Mini-MBA Marketing: unieke kans om van opleidingsrecht gebruik te maken
Nu medewerkers het recht hebben op vijf individuele opleidingsdagen per jaar, biedt BAM met een vijfdaagse mini-MBA in marketing hét antwoord op de noden van marketeers, die zich continu willen bijscholen. BAM-CEO Fleur Parnet legt uit.
Het nieuws is niet recent meer, maar toch is het weinig bekend bij werknemers… Sinds 2023 heeft elke werknemer recht op vier dagen individuele opleiding (vijf sinds 2024). Meer nog, een werkgever moet voorzien in een opleidingsplan waarin dit structureel aangepakt wordt.
“Dat bracht ons op het idee om de Meaningful Marketing Academy uit te bouwen tot een vijfdaagse opleiding”, vertelt BAM-CEO Fleur Parnet. “Een mini-MBA, zeg maar. Daarbij richten we ons op marketeers die al enkele jaren op de teller hebben, of het nu in een bureau, als consultant of bij de adverteerder is. We vertrekken van de noden en de keywords gelinkt aan de evoluties die ons vak doormaakt. Die kruisten we vervolgens met de visie die we hebben op marketing, beschreven in het Meaningful Marketing Framework. Zes waarden dienen daarin als vuurtoren voor de hedendaagse marketingpraktijk.”
Meer aandacht voor de praktijk binnen marketing
De opleiding werd in het voorjaar voor het eerst gegeven en het BAM-team zag dit als het perfecte startpunt om het programma verder te verfijnen. “Uit de eerste editie leerden we dat een praktische workshop bij elke sessie of een oefening waarbij ze van hun eigen situatie vertrekken, een toegevoegde waarde zou kunnen bieden”, vult Fleur Parnet aan. “Dat hebben we in het nieuwe programma toegevoegd. Daarnaast passen we de inhoud van de sessie uiteraard permanent aan. Zeker in data en digital en go-to-market gaat het zodanig snel. Net daarom is het belangrijk om de deelnemers een kritische blik hierop aan te leren.”
Het nieuwe programma bestaat dus uit vijf modules van elk één dag, die het volledige marketingtraject behelzen: van merkpositionering, via innovatie, engagement, digitale tools en data tot de go-to-market. De opleiding verloopt in het Engels en telt docenten als Kristel Vanderlinden (FutureKind), Fred Dorsimont (Behaven), Florent Diverchy (Produpress) en Cédric Cauderlier (Mountainview). “Professionals die de evoluties dag na dag volgen en er zich aan aanpassen”, klinkt het bij Fleur Parnet.
“Massaconsumptie en one-size-fits-all liggen achter ons”
Voor marketeers die nog twijfelen, heeft de BAM-CEO nog een goed argument om deze mini-MBA te volgen: “Marketing an sich bestaat al sinds de industriële revolutie op het einde van de 19de eeuw, toen heel wat mensen toegang kregen tot heel wat producten. In de jaren ’60 van vorige eeuw zette zich een volgende evolutie in, onder andere door de komst van nieuwe reclamekanalen zoals de televisie. En deze eeuw staat helemaal in het teken van de technologische evoluties, die ervoor zorgen dat iedereen een uitgever kan zijn, maar ook dat we dankzij enorm veel data aan personalisering kunnen doen. Massaconsumptie en one-size-fits-all liggen achter ons. Marketing moet zich steeds sneller aanpassen aan de steeds sneller veranderende consument. Zingeving wordt daarbij belangrijker, net als de strijd tegen fake news. Marketing in de praktijk brengen volgens de regels van twintig jaar geleden is dus gewoon geen optie meer.”
Ze besluit: “Tot slot geef ik graag mee dat we dit jaar een testproject uitgerold hebben in samenwerking met een Vlaams bedrijf. Zij bieden een platform aan dat inschrijving en het bijhouden van het aantal gevolgde opleidingsdagen vergemakkelijkt. Op die manier vereenvoudigen we de opvolging voor zowel onze leden als HR. Eind dit jaar zullen we over onze bevindingen communiceren.”
Meer informatie & inschrijven