Trendwatcher Herman Konings: “De snelheid van verandering verandert”
Dat de technologie voor een ommezwaai zorgt, is alom bekend. Maar daardoor dreigen we een aantal andere elementen te missen die mee zorgen voor de disruptie waar we door gaan. Psycholoog en trendwatcher Herman Konings is goed geplaatst om ‘the bigger picture’ te schetsen. “Er is meer dan technologie dat de wereld doet veranderen.”
Vind jij ook dat we in een disruptieve tijd leven?
“Daar kan je inderdaad niet onderuit. Nu, ook vroeger waren er al dergelijke periodes. Ik schat dat het zo’n 10 jaar zal duren voor de zelfrijdende wagen bij de brede bevolking gemeengoed zal zijn. Dat is exact de tijd die nodig was om de overgang tussen paard en kar en de auto te maken. In mijn ogen is de evolutie die we nu kennen echter meer disruptief. Technologieën verrassen ons. En alles gebeurt steeds sneller. De snelheid van verandering verandert. Zo is de wet van Moore (die dit staaft, nvdr.) actueler dan ooit.
Toch vind ik niet dat technologie alle problemen zomaar oplost. Ondanks 15 jaar van technologische nieuwigheden is er momenteel een recordaantal files, een recordaantal burn-outs en een recordaantal zieke mensen. Bovendien brengt technologie ook een aantal nadelen met zich mee. Goeroes verkondigen graag dat robotica niet noodzakelijk betekent dat mensen hun werk verliezen, maar vertel dat maar eens aan een 55-jarige arbeider aan de band. Artificial intelligence is een noodzakelijke voorwaarde voor de menselijke beschaving, althans wanneer het om het bieden van mens- en planeetwaardige oplossingen gaat : sneller, goedkoper en feillozer bestrijden van kanker, bijvoorbeeld, of het voorkomen van ongevallen met gemotoriseerde voertuigen... Maar zoals vaak met het streven naar the next level van beschaving, is ook hier veel collateral damage te verwachten. Heel wat mensen zullen zich moeten heroriënteren en daar zullen ze niet blij mee zijn...”
Willen we ook niet ontsnappen aan de technologie?
“Het is de eerste wet in de economie en die gaat ook hier op: wat schaars is, krijgt waarde. Het is bijna een lichamelijke reflex. Het is dus geen toeval dat de screenagers, die ‘always connected’ zijn, sterk verlangen naar het analoge. Net de Millennials zijn grootste bezitters van platenspelers. Net zij worden barista of gaan de hort op met een foodtruck. Een recente studie toont aan dat jongeren helemaal geen fan zijn van thuiswerk. Ze willen graag menselijk contact en geven dus de voorkeur aan een kantoor of een co-working space.”
Hoe denk jij over merken die in deze disruptieve tijd het licht zien en traditionele merken uit de markt duwen?
“Ik ben er niet van overtuigd dat merken als Uber, Airbnb en Booking.com lang zullen meegaan. In tegenstelling tot de echt grote spelers zijn het geen ‘giga-systemen’, maar ze hebben wel heel wat brand awareness. Ze krijgen veel tegenkanting. Niet alleen van overheden, maar ook van klanten. De verwachtingen van de consument zijn zodanig hoog. Als je faalt, haakt hij heel snel af. In die zin is het voor Tesla te hopen dat ze de productieproblemen van het Model 3 snel opgelost krijgen.”
Je merkt dat de concurrentie tegenwoordig van overal kan komen. In Milaan heeft autobouwer Mini een housing-project opgezet. Ze vertrekken daarbij vanuit hen kennis over ‘spaces’. Maar een nieuwe concurrent hoeft een traditionele speler niet buitenspel te zetten. De komst van Airbnb heeft niet voor inkomstenverlies in de hotelsector gezorgd. Het komt er gewoon bovenop.”