Lies Eeckman juryvoorzitter Belgian Marketing Awards

De jury van de zesde editie van de Belgian Marketing Awards zal worden voorgezeten door Lies Eeckman, Managing Director van Polestar België-Luxemburg. Ze zal samen met een twaalfkoppige jury de Belgian Marketing Company of the Year, The Young Belgian Marketing Company of the Year en The Marketing Leader(ship) of the Year verkiezen.

BMA_Website_lies

Traditioneel is het juryvoorzitterschap van de Belgian Marketing Awards in handen van een Belgische CEO met marketingbackground en dat is ook in 2025 niet anders. Lies Eeckman is sinds 2020 aan de slag bij Polestar. Tevoren vervulde ze tal van marketingmanagementrollen bij o.a. Continental Foods (nu GB Foods), Alken-Maes en BMW. 

“Een goede marketeer is een bruggenbouwer”, klinkt het. “Het is iemand die binnen een bedrijf de buitenwereld binnenbrengt en ook intern zorgt voor de juiste connecties. Daarbij is een consistent merkverhaal belangrijk, zowel intern als naar klanten, leveranciers en andere stakeholders.” 

Combinatie van logic en magic

Eeckman aanvaardde de rol van juryvoorzitter omdat ze zo kan bijdragen aan het imago van marketing. “Nog te vaak wordt het in het verdomhoekje gezet. Het wordt niet als een echt metier gezien en gereduceerd tot de verantwoordelijke voor advertising. Dit beeld is een grote onderschatting van de functie. De CMO zou een vaste plaats in de boardroom moeten hebben.”

Tijdens de jurering zal Lies Eeckman worden bijgestaan door twaalf andere marketingprofessionals met een diverse achtergrond waaronder een afgevaardigde van elke ondersteunende vakvereniging, twee gereputeerde academici en de winnaars van vorig jaar.  

“Voor mij is marketing de combinatie van logic en magic”, legt ze uit waarvoor ze tijdens de jurering extra aandacht wil hebben. “Ik ben dan ook op zoek naar cases die tonen hoe ze deze combo succesvol ingezet hebben en hoe logic en magic een op een hebben bijgedragen aan de gewenste resultaten. Het begint bij het gebruik van data. Deze moet worden doorgetrokken naar actionnable insights en vervolgens moet de vertaalslag gemaakt worden naar de magic, die een blijvende verandering teweegbrengt.”

Een visie op AI gevraagd

In tijden waarin AI steeds meer geïntegreerd wordt in de werking van bedrijven en hun marketingafdelingen is de Managing Director van Polestar ervan overtuigd dat het aandeel van de magic steeds belangrijker wordt. Ze hoopt dat ook te zien in de ingeschreven cases. “AI zal een groter deel van de ‘logic’-kant van marketeers overnemen”, klinkt het. “Maar dat creëert het risico op eenheidsworst, waardoor communicatie niet meer doordringt bij de consument. Net daarom is meer aandacht voor craftsmanship, voor creativiteit en voor durf van groot belang.” Lies Eeckman verwacht van de ingezonden cases dan ook een visie op de evolutie van het marketingvak en op hoe marketing heruitgevonden kan worden.

Tijdens de jurering hoopt ze tot slot op positief-kritische reflecties van de juryleden en goede discussies die het debat verrijken. “Er mag wel wat peper en zout inzitten”, besluit ze. 

Kandidaturen tot eind juni

Ter herinnering: ACC, BABM, BAM, BMMA, CUBE, UBA en UMA organiseren de Belgian Marketing Awards voor de zesde keer. De awards bekronen merken en marketeers die vanuit marketing de customer centric transformatie van bedrijven voeden en sturen, en de marketing practice heroriënteren richting meaningful marketing. Ze tellen drie categorieën: The Belgian Marketing Company of the Year, The Young Belgian Marketing Company of the Year en The Marketing Leader(ship) of the Year. 

Kandidaten voor dit initiatief, dat de steun geniet van Deloitte, kunnen zich nog tot 30 juni melden via de website www.belgianmarketingawards.be. Vervolgens worden de kandidaten uitgenodigd om een dossier in te dienen voor 15 augustus. Een Selectiecomité kiest vervolgens de 9 genomineerden (3 per categorie). Op basis daarvan, aangevuld met een mondelinge presentatie, bepaalt de jury de winnaars. Die worden op 5 november bekendgemaakt tijdens een gala bij Deloitte in Zaventem. 

Meer over de Belgian Marketing Awards >