Niet magisch, maar nuttig - Gartner's AI Quadrant

Opwindender dan ooit was SHAKE Digital Wallonia, het grote evenement voor digitaal Wallonië, op 6 februari 2024 in de Aula Magna in Louvain-La-Neuve. 500 spelers uit het digitale ecosysteem van Wallonië kwamen samen om het laatste nieuws van Digitaal Wallonië te vernemen, keynotes en een debat over de digitale ambities van Wallonië bij te wonen en te profiteren van een unieke netwerkgelegenheid.

MarTech_ (600 x 448 px)

 

De eerste keynote werd gegeven door Jean-Marc Lejeune, VP & Executive Partner bij Gartner, met als thema de 10 strategische technologische trends die Gartner heeft geïdentificeerd voor 2024.   Naast deze trends herinnerde hij het publiek aan de urgentie van het bepalen van het kader op het gebied van AI... Is het nog steeds een kwestie van leren, de ambitie definiëren, de use cases plannen, ze uitvoeren of ze al herhalen en automatiseren? 

image Albert 1

Met deze wil om toepassingen te presenteren die dichter bij onze marketingkwesties liggen, heeft het bedrijf een radar van mogelijkheden voor AI opgesteld in de vorm van een matrix. De bovenste kwadranten (dat is Gartner voor jou) hebben een directe link met de relatie die de organisatie heeft met externe klanten:

  • Het kwadrant linksboven belicht Front Office-toepassingen die kunnen vertrouwen op AI: klantervaring, verkoop en klantenservice in de vorm van conversatie-interfaces, geautomatiseerde tekstcreatie, enz.
  • Het kwadrant rechtsboven richt zich op het aanbod van producten en diensten. De organisatie geeft AI de opdracht om te helpen bij het opbouwen van de waardepropositie door bijvoorbeeld meeslepende ervaringen en de personalisatie van consumentenproducten, ...

De onderste twee kwadranten zijn intern gericht, aangezien ze betrekking hebben op Back Office-capaciteit en Basiscapaciteit/operaties. Ze zijn minder interessant in onze marketingcontext.

Als het gaat om het stellen van ambities voor organisaties, onderscheidt Gartner drie soorten houdingen

Image Albert 2

  • De "niet in het bijzijn van mijn klanten" experts die AI zullen gebruiken waar het waarde toevoegt, maar er is geen sprake van om het te integreren in klantinteracties: niet in de frontoffice, uiteraard, en zelfs niet bij het definiëren van producten en diensten.
  • Productiviteitsfanaten die zichzelf geen grenzen opleggen zolang het proces maar efficiënter wordt. De definitie van het dienstenaanbod wordt niet...
  • Tot slot identificeert het de spelers die overal en onbeperkt AI zien!

In het verlengde hiervan benadrukt de partner de dimensies van risico's die verband houden met gebruik en die kunnen worden beheerst.

Image Albert 3

  • Automatisering: is de mens betrokken bij het proces (vertrouwt de mens bijvoorbeeld op een selectie die is gemaakt door een lerend algoritme om selecties te maken voor een directmarketingcampagne?
  • Verklaarbaarheid: in hoeverre hebben mensen zicht op de beslissingen die het lerende algoritme neemt (ACT AI zal zeer binnenkort realiteit zijn)?

Zoals ze dat zo goed doen, stelden de analisten de vragen die in 2024 over dit onderwerp gesteld moeten worden en gaven ze ons enkele waardevolle conceptuele hulpmiddelen om ze te beantwoorden... De avond van de geschenken!

Over het artikel

Publicatie: 25 maart 2024

Redacteur: Albert Derasse - Member Think Tank MarTech & Data