te verspreiden.
Ideaal profiel: nieuwsgierig en van alle markten thuis
Het profiel van de Ad Ops is niet te verwarren met IT. De functie vergt wel kennis van digital marketing en analytics (SEO, SEA, Search, programmatic marketing), maar impliceert geen bijzondere expertise inzake informatica. “Allerlei profielen kunnen geschikt zijn. Als de kandidaat maar nieuwsgierig is, vindingrijk, een digibeet is en graag problemen oplost,” verduidelijkt François Fernandez-Corrales.
Bij wijze van voorbeeld: het Ad Opsteam bij Group M bestaat uit specialisten in marketing & communication, web designers en planningexperts. “We komen allemaal uit andere werelden. Als ik op zoek ben naar een profiel om het team te vervoegen, kijk ik uit naar mensen die nieuwsgierig zijn en graag problemen oplossen.”
Een veelzijdige job
Ad Ops zijn te vinden in alle lagen van de digitale sector: zowel binnen reclamebureaus als bij reclameregies of bij klanten. “Na een eerste golf van internalisering door de reclamebureaus rekruteren merken tegenwoordig zelf Ad Ops, om te besparen,” merkt de expert op.
Maar de job is niet dezelfde als de expert evolueert binnen een reclameregie of in een reclamebureau.
“Binnen een regie moet de Ad Ops in wezen reclame-inventarissen beheren. Terwijl hij binnen een reclamebureau meer bezig is het met centraliseren van processen en het regelen van de technische plaatsing van campagnes.”
Een complexer wordende taak
Het vak is veel complexer geworden naarmate de technologische innovaties elkaar opvolgden. “Vijf jaar geleden kon een campagne tamelijk snel gerealiseerd worden, zonder al te veel werk. Intussen zijn er een aantal lagen aan toegevoegd, zoals ‘tracking analytics’ en ‘dashboards’ om de data intern beter te kunnen visualiseren, en zijn er nieuwe vereisten inzake ‘viewability’ om ervoor te zorgen dat de reclameboodschappen correct te zien zijn. En dan hebben we programmatic marketing nog niet genoemd. Al deze nieuwe aspecten vergen een steeds grotere alertheid en maken het vak ingewikkelder, in die zin dat het snel moet gaan. Vaak binnen 24 of 48 uur.
Ondanks de automatisering van de campagnes blijven er fouten opduiken. “Er zullen zich altijd uitglijders voordoen, die menselijke interventie vergen.”
Alle wegen leiden naar de Ad Ops
Hoe word je opgeleid voor dit vak? “Er bestaat geen echte ad hoc opleiding,” betreurt de expert. “Mijn droom zou zijn, dat er opleidingen komen in de afdelingen marketing en communicatie van de hogescholen.” De beste ambassadeurs van ons beroep zijn uiteindelijk de stagiairs die het vak geleerd hebben binnen een reclamebureau. “Marketingtalenten die beschikken over de nodige feeling om de werking van digitale reclame te begrijpen.”
Extra
Zin om dieper in te gaan op de trends rond Ad Operations? Kom naar de AdOps Day die we organiseren op 21 november. Klik hier voor meer info en inschrijven.
Over "De job van..."
In de rubriek “De job van….” wil BAM graag de marketing community kennis laten maken met de brede waaier aan functies die er binnen marketing zijn. Hiervoor zoeken we leden die ons hun verhaal doen van de mens achter de (soms ronkende) functietitel.