De job van… Chief Innovation Officer

Nieuwe technologieën brengen heel wat nieuwe functietitels mee. Weet u bijvoorbeeld wat een Chief Innovation Officer doet? We vroegen het aan Béatrice de Mahieu, die de rol waarneemt bij Co.Station, een technologie-ecosysteem met vestigingen in Brussel, Gent, Charleroi en recentelijk ook via The Beacon in Antwerpen.

beatrice de mahieu 600 - 250Béatrice de Mahieu

 

Wat doet een Chief Innovation Manager?

Binnen Co.Station is het mijn job om de verschillende residenten in onze vestigingen zoveel mogelijk te engageren in open innovatieprojecten, innovatiesamenwerkingen met grote bedrijven. Dat kunnen onze vier hoofdaandeelhouders zijn, maar ook heel andere bedrijven. Het hele idee van Co.Station is onze startups te helpen groeien door een snellere commerciële groei dankzij samenwerkingen in dergelijke corporate-startup programma’s. 

U bent dus een soort bruggenbouwer?

Ja, maar ik werk wel altijd op duidelijk omschreven deliverables voor beide partijen. Het is meer dan enkel wat telefoontjes doen en vragen of er misschien interesse is in samenwerking. Er wordt heel actief gewerkt op die verbindende functie, de exacte uitdagingen en verwachte value proposition

Hoe ziet een gemiddelde werkdag er voor u uit?

Ik sta heel vroeg op, om vijf uur ’s ochtends al, ik ben echte ochtendmens. De dag begint vaak met het uitschrijven van programma’s, het opzetten van innovatie-workshops, het maken van offertes…dat soort zaken. Tussendoor doe ik wat yoga en oefeningen, dat geeft me energie om echt aan de dag te beginnen. Ik zorg dan ook nog dat de kinderen aangekleed en met boterhammen naar school kunnen. En als er tijd overblijft, werk ik wat aan het boek dat ik aan het schrijven ben; over “collectieve agiliteit” gaat dat gaan. Tegen een uur of negen zijn dan ook de meest dringende mailtjes weggewerkt en heel vaak bestaat de rest van de dag dan uit klantenbezoeken. Tussendoor probeer ik ook nog in een van onze vier vestigingen binnen te springen. Naar de avond toe zijn er dan dikwijls ook nog netwerkverplichtingen, maar die probeer ik tot maximaal twee per week te beperken. En als dat achter de rug is: snel naar huis en onder de wol, want om vijf uur loopt de wekker opnieuw af (lacht).

Hoe bent u in deze job beland?

Ik zit sinds het prille begin in de internet- en technologiewereld, vanaf de start van mijn carrière al, zo ergens in de tweede helft van de jaren negentig. Ik heb onder meer bij Telenet en Microsoft gewerkt. Ik ben altijd erg gefascineerd geweest door technologie. Niet voor de technologie om de technologie, maar vooral in manieren waarop technologie nieuwe middelen kan brengen om problemen te helpen oplossen.

Wat zijn goede eigenschappen voor een Chief Innovation Officer?

Nieuwsgierigheid. De drang om dingen te weten en te begrijpen. En er bestaat wel degelijk een “curiosity”-coëficient in ieder van ons. Er komt ook heel wat empathie en emotie bij kijken. En daarnaast moet je ook een echte people-mens zijn, denk ik. Je mag zeker niet bang zijn om je hand naar mensen uit te reiken. En je moet automatisch blij worden als mensen de hand naar jou uitsteken (lacht).

Wat zijn de leukste aspecten aan uw job?

Het leukste is wanneer je twee of drie keer op één dag enkele fantastische nieuwe opportuniteiten vindt en je ondernemers (zowel onze ondernemers als anderen) gelukkig kunt maken. Dan loop ik op wolkjes.

En de minder leuke zaken?

Dat het opzetten van samenwerkingen soms een heel traag proces is, waar verbazingwekkend veel bij komt kijken. Dat ligt me minder, ik ben heel ongeduldig van nature.

Zijn er genoeg Chief Innovation Officers aan de slag?

Het mogen er altijd meer zijn (lacht). Heel vaak zijn het mensen uit de IT-wereld die deze functie opnemen, CIO’s ja, de letters zijn hetzelfde, maar de job is toch heel anders, hoor. Een Chief Innovation Officer vertrekt vanuit de probleemstelling en de menselijke oplossing. Een Chief Information Officer meestal vanuit pure IT en technologie en dat is niet altijd de beste aanpak. Weet je wat nog een goede combinatie zou zijn? Iemand van HR die Chief Innovation Officer wordt. Bij hen zit dat empatische, menselijke sowieso ingebakken. Dat zou interessant worden.

 

Over "De job van..."

In de rubriek “De job van….” wil BAM graag de marketing community kennis laten maken met de brede waaier aan functies die er binnen marketing zijn. Hiervoor zoeken we leden die ons hun verhaal doen van de mens achter de (soms ronkende) functietitel.