BAM - Behind the association and the marketers: Catherine Willemart

Achter BAM staan heel wat sterke mensen. Met hun tomeloze inzet voor het vak en hun collega’s vormen ze de dragende kracht van de marketingcommunity. Nu het awardseizoen op volle toeren draait, peilen we graag naar de drijfveren van een van de sterkhouders van de Belgian Marketing Awards. Maak kennis met Catherine Willemart (Ipex Group), Vice President van het Steering Committee. 

behidn the association and the marketeers_Catherine Willemart (1)

Vanwaar komt uw interesse in marketing?

“Via mijn studies aan HEC Liège leek ik op weg naar een internationale managementfunctie. Ik hoopte bij de Verenigde Naties te kunnen werken – toen ik jong was, wou ik ambassadrice worden en de wereld verbeteren. Maar na een stage in Genève bleek zo’n loopbaan toch niets voor mij. 

Mijn tweede optie was marketing, en dus besloot ik de stap te zetten. Wat ik er zo mooi aan vind, is de rol van relais tussen aanbod en behoeften. In mijn beginperiode leefde nog heel sterk het stereotype dat marketing simpel was en mensen gewoon richting consumptie moest duwen, maar ik heb altijd meer geloofd in het idee van customer centricity. Een diepgaand begrip van de behoeften ontwikkelen, om op die manier uit te komen bij een aanbod op maat van de klant.

Ik had het geluk mijn carrière te kunnen beginnen bij Unilever, een van de beste marketingscholen die er bestaan. Een dubbel geluk zelfs, want ik mocht mijn schouders meteen onder de herlancering van een product zetten waarbij zowat alle facetten van marketing aan bod kwamen: marktonderzoek, innovatie, R&D, campagnes above en below the line, … Ook bij Godiva Chocolatier wisten de samenwerking met mensen uit de gehele waardeketen en het noodzakelijke 360°-perspectief me enorm te bekoren. Al die contacten en het constante schakelen tussen het strategische en het operationele maken marketing ontzettend boeiend.

Wat me vandaag erg aanspreekt, is de rol die we kunnen spelen in de duurzaamheidstransitie. Met de talenten waarover we in marketing beschikken, zijn wij degenen binnen een bedrijf die de zaken op een positieve manier in beweging kunnen brengen.”

Waarom bent u actief bij BAM? 

“Sinds drie jaar ben ik vicevoorzitter van het Steering Committee van de Belgian Marketing Awards. Wat me keer op keer opvalt, is de hoge kwaliteit van de cases. Het wow-gevoel dat het lezen van de ingezonden dossiers oproept, doet me besluiten dat we onze typische Belgische bescheidenheid ook wel eens achterwege mogen laten. Maar ook de gesprekken die we over de cases voeren om telkens drie finalisten te nomineren, zijn bijzonder verrijkend. Het selectiecomité bestaat uit verschillende profielen – dataspecialisten, duurzaamheidsexperts, generalisten, … – en dat resulteert in zeer interessante gesprekken.

The knowledge is at your fingertips: dat is ook algemeen de grote troef van BAM, los van mijn rol bij de organisatie. Als je met een probleem zit of iets wil bespreken, kan je altijd wel op een event, in een webinar of bij een van de experts uit de Think Tanks terecht. Bovendien is BAM echt een Belgisch gegeven, dat marketeers van over het hele land verenigt.” 

Wat is voor u de belangrijkste marketingtrend van het moment? 

“Ik zie twee trends. Aan de ene kant staan duurzame marketing en de transitie naar een donuteconomie, aan de andere kant alles rond artificiële intelligentie. Op marketingcongressen gaat elke keynote ofwel over het ene, ofwel over het andere. 

Jammer genoeg weet geen enkele presentatie beide trends aan elkaar te koppelen. AI breekt overal door, de angst voor de robots heeft intussen plaatsgemaakt voor optimisme over de vele opportuniteiten, dus waarom zouden we die technologieën ook niet inzetten als tools in de duurzaamheidstransformatie? Ik zou beide trends willen zien samenwerken en elkaar ondersteunen.”

Over het artikel

Publicatie: 16 oktober 2024

Redacteur: Wout Ectors - Spyke