‘De Slimste mens ter wereld’ is al een tijdje uitgespeeld maar mocht de vraag bij een volgende editie opduiken, zou Teamleader zich nog het best laten samenvatten als een alles in één softwareleverancier van CRM, sales, facturatie en projectmanagement. Software, maar ook onontbeerlijke knowhow, die het bedrijf met hoofdzetel in Gent voornamelijk aan kmo’s levert, zo gaat Peter Van Wijnaerde van start.
“99% van de BTW-nummers in België staat op naam van kmo’s. Ze vormen dus de ruggengraat van onze economie. Als kmo’s goed draaien, draait het overal goed – ook bij ons. En omgekeerd uiteraard: als het niet goed loopt, gaan de alarmbellen meteen overal af. Onze insteek is dus in de eerste plaats economisch: we willen bedrijven gezonder maken. Zo helpen we bijvoorbeeld om zaken te automatiseren zodat ze minder tijd verliezen en reiken we hen inzichten aan om efficiënter met hun geld om te gaan. Daarbij stellen we ons steeds de vraag wat onze klanten precies nodig hebben om te groeien.”
Vertrouwen
Meer dan 3% van het BBP in België wordt gefactureerd via Teamleader. Het beste bewijs dat kmo’s de weg naar de Gentse scale up vlot vinden. Een blijk van vertrouwen dat Teamleader niet wil beschamen en waar bijgevolg ook heel wat verantwoordelijkheid mee gepaard gaat. “Bedrijven vertrouwen vaak hun volledige interne werking aan ons toe. Dat getuigt van vertrouwen en het motiveert ons om er altijd te zijn voor onze klanten. We willen niet alleen de beste uptime leveren, maar ook op de juiste, veilige manier met hun data omgaan”, verklaart Van Wijnaerde.
Vertrouwen staat dus centraal. Maar vooraleer klanten dat vertrouwen uitspreken, moeten ze überhaupt voor Teamleader kiezen. Waar en op welke manier haalt het softwarebedrijf haar klanten binnen? Van Wijnaerde: “Bijna 40% van onze klanten komt bij ons terecht via word of mouth van andere klanten. Ook onze lokale verankering speelt in ons voordeel. We zijn Gentse jongens en zijn heel zichtbaar op de markt. Zo trekken we vaak naar beurzen omdat we het belangrijk vinden om ons te laten zien en onder de mensen te komen.”
Thought leadership
Dat menselijke contact zorgt niet alleen voor een beter contact met haar klanten, maar levert Teamleader bovendien ook zelf nieuwe inzichten op, zo blijkt. “We hebben net weer een onderzoek afgerond rond Belgische kmo’s waarbij we proberen te achterhalen wat ze nodig hebben en waar ze wakker van liggen. Onze algemene strategie daarbij laat zich nog het best omschrijven als thought leadership. We delen niet alleen onze tools maar ook onze kennis met de markt”, duidt Van Wijnaerde.
Riskeert Teamleader door het delen van deze kennis haar eigen positie als steunpilaar voor bedrijven niet te ondermijnen? Van Wijnaerde denkt van niet. “We zijn een bron van kennis en ik heb er vertrouwen in dat dat in de toekomst zo zal blijven. Het feit dat we vijftienduizend kmo’s bedienen, betekent ook dat we voortdurend nieuwe kennis opdoen aangezien we steeds met andere vragen worden geconfronteerd.”
Positivisme
Situeert die kennis zich vooral op het niveau van economische en bedrijfstechnische informatie dan gelooft Teamleader ook heel erg in energie en positivisme. Voorbeeld hiervan is de energy stage op het event Work Smarter. Van Wijnaerde verklaart. “Op dat event hebben we naast een growth stage waar we bedrijven helpen groeien ook een energy stage waarbij we focussen op gezondheid en energie. Daar vragen we onze klanten onder meer of en hoe ze erin slagen om de werk-privé balans in evenwicht te houden. Onze CEO Jeroen De Wit en ikzelf zijn er namelijk van overtuigd dat ook zulke zaken essentieel zijn bij de uitbouw van een bedrijf.”
Noem het gerust een 360 graden-uitbouw, want met die aandacht voor het menselijke aspect mikt Teamleader op een allround ondersteuning voor ondernemers. “Wij praten ook over de mentale gezondheid van de ondernemer die vaak veel stress kent. Doel is om de ondernemer op een holistische manier te ondersteunen”, voegt Van Wijnaerde toe.
Onzekere tijden
Ondersteuning die broodnodig lijkt in woelige tijden. “Ook al denken we gewapend te zijn met zekerheden en programma’s, toch moeten we leren dat elk leven een rondvaart is op een oceaan van wisselvalligheden”, zei de Franse filosoof Edgar Morin daar ooit over. Wordt het door de globale crisis steeds moeilijker om bedrijven accuraat advies te geven? “Het kan misschien paradoxaal klinken, maar Teamleader doet het historisch gezien net goed in onzekere tijden. Wanneer de zaken goed gaan, zijn tools en hulpmiddelen vaak minder nodig. Maar bij noodweer zijn bedrijven maar ook individuen meer vragende partij voor houvast en inzichten van buitenaf. Al teren we zeker niet op de miserie van anderen en hopen wij net als iedereen op betere tijden”, aldus Van Wijnaerde.
Solidariteit en aandacht voor de zwakkeren, zijn in crisistijden cruciaal. Maar in een harde business waar cijfers vaak centraal staan, dreigt het persoonlijke weleens ondergesneeuwd te raken. Hoe waakt Teamleader erover dat hun werking toch ook een individuele touch behoudt? “Ons customer support team maakt dertig procent van onze firma uit. Zij zijn dagelijks met de klanten bezig, onboarden hen en kunnen onze klanten vaak ook zelf verder helpen. Je zou Teamleader kunnen beschouwen als één grote club. Als wij in ons persoonlijke leven hulp nodig hebben, gaan we altijd eerst bij onze eigen Teamleader-klanten in de database kijken. Daar zit geen strategie achter, maar het maakt onze contacten wel persoonlijker en beter”, aldus Van Wijnaerde.
Toekomst
Wie strategie zegt, kan niet anders dan vooruitkijken. Wat brengt de toekomst voor Teamleader? “We zien het groter en breder want we hebben vastgesteld dat we met onze software ook grotere bedrijven kunnen servicen. Daar ligt dan ook onze ambitie op termijn. Teamleader heeft ondertussen genoeg geloofwaardigheid opgebouwd bij kleinere kmo’s maar software democratiseert vandaag de dag zodanig dat we graag ook met grotere ondernemingen in zee zouden gaan. We zijn een scale-up dus we denken altijd aan uitbreiden. Maar we zullen niet naast onze schoenen gaan lopen. Want hoewel we marktleider zijn, voelen we ons soms nog heel klein.”
Een bescheiden slotanalyse, van de marktleider. Een bescheidenheid die zich bovendien treffend weerspiegelt in de podcast Agency Life, waarmee op agencies wordt gefocust. “Onze tak Teamleader Orbit is speciaal voor agencies gemaakt. De podcast agency life zoomt hierop in, noem het gerust onze liefdesbrief aan agencies. We leggen niets op, maar gaan met agencies rond de tafel zitten om naar hun problemen te luisteren. Aan de hand van kwalitatieve data gaan we kijken waar de agencies mee worstelen en nagaan of ze goed bezig zijn. Indien gewenst, brengen we – als een soort tussenpersoon – ook agencies bij elkaar die met soortgelijke problematieken kampen. Zo leren ze van andermans fouten. “
Verdedigende middenvelder
“Kortom, Agency life is belangrijk omdat het de belichaming is van hoe Teamleader zich gedraagt: we staan altijd tussen de klanten en werken zowel voor als met hen. Niet door met het vingertje te wijzen maar door liefde te tonen en duidelijk te maken dat we geïnteresseerd zijn en oplossingen willen vinden. Om met een metafoor te eindigen: Teamleader is eerder een verdedigende middenvelder die – vaak in de schaduw – het vuile werk opknapt dan een spits die per se zelf probeert te scoren. Zolang het team uiteindelijk maar wint, zijn we tevreden”, besluit Van Wijnaerde.