“Een dieper begrip van hun consumenten is cruciaal voor marketeers”?
Met dank aan zijn Surrounded by-reeks wordt gedragsexpert Thomas Erikson tegenwoordig in één adem genoemd met Zweedse literaire grootheden als Selma Lagerlöf en Astrid Lindgren. Surrounded by Idiots, waaruit hij op het marketingcongres ongetwijfeld heel wat lessen voor marketeers zal destilleren, ging al meer dan anderhalf miljoen keer over de toonbank.
Wat hoopt u marketeers op dit congres bij te brengen?
Thomas Erikson: “In marketing zijn heel wat knappe koppen actief, maar ik vraag me soms af in welke mate ze zich hebben verdiept in het menselijk brein. Waarom werkt de ene campagne beter dan de andere? Hoeveel consumenten kan je bereiken met één boodschap? hun doelpubliek. Met de komst van het internet en dankzij de vele data waarop ze nu een beroep kunnen doen, is dat toch veranderd. Bij uitstek online kan je campagnes vandaag enorm finetunen, al spelen Google en co natuurlijk eerder in op gedragspatronen dan op persoonlijkheid. En hoe kan je die bijstellen om méér mensen te raken? Hopelijk kan ik de zaal rond zulke vragen inspireren.”
Pleiten de vele mogelijke combinaties van persoonlijkheidskenmerken voor een zeer geïndividualiseerde marketingaanpak?
Thomas Erikson: “Statistisch gezien zijn inderdaad tienduizenden combinaties mogelijk en kom je er niet met vier varianten van een boodschap. Toch kan je met de vierkleurenmethode uit het boek een pak meer mensen aanspreken dan door er bijvoorbeeld enkel een rode communicatiestijl op na te houden. Vroeger wisten merken die via de massa media adverteerden zo goed als niets over Maar of het nu gaat om een Instagram- advertentie gericht aan velen of een ver koper aan huis, uiteindelijk wil elk individu als z’n unieke zelf behandeld worden en niet als deel van de massa. Net daarom is het mijn doel om mensen handvatten te bieden om elkaar beter te begrijpen.”
Kan u al een tip prijsgeven?
Thomas Erikson: “De misschien wel grootste uitdaging voor marketeers, is dat ze gewoonlijk allemaal tot dezelfde groep behoren qua persoonlijkheidskleur. Daardoor zijn ze geneigd om ook hun boodschappen op dit soort mensen – overwegend gele profielen, positieve early adopters met een uitzonderlijke creativiteit – af te stemmen, terwijl die niet per se tot hun doelgroep behoren. Dat moet anders. Wat daarvoor nodig is? Marktonderzoek, uiteraard, maar vooral zelfbewustzijn. Weet dat jouw interesses niet noodzakelijk stroken met die van anderen, weet dat de grote massa niet denkt zoals jij. Als je dat vergeet, loop je een enorm potentieel mis.”
Staat er ook een specifieke ‘Surrounded by Consumers’ op de planning?
Thomas Erikson: “Een boek toegespitst op de consument, dat klinkt zeer interessant. Goed idee, ik neem het mee. Wie weet komt het er wel na de lancering van de nieuwste uitgave in de reeks, Surrounded by Liars.”
Lees het BMC magazine