Kortrijk: Silicon Valley voor digitale marketing??

De opmars van Kortrijk lijkt niet te stuiten. Tal van digitale bureaus en IT-bureaus openden er recent een filiaal. Waarom boomt Kortrijk zo? Over welke troeven beschikt het? En waarvoor kan je er het best terecht? Wij trokken op onderzoek uit.

 

 

Kortrijk_600-250

 

Enkele headlines uit de vakpers van de afgelopen maanden: ‘AdSomeNoise opent filiaal in Kortrijk’, ‘Focus Advertising, Invisible Puppy & Cronos aan de Leie bundelen de krachten’, ‘Delaware blijft stevig aanwerven’.

Stuk voor stuk succesverhalen in de brede scope van digitale marketing. En telkens is er een gemeenschappelijke noemer: Kortrijk. Het lijkt wel alsof de provinciestad aan het vervellen is tot een stad die zijn voet naast die van Antwerpen, Gent of Luik kan zetten. Een denkspoor dat ons aanzette om de proef op de som te nemen en op zoek te gaan naar geheime ingrediënt in het Kortrijkse water. Alleen deden we dat op de meest druilerige dag die 2018 gekend heeft. Water was er dus genoeg… 

Hippe stad 

Wat meteen opvalt wanneer we met de wagen tussen de belangrijkste locaties voor dit artikel rijden, is de voldoende grote, maar toch beperkte scope van deze stad. Het kost je maximum vijf minuten om van om het even welk bedrijf naar om het even welke hogeschool te raken. “Iedereen kent hier iedereen”, verwoordt Roel Vandommele het. Hij is Opleidingsdirecteur bij hogeschool Howest Kortrijk. “Daarnaast speelt ook de dynamiek van het stadsbestuur dat het digitale omarmt en een ecosysteem creëert.” Vandommele verwijst daarbij naar de Safari Studios (door muziekgroep Goose opgericht), Muziekcentrum Track, maar vooral naar co-working space Hangar K. Tal van initiatieven die Kortrijk een jonger imago aanmeten, maar ook focussen op het digitale. “Als je tegenwoordig door Kortrijk loopt, voel en zie je dat de jeugd het aan het overnemen is.”

Het is een mening die ook Matthias Deruddere is toegedaan. Deze Multimedia Developer van AdSomeNoise heeft aan Howest gestudeerd, vertrok toen naar het verre Leuven om voor AdSomeNoise te werken, maar is intussen teruggekeerd naar Kortrijk. Om nog steeds voor AdSomeNoise te werken… “Ik wilde terugkeren naar Kortrijk en kreeg de mogelijkheid om hier een filiaal te openen”, doet hij z’n verhaal. “Maar m’n persoonlijke verzuchtingen zijn natuurlijk niet de enige reden waarom AdSomeNoise hier een filiaal opent. We willen meer samenwerken met de hogeschool voor stages om hopelijk wat mensen erna aan het werk te houden. Daarnaast zitten ook een aantal grote klanten, waaronder Quickstep, in de regio. Dicht bij hen zitten heeft zeker voordelen.”

Op zoek naar het Kortrijkse talent

Het is duidelijk dat het aantrekken van talent de hoofdreden voor AdSomeNoise is. En dat is het ook voor bedrijven als Invisible Puppy, nog andere bedrijven uit de Cronos-groep en Delaware – een grote IT-speler die steeds z’n hoofdkwartier voor ons land in Kortrijk is blijven houden. Voorbeelden genoeg.

“Voor ons is het niet eenvoudig om geschikte medewerkers te vinden”, zegt Matthias Deruddere erover. “Wat we doen is noch web development noch programmeren. Bij ons moet je een beetje van alles kunnen.”

Wereldniveau  

Dat brengt ons bij de vraag waarom net Kortrijk dat talent te bieden heeft. En waarom niet pakweg Geel, Roeselare of Genk? Het antwoord zit ‘m in de kwaliteit van de hogescholen, vooral inzake de IT-gelinkte opleidingen. Matthias Deruddere studeerde New Media & Communication Technology, een richting die eind jaren ’90 het licht zag en die sterk focust op digitale technologieën. “Daaruit ontsproten nieuwe richtingen”, vertelt Roel Vandommele. “Waaronder Digital Arts & Entertainment.” De opleiding waarbij game design en development centraal staat, is wereldwijd uitgeroepen tot beste school op dit vlak.

Het heeft er mee voor gezorgd dat de digitale opleidingen van Howest van enkele honderden studenten zijn uitgegroeid tot een aantal van meer dan 2000. Bij Vives, de andere hogeschool uit de West-Vlaamse stad, is een soortgelijk verhaal merkbaar. Ook hier staan de IT-opleidingen sterk.

“We proberen met onze opleidingen de kloof te dichten tussen business en IT. Binnen onze IT-opleidingen zetten we daar sterk op in, waardoor onze afgestudeerden ook als business analyst of ERP-consultant aan de slag kunnen. En binnen bedrijfsmanagement starten we in september met een opleiding digitale business management. Zij kunnen later terecht in digitale marketing of als business analyst.” Aan het woord is Arne Vandenbussche, opleidingshoofd bachelor toegepaste informatica bij Vives.

Net als Howest zet ook Vives sterk in op het aanbieden van werkervaring aan de studenten. Dat gebeurt via stages, maar ook via onderzoeken of leerbedrijven. Arne Vandenbussche: “Studenten krijgen er de taak een echt bedrijf uit de grond te stampen en opdrachten voor externe klanten uit te voeren. Zoiets geeft studenten voeling met het werkveld. Meer en meer zien we studenten trouwens tijdens hun opleiding een bedrijf opstarten of als freelancer aan de slag te gaan.”

Het blijkt duidelijk dat in Kortrijk alle puzzelstukken in elkaar vallen: de nodige infrastructuur, een goed netwerk en goede opleidingen die voldoende talent afleveren. Of zoals Roel Vandommele het omschrijft: “Kortrijk is een combinatie van de West-Vlaamse werklust en het ondernemerschap dat zichzelf heruitvindt. Na de vlasindustrie en de weverijen is het digitale de volgende belangrijke stap voor de regio.” Wie is de volgende om erheen te trekken?