Digital Marketing: Interview met Niels Chabot van Facebook

Mobile staat er vandaag al. Hinken marketeers achterop?

De mobiele revolutie? Die zet al enkele jaren stevig door. Maar zijn we als marketeer helemaal mee? Wat moeten we doen in een wereld die mobile first is? Net voor zijn presentatie op The Rentree vroegen we het aan Niels Chabot, Client Partner bij Facebook België.

Niels ChabotNiels Chabot, Facebook

“Mobile is vandaag al een onmisbaar gegeven in ons leven”, stelt Niels. “Dat betekent dat er voor merken heel wat nieuwe uitdagingen zijn. Aandacht wordt zeer schaars, terwijl het volume van content exponentieel toeneemt. Hoe je vandaag die aandacht grijpt, is voor heel wat marketeers een groot vraagstuk.”

Maar in plaats van te analyseren en te plannen, moeten marketeers vooral doen. “Marketeers moeten meer agile worden. De wereld verandert zo snel, dat je niet alles kunt plannen. Dat betekent ook dat je risico’s moet durven nemen. En als je die risico’s neemt, moet je ook aanvaarden dat er fouten gemaakt worden. Dat is niet altijd gemakkelijk in een risico-averse bedrijfswereld met een sterke drang naar voorspelbaarheid.”

Zitten we vandaag in een mobiele revolutie?

“Een revolutie? Vandaag staat mobile er al helemaal. Het heeft de digitale revolutie versneld, en het gaat alleen maar sneller. Het volgende is wellicht augmented en virtual reality. Mobile heeft ons al helemaal doen veranderen. Toch merken we dat bedrijven er nog altijd mee worstelen. Gelukkig zien we dat mobile meer en meer een strategie wordt.”

Verwachten consumenten vandaag andere dingen van merken?

“De mobiele revolutie heeft een gigantische verschuiving veroorzaakt in de manier waarop mensen communiceren en media consumeren. We zien vandaag drie grote verschuivingen in hun verwachtingen: onmiddellijk, expressief en meeslepend. Onmiddellijke communicatie is een basisbehoefte geworden. Onze smartphone is een onmisbaar geheel in ons leven. De meerderheid van ons vindt het een gruwelijke gedachte om dat kleine apparaatje thuis te laten wanneer we op pad gaan. Bovendien willen we altijd en overal geconnecteerd blijven. De tweede grote verschuiving die veroorzaakt wordt door mobile is een nieuwe, meer visuele taal. Expressieve communicatie zeg maar. Dat is logisch: onze smartphone is uitgerust met een haarscherpe camera, honderden emoji en toegang tot miljoenen gif-bestanden. Die zorgen ervoor dat we meer diepte kunnen brengen in onze communicatie, onder meer via messaging-apps. De derde verschuiving zien we in de behoefte aan meeslepende communicatie. Iedereen creëert content. Veel meer dan we ooit kunnen verwerken. Maar als merk kun je je onderscheiden door je content steengoed te maken. En dat doe je door je boodschap eruit te laten springen, en mobile first te denken.”

Dat is gemakkelijk gezegd, maar hoe doe je dat?

“Ik denk in de eerste plaats dat video een ideale manier van communiceren is. Het moet een belangrijkere rol krijgen in de contentmix. Er zijn een aantal creatieve principes waarmee je best rekening houdt. In de eerste plaats moet je de aandacht snel grijpen, en je boodschap binnen de 3 seconden overbrengen. Daarnaast moet je de video zo ontwerpen dat hij ook zonder geluid overtuigt. Dat kan met ondertitels, lay-overs en op andere visuele manieren. Zolang het maar duidelijk is. Een derde element is framing. We merken dat verticaal georiënteerde video’s meer impact genereren. Dat is logisch, want zo palm je het volledige scherm van de smartphone in. Het laatste element is misschien wel het belangrijkste: test, experimenteer, leer, verleg je grenzen en allow to fail.”

En nu de hamvraag: hinken Belgische marketeers achterop?

“Nee, dat denk ik niet. België is geen voortrekker op het gebied van digital in het algemeen. Maar we zitten wel in de goede middenmoot. Ik denk dat er nog opportuniteiten zijn om te versnellen. Het is een kwestie van aanpassingsvermogen en flexibiliteit. Een steeds snellere verandering is nu eenmaal de enige constante.”