Waarom Sven Luyten zich growth marketing architect noemt
Achter BAM staan heel wat sterke mensen. Met hun tomeloze inzet voor het vak en hun collega’s vormen ze de dragende kracht van de marketingcommunity. Hen stellen we voor in deze rubriek, met dit keer Sven Luyten, founding partner en growth leader van collaboratief communicatienetwerk +KOO. Een gesprek over marketing én founding architects en de symbiose tussen human en artificial intelligence.
Vanwaar komt uw interesse in marketing?
Die is gaandeweg gegroeid. Alles begon met een sterke interesse in ondernemerschap, die zo’n 25 jaar geleden aanleiding gaf tot het oprichten van de eerste bedrijven in internettechnologie. Initieel waren er weinig raakvlakken met marketing, maar daar kwam verandering in toen we met +KOO van start gingen als multimediaproductiebedrijf voor marketingbureaus.
In de beginfase lag de focus nog op de technologie achter marketing, maar en cours de route ontstond een perfect evenwicht tussen de vele facetten van marketing die vandaag belangrijk zijn. Zo zijn we nu georganiseerd als een netwerk van een twaalftal marketing agencies met elk hun eigen expertise. Al blijft de technologiefactor prominent aanwezig in deze tijden van data en AI.
Waarom ik mezelf ‘growth marketing architect’ noem? Die titel vertrekt enerzijds bij mijn achtergrond als designer en informaticus, maar heeft anderzijds te maken met het feit dat we marketing sinds enkele jaren ook zien als een krachtig instrument om ROI te genereren. Naast de eyeballs, reach en audiences is het een effectieve sales generator tool. Als architect bouw je de architectuur – kanalen, technieken, boodschappen, doelgroepen – uit om dat mogelijk te maken en om de businessdoelen te bereiken.
Op welke manier is +KOO betrokken bij BAM?
We waren meer dan vijf jaar geleden een van de tien Founding Architects van BAM. Daar gingen twee drijfveren achter schuil. Natuurlijk speelde en speelt Koen Van Impe, founding partner van +KOO, er een belangrijke rol, maar daarnaast is er ook de sterke nadruk op meaningful marketing – marketing inzetten om een positieve invloed uit te oefenen op de samenleving. Die motiveerde ons om actief bij te dragen aan de uitbouw van de vakvereniging.
Dat we BAM anno 2025 nog steeds ondersteunen, bewijst ons geloof in het grote belang van de organisatie binnen de sector. En ook de toekomstvisie, met de evolutie richting een volwaardig kennisplatform en veel aandacht voor de marketeers van morgen, spreekt ons erg aan. We zijn trots deel uit te maken van dat parcours.
Wat is voor u de belangrijkste marketingtrend van het moment?
Waar creatieve teams de opkomst van AI een hele tijd als een bedreiging zagen, omarmen ze de tools nu meer en meer als een volwaardige collega, die ze op allerlei manieren kunnen inschakelen om hun creativiteit, snelheid en slagkracht naar een hoger niveau te tillen. In die zin helpt AI de marketeer om meaningful te zijn, of toch als je de juiste symbiose vindt tussen technologie en het diepmenselijke of het culturele.
Tegelijk ben ik er persoonlijk van overtuigd dat we nog maar aan het begin van het AI-verhaal staan. De rekenkracht zal exponentieel toenemen. De impact die AI binnen drie à vijf jaar op de samenleving en op onze sector zal hebben, is daarom moeilijk in te schatten. Dat boezemt ons geen angst in, maar is wel iets waar we ons als branche van bewust moeten zijn.