Marketing Congress: De snelheid van veranderen verandert en versnelt

Op de eerste voormiddag van het marketingcongres staan technologie en de snelheid van veranderen centraal. Technologie en ontwikkelingen zorgen er immers voor dat de verandering versnelt. Wat betekent dit voor de volgende jaren? Bestaat de kans dat we uit de bocht vliegen?

 

800x500 persoon 1 Technology Speed

 

Elke twaalf tot achttien maanden verdubbelen computers hun mogelijkheden. Voor de informatietechnologieën die er gebruik van maken, geldt net hetzelfde. Waar het nog enkele tientallen jaren duurde voor de helft van de bevolking een tv had, heeft enkele jaren na de lancering van de smartphone zowat elke wereldburger er eentje.

Ray Kurzweil toonde het al aan: de snelheid van de groei van nieuwe technologieën neemt exponentieel toe. En die exponentiële toename zal zich ook in de volgende jaren doorzetten – lees: het zal nog sneller gaan.

En dan?

‘What’s the big deal’, zal je misschien denken. Wij, marketeers, passen ons toch gewoon aan aan nieuwe technologieën die voorhanden zijn. Wanneer we er iets mee aankunnen, nemen we ze mee in ons marketingplan.

An sich een correcte redenering, maar wel eentje die door deze evolutie steeds meer op losse schroeven komt te staan. Niet alleen hebben merken het tegenwoordig steeds moeilijker om op alle touchpoints die ertoe doen, aanwezig te zijn; ze dreigen ook steeds vaker ‘te laat’ te komen. Wie tegenwoordig de tijd neemt om grondig te analyseren wat deze of gene technologie of toepassing voor z’n merk kan betekenen, komt een bepaald moment tot de conclusie dat er wel wat inzit. Alleen… op dat moment geldt de conclusie vaak niet meer. Omdat er een nieuwe technologie is opgedoken. MySpace is ‘vervangen’ door Facebook. En bij jongere doelgroepen is Facebook intussen meer en meer achterhaald en is het al Instagram en Snapchat wat de klok slaat.

Komt daar nog bij dat real-time tegenwoordig ook steeds meer real-time moet zijn. Door de snelheid die technologie mogelijk maakt, verwacht de consument ook die snelheid van handelen van een merk. Een hedendaagse marketingafdeling moet de creatieve kant kunnen combineren met de technische kant die data, digitalisering en analytics met zich meebrengen.

En nu?

Steeds beter samenwerken met IT is een van de succesfactoren voor marketeers anno 2018. Maar daarnaast houden ze beter goed in de gaten hoe marketing zelf evolueert. Zo zorgt voice search ervoor dat keywords richting conversaties evolueren. Artificial intelligence zorgt ervoor dat je de verwachtingen van de consument op voorhand kan inschatten. En augmented reality is een aanloop naar werelden die in elkaar overvloeien. Marketing is dan ook niet langer marketing… het is nuttige informatie in de vorm van meeslepende conversatie. Je past je maar beter aan…

Extra

Binnen het subthema  "Technology and Speed Fighting Each Other" op het BAM Marketing Congres komen de volgende sprekers aan bod:

  • Hugues Bersini, Université Libre de Bruxelles
  • Alfred Levi, AHOLD
  • Stephane Amarsy, INBOX

Het congres gaat door op donderdag 6 en vrijdag 7 december in Brussels Expo. Check https://www.marketingcongress.be/ voor alle informatie rond het programma, de sprekers en om een ticket te kopen!