Exclusief: de Big Marketing Quiz door de ogen van de winnaars
Geen collega’s, geen BAM-kennissen, neen het was een gelegenheidsteam dat de derde editie van de Big Marketing Quiz op zijn naam schreef. Een ooggetuigenverslag vanop de eerste rij.
Waar is de tijd dat quizen plaatsvonden in muffe achterkamertjes van al even muffe cafés? De tientallen al dan niet ervaren marketeers (zie verder) kregen alleszins een totaal ander beeld toen ze op 10 juni de kantoren van Artoos Group binnenliepen.
De drukkerij uit Kampenhout was de gastheer van de derde editie van de Big Marketing Quiz, ongetwijfeld het gezelligste event van de BAM-kalender. Waarom er van ‘muf’ geen sprake was? Ten eerste door de fijne settting waar de hapjes en drankjes geserveerd werden. Dat was het groene binnenplein van het bedrijf, waar wat tafeltjes, maar vooral een pizzatruck waren neergepoot. Quizen met honger en dorst, dat gaat natuurlijk niet…
En ten tweede toonde Artoos dat een drukkerij een hightech omgeving is geworden. Een korte rondleiding leerde de quizers hoe printing anno 2025 in z’n werk gaat.
Een creatieve groepsnaam gezocht
Maar, met alle respect, we waren natuurlijk gekomen om onze marketingkennis te etaleren. Toen host Karel Vinck (Finch Collective) zijn pupillen binnen riep, was het tijd voor het serieuze werk. Kleine groepjes deelden een tafel, wat balpennen en vooral een groepsnaam. Die laatste zou immers op het einde een bonuspunt kunnen opleveren. Creativiteit was geboden vanaf de eerste minuut.
De groepjes waren op voorhand gevormd door een groepje collega’s (waar zouden de CarQuizzers toch werken?) of volledig random samengesteld. Dat laatste was het geval bij 5 Apart Together, waarvan er hoogstens twee elkaar kenden.
“Ik wist eigenlijk niet wat te verwachten”, klinkt het bij Sara Girardi, een Italiaans-Chileense CX-experte. “Zelf had ik heel weinig ambitie, zeker omdat ik niet in marketing werk.” De start van de quiz noemt ze “eerder chaotisch”, met heel veel informatie die elkaar snel opvolgde. “Maar eens we op dreef waren en eens we de bevestiging kregen dat we best wel wat wisten als team, groeide het vertrouwen en werden we wat competitiever.”
Gewicht van papiersoorten raden
En dat restulteerde voor 5 Apart Together in een plek in de top 4 halfweg. Meer informatie werd er op dat moment niet gegeven. “Het was de mix die het leuk maakte”, aldus Mario Restrepo, een Spaanse freelance art director. “Er was een ronde waarbij het ging om de muziek bij reclamespots, eentje over Hollywoordsterren die figureerden in spots tot zelfs een ronde waarbij we het gewicht van papiersoorten moesten raden. Een fijne manier om de gastheer te vermelden.”
En zo kwam na acht rondes en vier tussenrondes een einde aan het vragenspervuur van orakel Karel Vinck. Qua punten bleek het een nek-aan-nek-race, die het gelegenheidsteam met een puntje meer won. “Puur toeval”, zegt Steven Verbruggen (AdSomeNoise, maar ook congrescaptain). “Onze verschillende achtergronden en kennis van zowel de lokale als de internationale markt waren blijkbaar de juiste combo.”
“Los daarvan was vooral de sfeer leuk”, besluit Lore Heuts. Ook zij is geen marketeer, maar eigenaar van Monstertjes, een babyspeciaalzaak. Al moeten we er wel bij vermelden dat ze als vrouw van Steven Verbruggen toch wat marketingkennis doorgegeven heeft gekregen. “We genoten van wat host Karel Vinck voorbereid had. Hij zorgde voor wat humor om ons door de verschillende rondes te wroeten. Volgend jaar opnieuw als het van mij afhangt. Met hetzelfde team.”
Bekijk de foto's hier >