Kikk-oprichter over cross-over creativiteit

“Vergeet alles en concentreer je slechts op één talent”, liet de legendarische sitarspeler Ravi Shankar ooit optekenen. Voor Gilles Bazeleire gaat deze vlieger alvast niet op: als oprichter van zowel het digitale communicatiebureau Dogstudio als het populaire multimediale Kikk Festival in Namen verkent deze duizendpoot met verve verschillende creatieve paden. Wij spraken de oprichter net voor de start van de zevende editie van het festival (waarbij wordt gefocust op ‘onzichtbare verhalen’) over hedendaagse creativiteit in al haar facetten.

 

Marketing & creativityGilles Bazeleire - Kikk

Kikk Festival is toe aan haar zevende editie. Jullie zijn een tamelijk nieuw festival, maar hebben in enkele jaren tijd toch een redelijk unieke positie in het Belgische festivallandschap ingenomen.
Gilles Bazeleire: “Klopt. Kikk-festival is ontsproten vanuit de vaststelling dat er in België geen digitaal cultuurfestival bestond. Er bestaan wel vele beurzen en infosessies waar culturele topics, technologie en economie aan elkaar gelinkt worden, maar geen grootschalig evenement waarbij je je écht kan onderdompelen in deze overlappende werelden. Met Kikk trachten we al zeven jaar een link te leggen tussen verschillende domeinen en met 15.000 bezoekers stellen we vast dat er een publiek bestaat voor onze cross-over aanpak. We programmeren workshops, digitale exposities, een startup-markt, party’s, interactieve installaties en activiteiten voor kinderen en ontvangen jaarlijks bezoekers uit meer dan 50 landen.”

Mogen we Kikk als een soort van statement beschouwen waarbij wordt ingegaan tegen cultureel hokjesdenken?
GB: “Absoluut. Iedereen die meewerkt aan het festival heeft alvast een hybride profiel en zit niet vast in één allesoverheersende waarheid of logica. We willen bewust muren slopen of om het positief uit te drukken: bruggen bouwen en linken leggen tussen verschillende milieus.”

Gilles BazelaireGilles Bazeleire - Kikk

 

Slaat die way of thinking ook aan bij jongeren, die vaak geïnteresseerd zijn in niche-circuits?
GB: “Volgens mij weerspiegelt Kikk heel goed de mentaliteit van de hedendaagse jeugd die geïnteresseerd en gepassioneerd bezig is met heel uiteenlopende zaken. Creativiteit is vandaag de dag meer dan ooit een gegeven dat zich op verschillende manieren uit en niet langer gekaapt wordt door louter artistieke, intellectuele types in de culturele underground. Eén van de betrachtingen van ons festival is alvast om ons niet vast te pinnen op vastgeroeste dogma’s: waarom kan een wedstrijd voor startups niet samen met een culturele expo plaatsvinden? Kikk volgt geen klassiek of traditioneel pad en vertrekt vanuit een open-minded manier van denken. Essentieel voor Kikk – en naar mijn mening  voor elke creatieveling – is daarbij de voortdurende alertheid. Daarmee bedoel ik het continu in vraag stellen van datgene waarmee je bezig bent en openstaan voor onverwachte zaken.”

In welke mate is Dogstudio betrokken bij Kikk ?
GB: “Dankzij Dogstudio hebben we de afgelopen jaren veel festivals bezocht in het buitenland en zo gezien wat werkt en ook wat niét werkt. Creatief zijn, betekent uiteraard ook kijken naar wat anderen doen, je laten inspireren en dan in het beste geval je eigen unieke plaats vinden.”

Vergt creatief zijn in jouw geval een bepaalde state of mind ?
GB: “Voor mij persoonlijk uit creativiteit zich in de mogelijkheid om voortdurend vooruit te denken, je geest te openen en daardoor zaken op te pikken die anderen simpelweg niet zien of opmerken. Verstijven en stilstaan, zijn dan weer de grootste vijand van creativiteit wat mij betreft.”

“The worst enemy to creativity is self-doubt” zei wijlen schrijfster Sylvia Plath ooit. Is twijfel gezond in het creatieve proces?
GB: “Scherp gesteld : je mag niét twijfelen in het creatieve proces, geen angst hebben om vooruit te gaan en nieuwe zaken uit te proberen. Ik ben ervan overtuigd dat creativiteit vooral een kwestie is van het volgen van je intuïtie. Wanneer je begint te twijfelen, verlies je je spontaniteit en vertrouw je niet meer op de impulsen die net de motor zijn van de creativiteit. Pas op: het is niet omdat je niet twijfelt dat dingen niet kunnen mislukken. Maar mislukken op zich is niet erg, wél de verlammende schrik om te mislukken. Die kan je volledig blokkeren. Als je te veel stilstaat bij alles wat kan fout gaan, doe je uiteindelijk niets meer. Kikk bestaat vandaag net dankzij ons geloof in eigen kunnen.”

De digitale wereld is in bepaalde opzichten ontzettend veel groter dan de reële wereld. Hoe maak je als creatieveling nog het verschil en creëer je zichtbaarheid op het web?
GB: “Mijn antwoord zal je misschien verbazen, maar ik geef mijn klanten altijd mee dat ze zich bewust moeten zijn van het feit dat datgene wat zich digitaal afspeelt geen weerspiegeling is van de echte wereld.”

Nochtans zijn vele wetenschappers van mening dat er vandaag geen wezenlijk onderscheid meer bestaat tussen de digitale wereld en realiteit. Eén concreet voorbeeld : Luciano Floridi, een Italiaans hoogleraar filosofie die sinds 2013 werkzaam is aan de universiteit van Oxford, bracht in 2014 het boek De Vierde Revolutie uit waarin hij stelt dat we ons op een nieuwe breuklijn bevinden waarbij het on-en offlineleven zich steeds meer vermengen.

GB: “Ik deel die analyse, al zijn de sociale media waarin vele creatievelingen opereren en aanwezig zijn, vaak slechts representatief voor de mensen die dichtbij hen staan. Het internet laat op vele vlakken een wereld voor ons opengaan, maar sluit ons anderzijds ook net vaak af van anderen. Met één klik kan je de hele wereld ontdekken, hoor ik dikwijls, maar ik geef jonge starters altijd het advies om écht te reizen. In het beste geval liggen de echte en digitale wereld inderdaad in elkaars verlengde, maar vaak zijn het jammer genoeg twee parallelle universums. Neem bijvoorbeeld de verkiezing van Trump: voor vele kwam die verkiezing aan al een schok, terwijl ik op de sociale media in aanloop naar die verkiezingen een andere wereld trof met opiniemakers die zeiden hij de gedoodverfde kandidaat was.”