Marketing Congress Case: Chocolonely

“Waarom focussen op duurzaamheid? Er is geen alternatief”

Waarschijnlijk waar de deelnemers aan het BAM-marketingcongres het meest naar uitkijken: de presentatie over Tony’s Chocolonely, door hun ‘Choco Evangelist’ Ynzo van Zanten. Wij konden ‘m al strikken voor een interview. Als ‘zoethoudertje’…
 

 

ynzo van zanten_600-250Ynzo Van zanten

 

Wat waren de drijfveren om met Tony’s Chocolonely te starten?

Het begon bij een boek dat journalist Teun van den Keuken las over kindslaven op de cacaoplantages in West-Afrika. Hij was geschokt en besloot op onderzoek uit te gaan. Dat werd een reportage in het tv-programma Keuringsdienst van Waarde, waarin deze mistoestanden werden aangekaart. Dat leidde tot de start van een chocolademerk.

Wij hebben een hele duidelijke missie, en dat is om chocolade 100% slaafvrij te maken. Niet alleen onze eigen chocolade, maar alle chocolade wereldwijd. Dat is wat ons drijft. Wij willen echte impact maken in een wereld die dat hard nodig heeft. Voor ons bestaat die weg uit het creëren van bewustzijn, het goede voorbeeld geven, en het inspireren van andere bedrijven en organisaties om dat goede voorbeeld te volgen.

Was jullie ‘slave free chocolade’-claim hetgeen jullie als merk op de kaart zette?

Het is een combinatie van dingen. Als je kijkt naar de aankoopoverweging van de consument, staan er een paar dingen bovenaan: onze duidelijke missie, onze aansprekende combinatie van smaken, en de kwaliteit van de chocolade. Maar in alle gevallen is ons einddoel hetzelfde.

Hoe belangrijk zijn jullie medewerkers in jullie verhaal?

Die zijn essentieel. Als het gaat om ’Serious about people’ staat ons eigen team bovenaan. Want wij zijn ervan overtuigd dat we die enorme missie alleen kunnen halen met de meest bevlogen en betrokken mensen in ons team.

Daarom investeren we er ook in. Zo mag je in je eerste week bij ons niet werken: je mag enkel babbelen met collega’s, kijken naar onze documentaire, wat sessies volgen… Om elkaar beter te begrijpen zitten alle medewerkers door elkaar, ongeacht hun functie. Na een half jaar schuift iedereen door naar een andere plek. En verder helpen we onze medewerkers om fit te blijven. Elke nieuwe medewerker krijgt een paar loopschoenen meer naar huis, kan sportkleding inbrengen, en er is een bonus voor wie een structureel gezond gewicht heeft. Dat moet ook want je mag onbeperkt chocolade eten… 

Waarom is duurzaamheid zo belangrijk voor merken tegenwoordig? 

Omdat er geen andere weg is naar een gezonde, gelijkwaardige, betekenisvolle toekomst. Er is simpelweg geen alternatief.

Hoe link je het aan ‘happiness’, aan iets positiefs, eerder dan aan een vermanend vingertje?

Happiness is een breed begrip, en moet niet verward worden met een soort constante staat van huppeligheid. Het gaat om inclusiviteit, gelijkwaardigheid, progressie, en persoonlijke betekenis in wat je doet. Daar draait ‘geluk’ om. 

Wat raad je andere merken aan om zich anno 2018 in de markt te zetten?

Laat financieel succes een (essentieel) middel zijn, en geen doel op zich. Als je commercieel succesvol bent, móet je bezig zijn met het maken van een positieve impact op de wereld. En impactvolle bedrijven moeten financieel succesvol (mogen) zijn. 

 

Extra

Ynzo Van zanten is spreker binnen het subthema 'Creating Happiness in the Middle of the Congress' op het BAM Marketing Congres, dat plaatsvindt op donderdag 6 en vrijdag 7 december in Brussels Expo. Check https://www.marketingcongress.be/ voor alle informatie rond het programma, de sprekers en om een ticket te kopen!