De week van… Mieke Debeerst, kersverse Marketer of the Year 2018

Marketer of the Year aan Nederlandstalige kant werd Mieke Debeerst van Belfius. Ze haalde het in de spannende finale van Jeroen Bal (Lidl), Ab Polspoel (Panos), Stijn Vander Plaetse (Telenet) en Sabine Vanderveken (Lunch Garden). Hoe heeft Debeerst deze week beleefd en wat is haar bijgebleven?

 

 

MOTY18_winnaars_600-250Mieke Debeerst en Aude Mayence

 

Wat is u de voorbije week bijgebleven?

Mijn verkiezing tot Marketeer van het Jaar, uiteraard. U had toch niets anders had verwacht (lacht)? Het was een heel spannende week in elk geval, de verkiezing leefde ook heel erg binnen het bedrijf en het was echt hartverwarmend om te zien hoe mensen van binnen en buiten onze afdeling ons steunden. En nu we gewonnen hebben, loopt iedereen op wolkjes natuurlijk, alleen al daarvoor zou ik al meedoen (lacht).

Was uw overwinning een verrassing voor u?

Ik voelde het in de loop van de avond een klein beetje aankomen. Ik wist dat we een heel mooi dossier hadden, anders zou ik ook niet meegedaan hebben en dat de presentatie heel goed gelopen was. Alles liep vlot, er waren geen vragen waar ik niet op kon antwoorden. Zeker die laatste 25 procent van de stemmen, die door de collega-marketeers worden gegeven, dat deed deugd. Als je weet dat je de steun krijgt van pakweg Dominique Leroy…dat is toch niet de eerste de beste. Nu goed, helemaal zeker weet je het nooit natuurlijk, dus te veel zelfvertrouwen zou ook niet goed geweest zijn. Zeker als je weet dat het allemaal ijzersterke kandidaten waren.

Welke afspraak is u deze week bijgebleven?

Die met onze CEO en voorzitter Jos Clijsters. Hij zei me dat heel de directie achter ons stond, wat ook de uitslag zou zijn. Dat vertrouwen is me zeker bijgebleven. Ik ben ook blij voor hen dat we de titel hebben gewonnen. Ik ben in 2012 bij Belfius begonnen. Dat was…geen evidente periode. We zaten in het midden van het een enorme crisis en het vertrouwen zat op een dieptepunt, zowel bij de werknemers als bij het grote publiek. Het woord “fierheid”? Dat bestond hier niet. Nu staan we er weer.

Welk nieuws van deze week viel u op?

Het nieuws dat mij de voorbije week vooral geraakt heeft, is het menselijk drama achter de vernietigende bosbranden van Californië. En het confronterende besef dat zelfs een welvarend en technologisch vooruitstrevend land als de Verenigde Staten machteloos staat tegen de oerkrachten van de natuur. 

Waar kijkt u de komende tijd naar uit?

Afgelopen weekend was vrij rustig. Ik heb even in alle kalmte kunnen genieten van de erkenning. Maar sinds maandag werken we gewoon keihard verder aan de transformatie van Belfius. We hebben nog een heel pak vernieuwende ideeën en diensten en producten in de pijplijn zitten, dingen waar we nu volop mee bezig zijn. 

Mieke Debeerst, director brand & marketing communications van bankverzekeraar werd zopas verkozen tot Marketeer van het Jaar 2018. Na haar studie Lichamelijke Opvoeding ging Debeerst in 1987 aan de slag bij AID Advertising. Zes jaar later maakte ze de overstap naar doe-het-zelf-keten Gamma, als hoofd van de communicatieafdeling. Nadien werd ze Director Brand and Consumer Marketing bij AXA. In 2012 ging ze bij Belfius werken als hoofd van de marketingafdeling.

 

Lees hier De week van Aude Mayence, de Franstalige Marketer of the Year 2018

 

Over “De week van…”

In de rubriek ‘De week van…’ blikt een inspirerende marketeer of communicatie professional terug op de belangrijkste agendamomenten tijdens die week. Wat heeft hij of zij geleerd? Wat is hem of haar bijgebleven en wie heeft zijn of haar pad gekruist die week en heeft een indruk nagelaten? Daar zijn wij bij BAM benieuwd naar.