Tweede editie THE BIG Marketing Quiz groot succes: “Iets gemakkelijker en nog meer fun dan vorig jaar”
De concurrentie voor THE BIG Marketing Quiz was groot. Op hetzelfde moment voetbalden de Rode Duivels in het Koning Boudewijnstadion tegen Italië, vond er een grote webconferentie plaats en ging Ads & Data als klap op de vuurpijl op zoek naar ‘het slimste bureau ter wereld’. En toch: dankzij het gefinetunede opzet, de uitzonderlijke locatie en de bijzonder gezellige sfeer werd deze tweede uitgave van de quiz zowaar een nog groter succes dan de al fel gesmaakte eerste editie.
Rond 18u stond zowat de helft van de deelnemers met open mond en een verwonderde blik naar de lichtjes van de hoofdstedelijke skyline te turen, terwijl de anderen zich verlekkerd over het buffet bogen. Wat een toplocatie voor een quiz, die zaal van de WPP Brussels Campus op de twaalfde verdieping van de Victoriatoren, en wat een gastvrijheid en ontvangst.
Less theory, more fun
Toen iedereen voldoende energie tot zich had genomen om erin te vliegen en de hersenen te laten knetteren, verscheen quizmaster Karel Vinck (Finch Collective) ten tonele. Alvorens de schitterende prijzentafel aan te kondigen en de (prijs)sponsors – Google, Hyundai, Teamleader, bpost, Omer, Duvel, LolaLiza en Lannoo – te bedanken, gaf hij aan de feedback na de eerste editie ter harte te hebben genomen. “Het format werd licht bijgestuurd. Less theory, more fun. Maar verwacht je ook aan een zéér moeilijke ronde…”
Zowel tijdens de quiz als aan het eind van de avond lieten de deelnemers er geen twijfel over bestaan: die bijsturing was een schot in de roos. “Vorig jaar was het veel moeilijker, nu veel leuker”, vatte Loes Keimes (AG Insurance) van team ‘All Included’ de teneur achteraf mooi samen. “Té gemakkelijk was het echter niet; het niveau van de quiz zat precies goed.”
Feedback die quizmaster Karel Vinck tevreden stemt. “Het is niet eenvoudig om die moeilijkheidsgraad op punt te krijgen, maar het lijkt erop dat we daar toch in geslaagd zijn. Eigenlijk moest je zelfs geen marketeer zijn om het gros van de vragen te kunnen beantwoorden. Het is in se een gewone quiz, met marketing als rode draad.” Een laagdrempelig opzet dus, en zo werd THE BIG Marketing Quiz opnieuw een fijn informeel samenzijn. “Want daar draait het natuurlijk om bij dit soort events.”
Handen omhoog!
Het veelzijdige karakter van de quiz kwam al tijdens ronde één, de muziekronde, duidelijk tot uiting. Rock, rap en soul, hedendaagse nummers en muziek uit vervlogen tijden… De opdracht om advertentiesoundtracks aan hun uitvoerder te linken bood ieder wat wils.
Daarna was het tijd voor achtereenvolgens “de snelle alfabetronde” en “de supermoeilijke horrorronde”. Eerst werd in sneltempo een salvo van 26 vragen afgevuurd met per letter één antwoord, om dan iedereen aan z’n studententijd te laten terugdenken via een openboekexamen met het Agency Life-magazine van Teamleader. Bij het ophalen van de antwoordformulieren liet BAM-CEO Fleur Parnet zich het vrolijk gezongen deuntje “C’est terminé, c’est terminé” ontvallen. Iets strenger werden de organisatoren toen enkele fanatieke quizzers de rondedeadline niet respecteerden. “Pennen neer, handen omhoog!”
Andere opdrachten waren de merkenomelet, het noemen van verborgen product placement-producten, het herkennen van acteurs in reclamespots en natuurlijk de heftige doe-ronde gekenmerkt door veel enveloppen en nog meer papier. Tussendoor – kwestie van de druk en de gezellige hectiek nooit te laten afnemen – kregen de deelnemers tot drie keer toe een tekening met tien cryptisch verhulde merknamen voorgeschoteld.
Quiz lorraine als eerste naar de prijzentafel
Net als vorig jaar was de eindzege voor een van de ploegen die ook een bonuspunt in de wacht sleepten voor hun teamnaam: ‘Quiz lorraine’ – waarvoor Wesley Butstraen (Stad Ieper en Mediaheer), Ruben Ceuppens (FINN), Chris Demeyere (Punchline) en Monica Monté (Studio Monté en BMW Group) zich duidelijk hadden laten inspireren door het avondmaal – behaalde de hoogste score.
“Ons geheim? De complementariteit van onze kennis. Elk apart konden we zeker niet elke vraag beantwoorden, maar samen lieten we weinig steken vallen. Al speelde de factor geluk ook wel een rol”, toonde Chris Demeyere zich trots op zijn team maar desondanks bescheiden. Wesley Butstraen liet het daarnaast niet na om de organisatoren op een voetstuk te plaatsen. “Het was een zeer gevarieerde, prima samengestelde quiz en een erg fijne avond!”
Volgend jaar opnieuw?
“De mensen zijn blij en ik dus ook”, klonk het na afloop bij organisator Joke De Nul. “Afgaande op de eerste reacties zijn we op de juiste manier aan de slag gegaan met de opmerkingen na de vorige editie en is het een nog plezantere quiz geworden. Een stijgende lijn, daar kunnen we enkel tevreden mee zijn.”
Door de concurrentie met andere events lag de opkomst iets lager dan vorig jaar – de quiz in Play Zuid kaapte last minute nog een vijftal tafels weg. “Maar dat maakte het eigenlijk nog iets intiemer, iets gezelliger. De sfeer was top, de locatie geweldig en de quizmaster andermaal op niveau.” Betekent dat ook dat er een derde editie komt? “Ik heb alleszins het gevoel dat daar wel vraag naar is én dat Karel het in zich heeft om nogmaals zo’n leuke quiz in elkaar te steken. Dus ja, dat zit er dik in.”