“Merken moeten hun search optimaliseren voor ChatGPT”

In zijn keynote op 6 december ontvouwt Neil Patel voor de deelnemers aan het BAM Marketing Congress een heus ‘2025 Action Plan’. Een eyecatcher in dat plan is de groeiende rol van ChatGPT in SEO. “Wij zien dat nieuwe klanten bij ons komen doordat ChatGPT ons aanbeveelt.”

Neil Patel_Congress

Neil Patel hoeft nauwelijks een voorstelling. The Wall Street Journal noemt hem een top influencer op het web, Forbes zegt dat hij een van de top 10 marketeers is en Entrepreneur Magazine zegt dat hij een van de 100 meest briljante bedrijven heeft opgericht. Dat bedrijf is NP Digital, een full service digital bureau, dat sinds 2023 ook een kantoor in Nederland heeft. Als online ondernemer heeft Neil Patel van SEO één van zijn stokpaardjes gemaakt en staat hij bekend om zijn scherpe inzichten over de verhouding tussen SEO, content en technologie. Als we hem spreken maakt hij dan ook meteen van de gelegenheid gebruik om de ‘Search Everywhere Optimization’ waarvoor hij steevast pleit open te trekken naar AI.

U heeft het vaak over de evolutie van ‘Search Engine Optimization’ naar ‘Search Everywhere Optimization’. Wat bedoelt u daar precies mee?

Neil Patel: “De SEO zoals we die kennen is aan het veranderen. Mensen zoeken tegenwoordig niet meer alleen op Google, ze gebruiken steeds vaker platformen zoals Instagram, TikTok en ChatGPT om antwoorden te vinden. Dat betekent dat bedrijven hun SEO-strategie moeten uitbreiden naar wat ik ‘Search Everywhere Optimization’ noem. Als je bijvoorbeeld een merk bent dat handtassen verkoopt, wil je niet alleen op Google zichtbaar zijn wanneer mensen zoeken op ‘handtas’, maar ook dat je producten verschijnen op TikTok of Instagram.”

Ziet u ChatGPT een rol spelen bij het creëren van awareness en conversie?

Neil Patel: “ChatGPT is uitgegroeid tot meer dan alleen een platform om informatie te vinden. Het wordt steeds meer een plek waar mensen terechtkunnen voor aanbevelingen en advies. Wij zien zelfs dat nieuwe klanten bij ons komen doordat ChatGPT ons aanbeveelt. Dat vraagt om een bredere aanpak waarbij je zorgt voor klantreviews, merkvermeldingen en een sterke online reputatie om zichtbaarder te zijn op dit platform. Als een bedrijf dat goed aanpakt, kan het een grote invloed hebben op klantinteresse en conversie.”

Hoe zorgt u er dan concreet voor dat ChatGPT merken en bedrijven actief gaat aanraden?

Neil Patel: “Ten eerste is het belangrijk om voldoende online aanwezigheid te hebben door middel van klantbeoordelingen en merkvermeldingen. Wanneer ChatGPT of andere AI-systemen door een brede dataset zoeken, kijken ze naar signalen zoals reviews en merkvermeldingen. Merken die worden besproken en gewaardeerd, hebben een grotere kans om aan bevolen te worden. Voor ons eigen bedrijf heeft dit al resultaat opgeleverd. Hoe meer signalen er over een merk bestaan, hoe groter de kans dat AI-platformen dat merk oppikken. Daar naast helpt het als een merk regelmatig genoemd wordt op andere platformen en websites die AI als betrouwbare bronnen beschouwt. Het idee is om een consistent en betrouwbaar beeld neer te zetten, zodat een platform als ChatGPT dat kan oppikken en kan gebruiken om aanbevelingen te doen.”

Kan u een voorbeeld geven van een project waarbij AI een rol speelde om de zoekresultaten te verbeteren?

Neil Patel: “Ja, we hebben een inspirerend project uitgevoerd met het University Technical Institute, een onderwijsinstelling in de Verenigde Staten met campussen door het hele land. Hierbij gebruikten we AI om onderzoek te doen naar de steden rond iedere campus, van demografie tot lokale bezienswaardigheden. Vervolgens gebruikten onze schrijvers deze informatie om content te creëren voor de webpagina’s van elke campus, waardoor elke locatie een eigen, persoonlijk karakter kreeg. Dit proces resulteerde in een toename van het zoekverkeer met meer dan 200%. AI deed hier het onderzoek en op basis daarvan creëerden menselijke schrijvers lokale content. Zo konden we AI inzetten om de efficiëntie te verhogen, terwijl de menselijke creativiteit behouden bleef.”

Hoe ziet u de toekomst van contentproductie? Verwacht u belangrijke verschuivingen?

Neil Patel: “Video speelt een steeds belangrijkere rol, maar de manier waarop we video’s gebruiken, verandert. Uit onderzoek blijkt dat mensen daags na het bekijken van een korte video zich al niet meer herinneren wat ze precies hebben gezien. Bij lange videoformats is dat wel het geval. Daarom raden we merken aan om goed na te denken over het verhaal dat ze in hun content willen vertellen, aangezien zowel korte als lange video’s strategisch kunnen bijdragen aan verschillende fasen van de customer journey. Korte video’s zijn perfect om snel de aandacht te trekken, maar lange video’s zijn beter om mensen te converteren naar klanten. Mijn advies aan marketeers is om lange video’s te maken en deze vervolgens op te knippen in korte clips die je op sociale media kunt gebruiken. Zo haal je het maximale uit je investeringen: korte video’s voor merkbekendheid en lange video’s voor diepgang en conversie.”

AI en digitale marketing ontwikkelen zich snel. Wat kunnen bedrijven nu doen om zich op de toekomst voor te bereiden?

Neil Patel: “Blijf experimenteren! Probeer nieuwe strategieën, technologieën en methodes. Het is essentieel om mee te bewegen met de trends, maar ook om die te vertalen naar wat werkt voor je eigen merk en doelgroep. Alleen door te experimenteren kun je op lange termijn relevant blijven en optimaal profiteren van nieuwe ontwikkelingen in marketing.”

Lees het BMC magazine

Over het artikel

Publicatie: 26 november 2024

Redacteur: BAM Marketing Congress - Ofcores