Marketing Boek: The Silver Ones

Filip Lemaitre geeft 50+-marketing nieuw duwtje in de rug

We werken langer, we leven langer en we consumeren langer. Hoog tijd dus dat marketeers de doelgroep van 50-plussers leert ontdekken. Dat is althans het pleidooi van Filip Lemaitre die er een boek over schreef. Hij geeft 50+-marketing een nieuw duwtje in de rug.

 

50+ marketing_250-145

 

“Tijdens mijn carrière heb ik vastgesteld dat het segment van de 50-plussers een onontgonnen markt is, niet alleen in de marketing, maar ook in het aanbod van producten en diensten. Verder heb ik ook gemerkt dat er vandaag geen senioren meer zijn, toch niet voor hun zeventigste. Daarmee bedoel ik dat de term totaal niet meer past bij de levensstijl van vijftigers, zestigers en met uitbreiding meer en meer zeventigers. De clichés die dit oproept, sluiten bij geen enkele realiteit aan.”

Aan het woord is Filip Lemaitre, auteur van ‘The Silver Ones’, een nieuw boek (uitgegeven bij Pelckmans Pro) over marketing naar 50-plussers. Daarin kadert hij de evoluties van deze doelgroep en geeft hij marketeers tips ‘n’ tricks om hem beter te benaderen. Filip Lemaitre: “Deze mensen worden momenteel niet bediend en vormen dus een nieuw publiek dat niet alleen bruist van de energie, maar vaak over heel wat middelen beschikt. Voor hen kunnen nieuwe producten en diensten ontwikkeld worden die vandaag nog niet bestaan. In het boek behandel ik de kwestie in twee delen. Het eerste deel schept inzicht in het verleden en het heden van de huidige vijftigplusser. Een kwestie van deze nieuwe consument beter te leren kennen. In het tweede deel reik ik dan een aantal pistes aan waarmee marketeers maar ook product- en service designers aan de slag kunnen.”

Lemaitre is na Dirk Schyvinck met ‘Wat als we straks 100 worden?’ al de tweede auteur op korte tijd die zich in de thematiek verdiept. Een thematiek die ook dicht bij uitgever Roularta staat. Met Plus Magazine richt het zich immers expliciet naar 50-plussers. Het is dan ook weinig verrassend dat Roularta de initiatiefnemer is achter route50plus.be, een website waarop informatie en insights over de doelgroep wordt verzameld, specifiek voor marketeers.

“De site is een internationaal platform dat ontwikkeld werd in Frankrijk, België en Nederland”, vertelt Laurence Festraets, Verantwoordelijke Uitgever bij Senior Publications België en Afgevaardigd Bestuurder van Bayard Presse Benelux. “We brengen content afkomstig van verschillende trendwatchers uit deze landen, maar ook uit de Verenigde Staten. We publiceren ook studies die uitgevoerd of samengevat werden door de lokale regies van Plus Magazine, waaronder Roularta Media in België. Het is een exclusief redactionele site en een platform waar je ook alle evenementen, conferenties, seminaries, enzovoort over marketing voor 50-plussers kunt terugvinden.”  

Voor wie er na het rondsnuisteren op de site, nog niet genoeg van heeft, organiseert Roularta op 23 november een event waarop Dirk Schyvinck zijn visie over Longevity (het feit dat we langer leven en welke impact dat heeft) komt toelichten.

Bekijk hier meer info over dit event

-> Wie zich wil inschrijven kan dat via eventsrm@roularta.be

 

Over het marketingboek

Bij BAM stellen we alles in het werk om onze leden te inspireren. Met dat doel vestigen we geregeld hun aandacht op interessante publicaties over marketing, door boekkritieken door te geven, verslag uit te brengen over presentaties, samenvattingen te brengen van rondetafelgesprekken, enz. Op het einde van het jaar kunnen onze leden het Marketing Book of The Year kiezen uit onze selectie.