FEDMA stelt het Ethical AI-Powered Marketing Charter op: een mijlpaalinitiatief voor verantwoorde AI-integratie in marketing

Brussel, 14 Januari 2025

De Federation of European Data and Marketing (FEDMA) kondigt met trots de publicatie aan van het Ethical AI-Powered Marketing Charter, geïnitieerd door de Belgian Association of Marketing (BAM) en in samenwerking met FEDMA's AI Working Group. Dit uitgebreide kader vormt een belangrijke mijlpaal in het bevorderen van een verantwoorde integratie van Artificial Intelligence (AI) binnen de data-marketingsector.

ethics charter

In het snel evoluerende marketinglandschap van vandaag heeft AI baanbrekende mogelijkheden geopend voor innovatie, efficiëntie en gepersonaliseerde klantervaringen. Deze gebieden van vooruitgang vereisen echter dat AI op verantwoorde wijze wordt gebruikt. Het Ethical AI-Powered Marketing Charter stelt duidelijke richtlijnen op om organisaties te helpen de mogelijkheden van AI te benutten en tegelijkertijd de fundamentele waarden van vertrouwen, transparantie en integriteit hoog te houden.

Het Charter is bedoeld als leidraad voor organisaties en bedrijven met duidelijke en bruikbare normen voor de verantwoorde ontwikkeling en toepassing van AI in datamarketing. Het Charter schetst ethische principes om de inzet van AI te sturen en zorgt voor transparantie, eerlijkheid en verantwoording,

De toekomst van data-driven marketing ondersteunen

Door vast te houden aan deze principes willen FEDMA en haar leden data-driven marketing verder transformeren tot een drijvende kracht voor positieve verandering, die het vertrouwen van de consument vergroot en een significante maatschappelijke impact heeft. Dit initiatief benadrukt FEDMA's toewijding aan AI die actief bijdraagt aan het verbeteren van marketing, maar er ook voor zorgt dat consumentenbelangen en maatschappelijke waarden beschermd blijven.

“De Ethical AI-Powered Marketing Charter is meer dan een set richtlijnen; het is een commitment om de toekomst van data-driven marketing op een verantwoorde manier vorm te geven,” zegt Fleur Parnet, CEO bij BAM. “Nu AI de kern vormt van marketinginnovatie, is het essentieel om een toekomstbestendig kader vast te stellen, dat in lijn is met het oprichtings-DNA van BAM het zogenaamde Meaningful Marketing Framework, dat ethische overwegingen prioriteit geeft, consumenten beschermt en innovatie mogelijk maakt.”

Het Charter biedt bruikbare inzichten en praktische maatregelen om ervoor te zorgen dat AI-gestuurde marketinginitiatieven ethisch, transparant en voordelig blijven voor alle belanghebbenden. Het fungeert als een waardevolle bron voor marketingprofessionals, organisaties en beleidsmakers die de complexiteit van AI in data-marketing onderzoeken.

Over het artikel

Publicatie: 14 januari 2024

Redacteur: Fedma