De week van… Mira De Maeyer

Begin september sloot de jury van de Effie Awards zich een hele dag op in de Palm-brouwerij. Een belangrijk moment voor Mira De Maeyer, General Manager van Perrigo Belgium. Zij was immers voor het eerst juryvoorzitter. Hoe beleefde zij de jurering en wat bleef haar die week nog bij?

 

 

Mira_250-145

 

Kan u verklappen hoe het er in de jury aan toeging?

Het was zoals vorige jaren een lange dag met een drukke agenda. Maar liefst 20 cases waren dit jaar als gevolg van de individuele scores van juryleden weerhouden. Vorige woensdag debatteerden we dan met alle juryleden over hun troeven en minpunten om zo tot een aantal Gold, Silver en Bronze Effie Awards te komen.

Die jury is zeer divers maar ook zeer complementair. Een dynamische bende echte professionals! We hebben – op een respectvolle manier weliswaar– stevige discussies en debatten gehad, maar da’s natuurlijk ook waarvoor zo’n dag dient. Hij bewijst elk jaar opnieuw z’n nut en z’n complementariteit met de individuele scores van de juryleden.

Mij heeft deze dag opnieuw zeer veel energie gegeven! Het is fijn eens een dagje uit de eigen business te zijn en blootgesteld te worden aan een diversiteiten van cases en sectoren.

Er zijn 17 finalisten. Wat vindt u zelf van het niveau?

De laatste jaren is er een zichtbare stijging van het niveau van de cases. De inspanningen die Effie levert om marketing effectiveness meer top of mind te maken, werpen duidelijk hun vruchten af.

De cases die het niet haalden, zijn duidelijk cases waar in de voorbereiding onvoldoende aandacht werd besteed aan zowel inhoud, de doeltreffendheid en het aantonen ervan, als de vorm.

Wat viel u verder op?

Net als de vorige jaren zit het aantal cases uit non-profit in de lift. De grote afwezigen – in aantal – zijn dan weer opnieuw de traditionele FMCG-cases. Al moet ik er wel aan toevoegen dat de ingeschreven cases uit die sector van goede kwaliteit waren.

Hoe zag uw week er verder uit?

Ik heb me verder uiteraard vooral op Perrigo geconcentreerd. Onze derde sales cycle meeting stond op het programma. Drie keer per jaar trainen we onze field sales – die apothekers, dokters en specialisten bezoeken – op productinfo en dergelijke. Dat vergt van de volledige organisatie veel voorbereiding en aandacht om ervoor te zorgen dat zij met de juiste prioriteiten, sterke acties en de nodige KPI’s het veld in kunnen.

Welk gesprek blijft u bij?

Ik had coachingsessies met twee van m’n leadership teamleden. Onze business is er een van gezondheid brengen en van cijfers, maar natuurlijk ook van mensen. Naast de cijfers en de business regelmatig voldoende aandacht schenken aan de mens achter de professional is cruciaal. Ik coach dan onder andere op situationeel leiderschap.

Was er een andere activiteit waar u veel aan had?

Een klantenbezoek bij een groothandel in het begin van de week was zeer zinvol en gaf me veel inzichten. We bespraken de samenwerking in de toekomst. Als General Manager vind ik het belangrijk om regelmatig mee naar de klanten te stappen, om voeling te blijven houden met de markt, de business en wat er leeft.

In mijn privésituatie was de ‘terug naar school’ van mijn dochters natuurlijk een belangrijk moment. Fijn hen zo te zien uitkijken naar die eerste schooldag, al was het maar enkel die eerste…

Is er een video, blogpost of andere inspiratie die u bijblijft?

Op een leveranciersmeeting was Lucien Engelen uitgenodigd. Een collega maakte me attent op zijn presentatie en zijn boek ‘Augmented Health(care)’. Op YouTube vond ik een video van zijn presentatie op het ICT&health-congres eerder dit jaar. Het deed me nog eens stilstaan bij hoe AI binnen de gezondheidszorg voor een ware transformatie aan het zorgen is: ‘Technology is the hype, the change will be permanent…’ Begin september gingen we bij Perrigo België zelf van start met een digitaal transformatieproject. Elke inspiratie is dus meer dan welkom.

Naar welk event van de komende weken kijkt u uit?

Zonder twijfel de tiende editie van de LuAlumni op vrijdag 14 september. Jaarlijks komen we met een bende van een 80-tal ex-collega’s van LU (vroeger deel van Danone, nu deel van Mondelez, nvdr.) samen. Fijn om met iedereen bij te praten, herinneringen op te halen, te netwerken en uitdagingen te delen waarmee we allemaal te maken hebben, waar we vandaag ook werkzaam zijn.

Iets verder in de tijd kijk ik uit naar de verkiezing van Marketeer van het Jaar. Ik ken een aantal van de genomineerden en heb alvast mijn favorieten…

 

Over “De week van…”

In de rubriek ‘De week van…’ blikt een inspirerende marketeer of communicatie professional terug op de belangrijkste agendamomenten tijdens die week. Wat heeft hij of zij geleerd? Wat is hem of haar bijgebleven en wie heeft zijn of haar pad gekruist die week en heeft een indruk nagelaten? Daar zijn wij bij BAM benieuwd naar. 

EFF_18090_BAM_IMU_REMINDER_600x74_EN_01