Interview Kristof De Wulf: “De spelregels voor marketeers zijn voorgoed veranderd”
De wereld verandert in een razend tempo, dat weten we allemaal. Maar hebben marketeers zich voldoende aangepast? Zijn we ons überhaupt wel bewust van de snelle veranderingen die ons vakgebied zullen ontwrichten? Inzichten te over bij Kristof De Wulf, CEO van InSites Consulting, een van de meest vooraanstaande researchbureaus in België en daarbuiten.
Kristof De WulfCEO Insites Consulting
Gemiddeld bestaat niet meer
Of het vroeger beter was? Daar spreken we ons niet over uit. Maar dat het anders was, dat kan niemand ontkennen. “Vanop een afstand kan je drie grote verschillen waarnemen”, weet Kristof. “Vroeger dacht men eerder lineair, en koos men vaak voor de platgetreden, bewezen paden. Ik heb TEW gestudeerd omdat mijn vader dat ook had gedaan. Het was een veilige optie, in de wetenschap dat wat in het verleden succes bracht, dat nu ook zal doen. Het diploma is een tweede verschil. Vroeger was dat heilig, en stond het voor kennisopbouw en vakmanschap. Vandaag blijft daar niet veel meer van overeind, omdat we niet meer kunnen copy-pasten. We moeten immers op zoek naar steeds innovatievere oplossingen. Een laatste verschil is dat men vroeger dacht in termen van schaarsheid. Ideeën, kennis en media waren schaars. Zelfs reclame was schaars. Vandaag hebben we een overvloed aan middelen, technologieën, kennis en media. Maar dat maakt het des te moeilijker voor marketeers om slimme keuzes te maken.”
De wereld vandaag
“Marketeers moeten zich snel weten aan te passen, want het oude denkpatroon blijft niet lang meer overeind. Wie het marketingplan van vorig jaar zomaar overneemt, zal snel merken dat het succes niet blijft duren”, vertelt Kristof. “Marketeers moeten zich klaarmaken voor een snel veranderende wereld, waarin ze snel de juiste beslissingen moeten nemen om te overleven. Dat is in werkelijkheid nog moeilijker dan het klinkt. En dat zien we ook in de praktijk. Het lijkt dat merken de strijd tegen private labels beginnen te verliezen, terwijl er vroeger helemaal geen strijd was. Zijn merken hun relevantie kwijt? Voor een stuk wel. Maar die kunnen ze terugwinnen.”
Marketeers, tijd om de EDGE terug te vinden
Nu de spelregels continu veranderen, moeten marketeers het spel anders gaan spelen. “Ik heb er een acroniem voor bedacht, zo blijft het goed hangen”, aldus Kristof. “EDGE staat voor Envision, Digest, Glue en Earn. Deze vier elementen moeten marketeers in staat stellen om te overleven in een snelle, overvloedige en geautomatiseerde wereld.”
Ga op zoek naar de grenzen
Kristof geeft nog een laatste tip mee: “Het midden van de Gauss-curve is geen veilige optie meer. Integendeel: het is de gevarenzone van de toekomst. Ga dus op zoek naar de grenzen.”
Ontdek meer over de visie van Kristof De Wulf
Marktonderzoeker Kristof De Wulf is een van de sprekers op BAM’s Marketing Congress op 7 december 2017 in Brussels Expo. Ontdek meer over het congres en reserveer je ticket vandag nog.
Bekijk hier de video teaser