De marketeers van morgen aan het woord:

“Bedrijven moeten open kaart spelen”

Waar zijn de marketeers van de toekomst? Die zitten vandaag nog op de schoolbanken. Dat houdt hen gelukkig niet tegen om alle (r)evoluties in ons vakgebied op de voet te volgen. Hun conclusie? Marketing in 2030 wordt een verhaal van data, een individuele en gepersonaliseerde aanpak, en een pak meer transparantie.

 

marketing 2030

 

 

Dicht de kloof tussen consument en merk

 

“De consument staat steeds wantrouwiger tegenover – platte – verkoop. Het wordt de taak van marketeers om de kloof te dichten. Mensen zijn bang dat hun privacy wordt geschonden. De rijkdom aan data en personalisatiemogelijkheden geven marketeers zoveel mogelijkheden. Maar ze passen best op dat ze niet te ver gaan. Ik denk dat het vertrouwen bij consumenten al geschonden is, en merken moeten nog een lange weg afleggen om dat vertrouwen te heroveren”, denkt Kilian, derdejaarsstudent aan de Karel de Grote Hogeschool.

Ook Thomas, die aan de VIVES-hogeschool studeert, ziet meer mogelijkheden met data: “De personalisatiedrang zullen we steeds meer zien in reclamespots en advertenties. Een microfoon in afstandsbedieningen zal bijvoorbeeld lachsalvo’s en schrikreacties registreren. Op basis daarvan krijgen we gepersonaliseerde tv- en filmsuggesties. Alles op maat. Maar het is dan ook belangrijk dat bedrijven communiceren hoe ze aan die persoonlijke gegevens en data geraken.”

“Consumenten hebben zelf ook steeds meer kennis, dus zij willen ook zelf steeds meer inspraak. Marketing gaat vooral heel transparant moeten zijn. Bedrijven moeten open kaart spelen, of hun klanten gaan zich afsluiten voor hen”, waarschuwt Kilian.

 

1 on 1 blijft belangrijk 

Voor Kobe, student aan UCLL, blijft 1-op-1-communicatie toch het allerbelangrijkste, ook in de toekomst. “Je merkt het aan de digitale opmars, die niet te stoppen is. Kijk maar naar de belangrijke rol van sociale media in marketing. Toch blijf ik erbij dat écht sociaal contact erg belangrijk is – en blijft. Dat is duidelijk nog een uitdaging voor marketeers van morgen: het nodige niet-oppervlakkige contact realiseren met mensen die er behoefte aan hebben. En dan nog het liefst op een toegankelijke manier, denk maar aan videochat.”