Digital Wake-Up – CMO Breakfast

Hoe word je ‘data driven’?

Welkom in de nieuwe, datagestuurde wereld! Dat was het topic van het eerste CMO Breakfast, een ontbijtdebat speciaal voor CMO’s binnen onze community, dat we vorige maand organiseerden in de ontspannen sfeer van La Serre de Marie in Overijse. Deze eerste editie bracht enkele topmarketeers samen om de nieuwste expertises rond data te delen en errond te debatteren. Een brandend thema voor marketeers die vandaag nog steeds hun weg zoeken in de digitale wereld.

 

CMO breakfast

Technologie evolueeert aan een razendsnel tempo… De consument verandert zijn gedrag, sneller dan het lijkt! Internet is volledig doorgedrongen in ons dagelijkse leven, sociale media vergezellen ons de hele dag door en je hoeft enkel maar op het scherm van je smartphone te tikken als je iets wil aankopen

Marketers kunnen dus niet anders dan hun strategie te herzien en aan te passen aan dit nieuwe gedrag. 

Het zijn waarheden als een koe, waarachter echter, voor bedrijven een dwingende werkelijkheid schuilt: de verplichting om in de ingezamelde data orde te brengen, en intelligentie! Het is dus maar evident dat ondernemingen hun verzamelde data moeten in orde brengen, en dit op de meest intelligente manier, als ze met gelijke wapens willen strijden met anderen in deze permanent evoluerende markt.

Zo leer je de klant natuurlijk ook steeds beter kennen, met een betere dienstverlening tot gevolg. Amazon kan ervan meepraten.

Het is deze context die Google en Semetis, waarmee we dit eerste CMO Breakfast organiseerden, duidelijk geschetst hebben. Een context die we allemaal kennen, maar waarbij we door de snelle veranderingen wel eens het overzicht dreigen te verliezen. Glenn Vanderlinden en Julien De Visccher van Semetis gaven advies.

Say hello to ‘tailored experience’

We zijn in een mum van tijd overgestapt van een ‘one to many’ wereld naar een wereld waarin de ‘tailored one-to-one experience’ heerst. Eentje waarin meer nauwkeurigheid vereist wordt en je aandachtiger moet luisteren naar de verwachtingen van de consument.

Tegelijk is ook de aard van de kanalen geëvolueerd en hebben klantenervaringen zich aan de nieuwe digitale ecosystemen aangepast.

Alle macht aan programmatic!

Wen er maar aan, de toekomst van reclame wordt voortaan in programmatic geschreven: intelligente oplossingen die in staat zijn om steeds complexere campagnescenario’s te beheren of in real time media-aankopen te verrichten.

Of het nu trouwens gaat om online kanalen of om traditionele media zoals tv of radio.

Toegegeven, het staat allemaal nog in zijn kinderschoenen. De tijd zal ons leren waar deze algoritmes ons heen zullen leiden.

Zei u daar ‘audience first’?

Voor de marketeer is er geen sprake meer van om ‘media first’ te denken, maar wel ‘audience first’!

Wars van alle holle frasen blijft de vaststelling dat de mentaliteit moet veranderen. Een onderneming moet ‘data driven’ zijn.

Snap je het concept niet helemaal? Dat is niet meer dan normaal. Heel wat ervaren marketers, voelen zich bij het horen van die twee woorden nog wel eens wat ten einde raad. Met reden, want de meeste merken (om niet te zeggen: alle merken in België) zitten nog maar in de eerste stadia van hun transformatie. Ze vergaren massa’s gegevens over hun klanten, die dan in alle hoeken van de organisatie in silo’s opgeslagen worden. Al te vaak gebeurt dat helaas zonder de minste orde.

De waarde van data

De voornaamste uitdaging voor merken bestaat er voortaan in data beter te ontginnen. Op een ‘slimme’ wijze, om vervolgens hun voornaamste doelgroepen beter te ‘retargeten’, op het juiste moment en met de juiste boodschap.

Het kan niet genoeg herhaald worden: data hebben geen enkele waarde voor een merk als die laatste er niet in slaagt om ze zinvol in te zetten.

‘Data driven’, een levensstijl

‘Data driven’ zijn, dat betekent een levensstijl aannemen en een ecosysteem opzetten dat een reeks ingrediënten bevat waar je niet omheen kunt.

Zoals een soepele bedrijfscultuur, die openstaat voor het delen van resources. Een werkwijze die stoelt op een permanente scholing en het meten van data. En aanvaarden dat investeren in infrastructuren om het beslissingsproces te optimaliseren een onmisbare eerste stap is.

‘Full customer journey’

Een merk dat ‘data driven’wordt, moet bruggen kunnen slaan tussen de online en de offline wereld. Het is dan in staat om alle ‘touchpoints’ te meten waar de consument doorheen zijn klantenparcours gebruik van maakt.

Kortom, door de ‘customer intelligence’ te verbeteren, zal de marketeer steeds de juiste snaar van elke consument kunnen raken.

De data voorbij

De GDPR nadert met rasse schreden. Het is een letterwoord dat velen onder ons zenuwachtig maakt, zelfs de beste marktspelers. Er is echter geen reden tot paniek, verzekeren specialisten en andere datagoochelaars ons. De nieuwe Europese regelgeving m.b.t. de bescherming van private gegevens van consumenten komt ons allemaal ten goede!

Zolang merken ‘best practices’ overnemen en vermijden om massief te gaan targeten en blindelings hun doelgroepen te gaan bombarderen, zou alles goed moeten gaan.

Daar ligt immers de uitdaging die de regelgeving inhoudt: marketeers aanzetten om de bergen ingezamelde data op een slimmere en transparantere wijze te gaan gebruiken, op een zo verantwoord mogelijke manier.

Hadden we je al verteld dat de GDPR ervoor zal zorgen dat je van data zult gaan houden?

Afspraak met andere CMO’s op 31 mei voor het volgende CMO Breakfast, dit keer rond mobiele ervaringen. De honger is nog lang niet gestild!

 

Boiler plate

Maandelijks nodigt de Belgian Association of Marketing een selecte groep CMO’s uit om rond een bepaald topic het debat aan te gaan. Een goed gekozen specialist zet de toon met een presentatie, waarna de deelnemers in discussie gaan. Dit CMO Breakfast is enkel toegankelijk op uitnodiging.

 

 

Hoe en waarom is je merk geboren?

Michel: het toeval en drie principes

“Augustin en ik waren schoolmakkers, maar verloren elkaar nadien wat uit het oog. We hebben elkaar teruggevonden tijdens een speciaal project waarbij we moesten samenwerken om een gids te publiceren van de beste Parijse bakkerijen. Het ging om een eerste samenwerking zonder specifieke economische bedoeling; gewoon een initiatief van amateurs van kwaliteitsbrood. Beetje bij beetje zijn we er dan toe gekomen om onze eerste koekjes te maken. Met dat merk wilden we de voedingswereld wat dooreen schudden en focussen op drie basiselementen: de smaak laten primeren, zo natuurlijk mogelijk, en met de glimlach. Zeker geen schuldgevoelens opwekken. Achteraf gezien hebben wij alles juist aangevoeld of gewoon geluk gehad, als je ziet hoe fel het principe van ‘puur natuurlijk’ belangrijk is en het publiek vandaag steeds meer wantrouwend staat tegenover de lange en ondoorgrondelijke ingrediëntenlijsten.”

Agnès: de eenvoud van de natuur met de glimlach van de buurvrouw

“Alles is ook uit toeval ontstaan, namelijk een verjaardagsfeestje georganiseerd voor mijn tienjarige dochter, in ons huis in Corrèze. Ik wou geen klassieke, gesuikerde frisdranken serveren, en ook geen traditionele fruitsappen, die al even gesuikerd zijn. Ik heb dus mijn eigen limonade bedacht, gemaakt van water, vruchtensappen, versgeperste groenten en planten. Mijn eerste consument werd mijn buurvrouw, een tachtigjarige Franse boerin boordevol energie en blijmoedigheid. Zij is de Simone van Simone a Soif! Ons merk is eerst geboren uit de wil om jezelf te plezieren, maar met een eenvoudig en volledig natuurlijk product, zonder toegevoegde suikers noch zoetstoffen, noch enig ander bestanddeel trouwens.”

Alexis: samenwerken om tot de actie over te gaan

“Wij zijn voornamelijk uitgegaan van onze sterke overtuiging. Zou ik durven stellen dat wij naar een betere wereld streven?", komt Alexis tussenbeide. “Het is nu eenmaal zo dat winkels de moderne maar ook soms omgezonde levenswijze van de consumenten volgen. De uitdaging is dan om de middelen te vinden om consument en producent dichter bij elkaar te brengen. Het gaat eigenlijk helemaal niet goed met onze aardbol, en we zijn helemaal niet zeker dat technologie op alles een antwoord zal bieden. Onze manier om oplossingen te zoeken, ligt in de samenwerking. Wij zijn door investeerders gesteund geweest, maar als puntje bij paaltje komt, gaat het over de crowdfunding dat wij doen met het LITA-project (Live – Impact – Trust – Act) .”

Toegang tot de markt en distributie

Michel: van een luxe- naar een populair aanbod

“In Frankrijk is ons merk vertrokken vanuit het meest hoogwaardige segment, met Parijse verkooppunten zoals Colette of La Grande Épicerie du Bon Marché, om geleidelijk tot een bredere en toegankelijkere distributie te komen. Het was ook onze wens om tegelijk een kwaliteitsvol, maar ook populair merk te zijn. Er zijn merken die het anders aanpakken zoals bijvoorbeeld Kusmi Tea die liever via een sjieker uithangbord als Monoprix willen verkopen dan in de grootdistributie terechtkomen. Ons geluk lag bij de opstart eerder in het feit dat wij  de kaart van de buurthandel getrokken hebben, die in volle opgang was.”

“Natuurlijk, als je groeit en je distributie zich uitbreidt, zijn de verplichtingen en beperkingen niet meer dezelfde. Je komt soms in een waar gevecht terecht met de grote jongens, wiens vak het is om goed te kopen om goed te verkopen. Hoe makkelijk het is om trouw te blijven aan je waarden en de kwaliteit van je producten, hoe moeilijk het is om in commerciële relaties je eigenheid te bewaren. Wij willen dat verschil in stand houden. Als wij sales animaties voorzien in het verkooppunt, dan zijn ze verrassend en onconventioneel, omdat ons merk zich niet op een klassieke manier tot de consument richt. In mass marketing kan je er daarentegen van op aan dat er genegotieerd wordt om je product op hetzelfde niveau als elke andere leverancier te plaatsen.”

Agnès, Antoine en Alexandre: groeien, maar hoe?

“Dat is de challenge die ons vandaag bezighoudt. Groeien legt verplichtingen en beperkingen op en dringt keuzes op, die je goed moet wikken en wegen. Onze productie is niet gestandaardiseerd zoals dat bij een industriële transformator het geval is. Ze steunt resoluut op een lokaal circuit van bio appelen. Een probleem voor dit jaar, want  80 % van de oogst werd helaas vernield door slechte weersomstandigheden. Voor elke productie gaan wij te werk zoals een wijnmaker, die zijn assemblage maakt. Wij zijn heel erg bij dat werk betrokken, ook al gebeurt het niet in onze eigen werkplaatsen. De eerste uitdaging die we hebben is om onze kostenstructuur te verbeteren zonder onze ziel te moeten verkopen. De tweede bestaat erin onze naambekendheid te verbeteren en te kapitaliseren in de markten waar we reeds aanwezig zijn, in de Benelux. Als het echter gaat om het aanboren van een nieuwe markt zoals Frankrijk, dan rijzen fundamentelere vragen. Wat is de beste strategie? Rechtstreeks werken of via distributievertegenwoordigers? Dient er gefocust te worden op het bio distributiekanaal, dat in Frankrijk een hoge vlucht neemt? Of komt het er integendeel op aan je niet tot dat ene universum te beperken?”

Achter het merk, een circuit

Michel: met je partners meegroeien

“50 % van onze business gebeurt met partners met wie we sinds 9 jaar of meer samenwerken. Je kan net zo goed zeggen dat wij hen ook een ongelooflijk groeimodel hebben aangebracht. Er is een echte band ontstaan, die wij niet zomaar overboord willen gooien om een centje te besparen. Het is nochtans niet alle dagen feest. Als je eraan gehecht bent heerlijk lekkere producten te maken, met echte kwaliteitsingrediënten, en de prijs van een kilo boter stijgt van 3 naar 7 euro, dan komt iedereen onder druk te staan.”

Agnès, Antoine en Alexandre: je inwerken in de eigen streek

“Onze productiemethode is geënt op de lokale verankering en de band met de producenten. Als Simone a soif! zich morgen dus in een belangrijke buitenlandse markt als de Franse zou kunnen uitbreiden en ontwikkelen, dan staat het vast dat een partnerschap met lokale partners zouden verkiezen.”

In het licht van de kritiek

Ondernemen betekent ook: je blootstellen aan kritiek. Hebben onze jonge merken dat ondervonden?

Michel: maakt de komst van reus Danone in het kapitaal van Michel et Augustin er voortaan een merk als een ander van?

“Wij houden niet erg veel van deze bewoordingen. Het staat vast dat als de groep morgen zou beslissen om alles in één enkele zetel te concentreren, met een Activia gebouw, een Actimel gebouw en een Michel et Augustin gebouw, ons merk meteen morsdood zou zijn. Wij zijn een beetje het atypische Gallische dorpje in het hart van de groep. Onze lokalen bestaan apart, wij hebben niets veranderd aan onze manier van zijn, noch aan onze manier van produceren. Aandeelhouder Danone heeft aandeelhouder Pinault vervangen. Dat is echter geen detail, want het is beslissend voor de export. Vandaag zijn wij vooral actief in Frankrijk, gevolgd door België, Zwitserland en de Verenigde Staten. In de 17 andere landen zijn we bescheiden aanwezig via distributeurs. Als we morgen een nieuwe markt willen aanboren, zoals de Chinese, dan is dat onmogelijk zonder de steun en de expertise van een groep als Danone, die die kunst perfect beheerst.”

Agnès, Antoine en Alexandre: je niet afsluiten

“We willen vermijden dat we het verwijt zouden krijgen om slechts een merk te zijn voor de ‘happy few’ en dus maar een select publiek zouden aanspreken. Wij willen dat onze kwaliteit voor zoveel mogelijk mensen toegankelijk is. Dat betekent echter niet dat wij bereid zijn om onze principes te verloochenen en de zoveelste massatransformator te worden. De moeilijkheid waarmee we vandaag te maken krijgen, is die van de impliciete exclusiviteit die men van ons verlangt. ‘Wij zouden jullie dranken graag in onze winkel verkopen, maar hebben geen zin dat jullie ook met een concurrent in zee gaan.’ Hoe reageer je dan, als je een piepjong merk bent?”

Alexis: moderne bio of militante bio?

“Bio, dat is vooreerst een filosofie, lang vóór deze zich in een circuit en producten vertaalt. Die filosofie heeft lang liggen kiemen vanuit een militante, zeer puristische klantenkring. Het is echter onmiskenbaar onze bedoeling om het beeld van bio te moderniseren en die wereld van zijn clichés te ontdoen. Dat maakt het vaak minder evident omdat sterke aanhangers van bio dit net zien als een dreiging. Wij negeren die mensen niet; het is belangrijk dat erover gedebatteerd wordt, dat kritiek geuit kan worden. Je moet echter ook kunnen afstappen van de ambitie om iedereen te plezieren. Er dienen keuzes gemaakt te worden.”