Waarom Tim Colman (Proximus) een marketingvakvereniging belangrijker dan ooit vindt

Achter BAM staan heel wat sterke mensen. Sommigen vormen de dragende kracht van de marketingcommunity, anderen zetten dan weer recent hun eerste stappen. Neem nu Tim Colman, Head of Growth Marketing & Campaigns bij Proximus. Hij begon vorig jaar z’n werkgever te enthousiasmeren, en trekt dat nu door binnen de BAM-werking zelf. “Inspiratie en educatie zijn meer dan ooit nodig.”

Tim Colman

Vanwaar jouw betrokkenheid bij BAM?

Ik heb als contacpersoon van Proximus, dat een Founding Architect van BAM is, midden 2023 de rol overgenomen van Bart Swimberghe. In het eerste halfjaar was het wat zoeken naar mijn rol. Ik maakte deel uit van de Raad van Bestuur, maar ik moest de organisatie nog beter leren kennen.

In 2024 heb ik me voorgenomen om BAM binnen Proximus sterker op de kaart te zetten. Ik ben meer bepaald de trainings – waaronder de mini-MBA – gaan promoten, niet enkel in mijn eigen dienst, maar ook bij communicatie en bij de verschillende businesslijnen.

Sinds begin 2025 engageer ik me meer, ondersteun ik het project ‘The Face of 2030’ en ben ik lid geworden van de Think Tank MarTech & Data. Op 13 maart zal ik een keynote geven op het BAM Student Congress. Deelnemers kunnen er ook bij Proximus op bezoek komen en een sessie rond AI in Marketing volgen.

Kortom, ik probeer de opportuniteiten te zien, voor Proximus en voor BAM.

Waarom ik het belangrijk vind om bij BAM betrokken te zijn? Ik vind het de taak van de vereniging om marketeers te inspireren en te educeren zodat ze bij de besten in de wereld blijven behoren. Die inspiratie en educatie zijn broodnodig omdat de klant voortdurend verandert en die verandering nog steeds versnelt. Bovendien moeten marketeers met steeds meer zaken rekening houden: er is de regelgeving, maar ook de rol die we binnen de maatschappij hebben. Daar help ik graag aan mee en daarom ben ik ook de grootste ambassadeur van BAM binnen Proximus. 

Vanwaar komt jouw interesse in marketing?

Als consument houd ik van sterke merken en via mijn opleiding vertaler/tolk kwam ik in contact met ‘economisch tolken’. Dat leidde tot een Master na Master Bedrijfscommunicatie. Via jobs bij Bridgestone, Ipsos en een zusterbedrijf van SD Worx kwam ik in 2016 bij Proximus terecht.

Een job in een onderzoeksbureau als Ipsos is trouwens een echte aanrader voor wie in marketing start. Je leert er niet alleen de consument kennen, je leert er ook focussen op client centricity en storytelling. 

Geregeld verplicht ik mezelf de vraag te stellen of ik in dit vak verder wil. En voorlopig is het antwoord nog altijd ja.   

Wat is voor jou de belangrijkste marketingtrend van het moment?

Ik probeer hard om een ander antwoord te vinden, maar je kan natuurlijk niet om AI heen. Als de evolutie die we sinds anderhalf jaar zien, zich verderzet, zal het een zeer grote impact hebben op marketing- en communicatieprofielen. 

Wij gebruiken het momenteel als assistent. Het is een tool die constant open staat als tweede scherm, waar de mailbox dat vroeger was. Zo vervult AI tegenwoordig een blokje in het hele marketingtraject. 

Maar tegelijkertijd zijn we ook aan het onderzoeken hoe je met AI het hele proces kan herdenken. Zo maken we al video’s voor sociale media, waarbij zowel het script als de productie door AI gebeuren. Ik ben er dan ook van overtuigd dat het hele ecosysteem zich zal moeten heruitvinden om binnen enkele jaren nog een rol van betekenis te spelen.  

Over het artikel

Publicatie: 25 februari 2025

Redacteur: Bart Lombaerts - Spyke