Hoe influencer marketing for the good zijn plek in de wereld verovert

‘Influencer marketing, hoe serieus is dat nu echt?’, klinkt het regelmatig. Heel serieus als je het Yasmin Vantuykom, CEO en Founder van Efluenz, vraagt. Met de whitepaper ‘Influencer Marketing for the Good’ wijst het bureau nog maar op de groeiende impact die influencers hebben op merken én op hun volgers.

 

Yasmin_600-200

 

 

Kan je uitleggen wat ‘Influencer Marketing for the Good’ precies inhoudt?

Yasmin Vantuykom: “Enkele jaren geleden draaide influencer marketing nog volledig rond product placement, waarbij een influencer bijvoorbeeld kleren van een bepaald merk ging dragen als een vorm van advertising. Maar ondertussen is het veel breder dan dat. Influencers gaan zich meer en meer inzetten voor goede doelen en positieve bewegingen in de maatschappij en de politiek. Kijk bijvoorbeeld naar de MeToo-beweging, Black Lives Matter, sustainability of mentaal welzijn. Influencers praten er niet gewoon over, hun volledige account draait errond.

Als merk moet je de consument een ‘feel good’-gevoel geven en een duidelijke boodschap hebben. Influencers zijn dan ook heel kieskeurig in de merken waarmee ze een partnership aangaan want zij zetten hun eigen reputatie op het spel. Zo kiezen ze bijvoorbeeld nooit voor een fashionmerk dat één duurzame collectie heeft, omdat de rest van hun kleding dat helemaal niet is. Toch zijn influencers niet perfect, maar gelukkig kan dat geen kwaad, want dat maakt hen menselijker en zorgt ervoor dat ze de brug vormen tussen enerzijds hun volgers en anderzijds een merk.

Kijk bijvoorbeeld naar afgelopen jaar. Onze influencers moedigden aan om lokaal te kopen. Dat betekent niet dat ze nooit een kledingstuk bij Zara kopen, maar wel dat ze eerst bij een lokale winkel kijken of die niet een gelijkaardig kledingstuk in de aanbieding hebben. Soms lukt hen dat en soms ook niet, daar zijn ze heel transparant over en net dat zorgt voor een betere band met hun volgers. Niemand is perfect, maar dat influencers zich steeds meer inzetten voor het goede is influencer marketing for the good.”

Welke rol speelde dit concept in het afgelopen, door corona geteisterde, jaar?

Yasmin Vantuykom: “Begin januari 2020 zijn we concreet aan de slag gegaan met dit concept en sinds de uitbraak van COVID-19 bleek dat enorm impactvol te zijn. Enerzijds namen onze influencers deel aan projecten om lokale bedrijven te steunen, maar anderzijds was er ook veel te doen rond mentale gezondheid, een topic dat het afgelopen jaar belangrijker werd dan ooit.

Toen alle festivals werden afgezegd begonnen we een campagne met Desperados waarbij onze influencers toonden hoe hun volgers het thuis ook leuk konden maken en tijdens de full lockdown periode werkten we samen met Stad Antwerpen en Brussel om te zorgen dat jongeren in contact konden blijven met ouderen. Influencers gaven zo het goede voorbeeld en inspireerden hun volgers met tips over hoe ze elkaar een hart onder de riem konden steken. We zien dus echt steeds meer hoe belangrijk die positieve, sociale vibes zijn en nemen die echt mee in onze campagnes.”

Wat is de impact van de kritiek op sociale media?

Yasmin Vantuykom: “Om eerlijk te zijn hebben wij daar niet echt last van. Omdat wij werken met micro-influencers krijgen we veel minder snel commentaar omdat influencer marketing één van de enige vormen van marketing is waarbij je ervoor kiest om advertising te zien. Dat is niet het geval bij banners op sociale media of spotjes op tv en radio. Daarnaast durven influencers ook de conversatie aan te gaan om hun keuze te verdedigen, moesten ze kritiek krijgen. Vaak krijgen ze zelfs enorm veel steun vanuit hun community. Kijk bijvoorbeeld naar de marketingcampagne over de Coronalert app. Advertenties en gewone artikels over deze app kregen enorm veel kritiek, maar de influencers die deelnamen aan onze campagne over Coronalert hadden dat probleem niet. Zij kregen vooral vragen van hun volgers over hoe de app werkt en hoe ze ermee moeten omgaan. En hoewel je als bedrijf samenwerkt met mensen met een andere smaak en mening, zorgt dit wel voor betere cijfers naar engagement toe.”

Op zoek naar meer informatie over Influencer Marketing for the Good? Download de whitepaper op A white paper: Influencer marketing for the good (efluenz.be)

Over het artikel:

Publicatie: 26 januari 2021

Redacteur: Erlijn Mostinckx